Gå til innhold
Arkivverket

[#73112] Kjøpmann i Kristiania


Gjest Hans Fr. Haug
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Fr. Haug

Oline Andersd. f 24/2 1843 fra Nordlimoen i Nord-Odal, g m kjøpmann og enkemann Gulbrand Olsen i Kristiania f 1821. De fikk barna Anna Gerda Marie f 26/2 1879, døpt 20/7 1879 i Østre Aker, og Ludvig f 20/3 1883. De bodde i Trondhjemsveien i 1879. Gulbrand døde før 1887. Oline med barna til Nord-Odal. Gulbrand hadde barn i første ekteskap. Opplysninger om kjøpmannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Kan dette være Gulbrand Olsen i ft 1865 LenkeOline Andersdt fra Odalen er husholderske.Ved dåpen til Anna Gerda Marie er en Ole Herman Olsen fadder og ei Caroline E Olsen. Denne Gulbrand har barn med disse navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Fr. Haug

Takk, det er meget sannsynlig. Oline var tjenestepike/husholderske hos Gulbrand før de ble gift. Gulbrand skal være født i Odalen. Det er to kandidater i Sør-Odal som passer med oppgitt alder: Guldbrand f 23/11 1820, sønn av Ole Olsen Ullertrøen og Olea Guldbrandsd., og Guldbrand f 9/1 1821, sønn av Ole Gudmundsen Borgen og Eli Andersd. Jeg har lett etter barnas dåp for å finne hustru fra første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Fr. Haug

Mange takk igjen! Jeg hadde Sigrid Perersd. f 3/2 1825 fra Nordberget, men jeg hadde ikke koblet henne. Jeg har problemer med å lete i Oslo. Finner du når Sigri døde, fødselsdatoer på de andre barna, og når Gulbrand giftet seg med Oline? Er det for mye å be om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Polla Olava døpt 30/5 1851 Ole Herman døpt 20/5 1853 Anna Marie døpt 23/3 1855 Adolf Martin døpt 14/11 1856 Sigvart August døpt 16/11 1858 Alle i Oslo Domkirke.Gulbrand Olsen og Oline viet 28/11 1876 i Østre Aker nr 158 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5737&idx_id=5737&uid=ny&idx_side=-341>LenkeLysning nr 169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Fr. Haug

Tusen takk, Anne!Det var kjempefint og raskt levert. Sigri Pedersd. døde mellom 10. og 16. august 1858 - ved Sigvards dåp er hun oppført som død. Anna Marie f 4/12 1854 var nok svakelig og ble hjemmedøpt først. Hun er ikke med i FT 1865 og var vel død da.Mvh Hans Fr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.