Gå til innhold
Arkivverket

[#73067] Bugge fra Vestfossen


Gjest Jan Erik Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Røed

Er det noen som har opplysninger om Anne Jahnsdatter (Johnsdatter) Bugge fra Vestfossen som giftet seg i Eiker 18 august 1754. Hvilken Bugge-slekt stammer hun fra?mvh Jan Erik Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

hei!Anna Jansdatter/Johansdatter Lille-Eg tilhører vel Bovin/Boveng-slekten på Vestfossen,datter av smed i Vestfossen Johan/Jahn Nilsen(døpt 29/4-1708,begr.3.søndag i Faste 1748,'40 år gammel')og Anne Nilsdatter(1708-1752) skifte etter henne den 31/7 og 23/10 s. å.Skifte etter Johan ble holdt 9/4 og 27/8-1748.De ble viet 24/9-1730. Anna sies som det sees i det siste innlegget til Grethe Flood,å være 71 år ved begravelsen i år 1800,men det må være feil.I skiftet etter faren den 9/4-1748 sies hun å være 15 år,mao. født ca.1733!. Faren Johan eide 15 lispund i gården Lille-Eg. kilden til Jahn Nilsen Bovin/Lille-eg:EMS skifteprotokoll 10(1746-51)folio 181 flg.)Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Røed

Svein, Kan det være at det er feil i skiftet? For 14 mai 1724 er Anne, datter av Johan Hendich fra Vestfossen døpt i Eiker.(Døpte i Eiker nr 44) Kan det være henne? Hun kan ha vært 25 år.jan erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

God kveld!For å kunne hjelpe deg noe mer trenger jeg din eksakte kilde!.Hvor fant du denne Anne Jahnsdatter?.Er redd jeg ikke kan hjelpe deg mye,jeg har som kilde notater fra en god venn av meg.Hans område er fortrinnsvis Ringerike, og Bovin-slekten er ikke blandt mine aner på Eiker!. Er Hendich et slektsnavn eller kanskje feillesning for Hendrich??.Har lett både på de skannede kirkebøker for Eiker og Gotisk Gruppe/Eiker historielags transkriberte kirkebøker for samme på Buskerud Slektshistorielag sin hjemmeside.Fant ikke denne A. J.Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei igjen!Ser at det har kommet opp et nytt innlegg om Bovin -slekten på Eiker(Vestfossen).Vi kunne kanskje ha fortsatt her, Jan Erik?.Men altså for å fjerne all tvil;ANNA JAHNSDATTER ER EN BOVIN!!.Hennes far er sønn av Nils Jahnsen Bovin(ca.1676-1735,'59 år gml'(sic))og Anna Rasmusdatter,smed i Vestfossen,og sønn av Bovin-slektens stamfar i Norge,Johan/Jahn(Jean)Mickelssøn Bovin(ca.1632-1689). Sønnen Nils sies på farens skifte påbegynt den 3/11-1689 på Hagenes hammer, derimot å være omlag 14 år,mao. født ca.1679!!.I en tingsak fra Eiker(?)den 24/9-1683 sier Jahn M. Bovin at han kom til Vestfossen for 25 år siden(dvs. ca.1658).Han vitner om hammeren i Vestfossen ved dette tilfellet.Hans første kone,Maren Stensdatter Henning,også av Valloner-slekt,datter av masmester ved Fritzø jernverk, Etienne(Sten) Henning(skifte 1677).I denne tingsaken sier hun at hun kom til Vestfossen for 28 år siden(ca.1655). Hun hadde 7 barn med Johan,som var hennes 2. mann!.Med sin 1.mann,som bare kjennes med sitt fornavn Hendrich(!!!!,oppkalling på gang?),hadde hun 3 barn.Mvh Sven Erling,som prøver å kartlegge min egen sverdfeger-ane blandt Valloner-slekter på hammeren i Vestfossen/evt. Hassel verk,Skotselv ca. 1650!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Røed

Ja, siden Bugge var feil spor gikk jeg ut på nytt med Bovin. Uansett har jeg fått god repons bl an fra en som har sendt meg mye trykt materiale om slekten Boveng som jeg nå skal studere. Det var morro å havne borti dette til avveksling fra alle gårdene. Boveng er jo tydeligvis et utbredt forskningsområde, ikke minst i Sverige som har egen web-side på emnet Valloner-slekt: http://www.vallon.se/ Takk skal du ha for å ha satt meg på det sporet. mvh Jan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.