Gå til innhold
Arkivverket

[#73077] Marte Engebretsdatter Skøyen eller Berger, Sør-Odal


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

Marte, f. ca. 1759 i følge Sør-Odal bygdebok IV, side 431, ble i 1793 gift med enkemannen lærer og bonde Gunder Hansen Hærnes. Da har hun bosted Skøyen. Jeg har ikke funnet henne i bygdeboken under Skøyen. Da jeg sjekket kirkeboken fant jeg en Martha døpt 1.1.1759 med far Engebret Berger. Kan dette være Engebret Andersen fra Mangbakken som kom til Damlia u/ Tronbøl og til Søndre Berger? I Sør-Odal bygdebok III, side 345 er datter Marte ført opp med fødeår 1760. Spørsmålet er altså: Er Marte fra Skøyen eller fra Søndre Berger. Er det noen som har fasiten?Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til den Marthe som har far Engebret Berger. 1758 i den kronologiske liste 2. rubrikk v. s.LenkeSiden du har oppgitt vielsen, så finner du vel ikke opplysninger om fedrens navn der?Håper noen lokalkjente kan hjelpe deg med svaret.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mormonerdatabasen har litt forvirrende opplysninger om Marthes opphav og fødselsår :-)Her er vel samme dåpsdato som i innlegg nr. 5? LenkeSamme navn på far er oppgitt på Marthe f. 1760.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Ungkar og skoleholder Gunder Hansen Hærnes viet 10/2 1791 i Strøm kirke m. pigen Marthe Svendsdatter Øktner. Ingen forlovere innført i kirkeboka på side 581. Enkemann Gunder Hansen Hærnes viet i Strøm kirke 7/11 1793 m. pike Marthe Embretsdatter Skøyen.Forlovere Kristen Hærnes og Kristen Øktner. (side 611 i kirkeboka. Har du sjekket konfirmerte vedr. Marthe? Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Takk til Gunn og Finn. Jeg har vært inne på alt som er, bortsett fra konfirmasjonen. Jeg har også problemer med å tyde stedsnavnet, men det ser ikke ut til å være hverken Berger eller Skøyen. Jeg har ikke funnet noen dåp på Marte Engebretsdatter Skøyen i Strøm kirkebok. Det som er klart er at det var en Marte Engebretsdatter/Embretsdatter som ble født på Berger og en som var på Skøyen da hun giftet seg. Hva tror du Finn, kan vi gå ut fra at det er samme person? Som du skriver Gunn, så var det jo vanlig at unge mennesker flyttet på seg.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(11)Jeg tolker konfimantens oppholdsted til Gjerstad, idag Jerstad. En skal ikke være for sikker Tom, det kan også være en innflytter. Det Odal mangler er en total database som vi kunne ha hatt. Har mange ganger benyttet meg av eliminasjonsmetoden, finn alle døpte, døde og konfirmerte innafor et tidsrom. Deretter finne eventuelle vielsen. Faddere og oppkalling av barn kan være en pekepinn. Mvh. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her døpes Gunder og Marthes sønn Hans 1794, Se 2. rubrikk nede på kirkeboksiden her: LenkeHer er nevnt flere faddere, et par som heter Embret og Ragnhild ( Braatan?)Vet ikke om dette gir noe spor?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Undres på om dette kan være fadderen ved dåpen nevnt som Embreth Braaten?LenkeSer ut til å passe med en oppkalling i 1801-tellingen med en sønn Ole?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Undres på om dette kan være fadderen ved dåpen nevnt som Embreth Braaten?LenkeSer ut til å passe med en oppkalling i 1801-tellingen med en sønn Ole?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.