Gå til innhold
Arkivverket

[#73088] Coelestinus Casimiri Keller, hvem var han og hvor havnet han?


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

Ovennevnte med det velklingende navnet giftet seg 22.08.1718 med Anne Aleksandersdatter fra Fresvoll, Sør-Odal, i 1718 bosatt på Hamar, Sør-Odal. 14.05.1719 ble deres sønn Jürgen Keller døpt i Sør-Odal. I 1718 var Coelestinus tambur ved 'Hr. Obriste Leutenants Jaguschinskÿs Compagnie af det Jüdske Gevorbne Regimente'. Dette at regimentet var fra Jylland skulle tyde på at Coelestinus var dansk. Dette er de opplysninger jeg har funnet. Jeg har ikke funnet ham på FamilySearch. Er det noen som har ytterligere opplysninger om tamburen?Vennlig hilsenTom Premer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

Jyske gevorbne Regiment var et av flere danske regimenter som ble sendt opp til Norge i 1717, under Store nordiske krig. De ble sendt ned igjen 1720, etter at krigen var slutt og den siste svenske invasjonen i 178 var slått tilbake.Regimentet var som de andre regimentene i den danske hæren gevorbet, det vil si at det bestod av vervede soldater - ikke utskrevne som i Norge. Disse soldatene var hovedskalig tyskere, siden Tyskland på den tiden var Europas store marked for leiesoldater. Det var her regmentet hentet sine soldater. Noen færre var danske, og noen få kom fra andre nasjoner, fra over alt i Europa.Så Coelestinus er nok tysker.Siden regimentet er dansk, så finnes det nok flere opplysninger i det danske Riksarkivet. Hvis du er heldig er det bevart rulller eller annet materiale som kan si noe om soldatene i det. Men siden Coelestinus ikke er offiser kan det være vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Takk, Ola. Det var nok noe sånt jeg hadde tenkt meg, bl.a. fordi Coelestinus navn tyder på at han var tysk. Men, jeg tenkte meg at han kanskje var fra den delen av Schleswig som tilhørte Danmark. Kanskje han var i slekt med gode, gamle inspektør Keller som jeg husker fra Detektimen for mange år siden? Jeg får se hva jeg kan finne i Danmark.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Coelestinus Keller var som nevnt ovenfor gift med Anne Aleksandersdatter fra Fresvoll, Sør-Odal, i 1718 bosatt på Hamar, Sør-Odal. 22.08.1731 giftet hun seg på nytt med Arne Olsen Hamar. Dette skulle tyde på at Coelestinus døde før denne dato og at han sannsynligvis var stasjonert i Norge da han døde.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Har heller ikke funnet dødsfallet til Casimiri Keller i Strøm. Kan ha vært tilbake i Danmark eller Tyskland. Anne trolovet seg 10/9 1731 i Strøm kirke (side 407), viet 30/10 1731 side 413. Ikke 22/8. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Du har helt rett, Finn. Det er det samme som jeg har. Jeg skrev årstallet riktig, men 'blingset' på datoene. De var fra rubrikken til Coelestinus.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.