Gå til innhold
Arkivverket

[#73113] Kva heitte mor til Gidsken Eriksdt. fødd 1760 i Bud


Gjest Anne Huse
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Huse

I 1760 vart Erik Olsen på Nesset i Bud si dotter Gidsken døypt. Er det nokon som har kjennskap til kva mor hennar heitte ? Gidsken vart seinare gift på Ona. Mvh Anne Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland

Gisken ble døpt i Bud kirke den 17/8 - 1760, datter av Erik Olsen og Karen Olsdatter Nesset eller Frisnes (Friisnes)i Bud, Fræna. Denne Karen var født på Brennholmen, Vikan i Hustad sogn. Håper at dette kan være til hjelp. Vennlig Hilsen Sivert Perry Nerland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland

Det er korrekt at Erik og Karen giftet seg i Bud kirke den 25/11 - 1753. Det er forøvrig skifte etter Erik Olsen den 10/3 - 1766 (skifteprotokoll for Romsdal nr. 9, folio 345b den 10/3 - 1766). Han er da oppattgift med ei Anne Iversdatter. De er ikke gift i Bud prestegjeld, kanskje i Aukra prestegjeld eller i Molde. Den første kona Karen Olsdatter døde 37 1/2 år gl. i 1763, begravet 26/2 - 1763. Det er skifte etter henne den 7/8 - 1764 i samme skifte protokoll på folio 242b. Vennlig hilsen Sivert Perry Nerland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Erling O. Hagerup

Etter det eg har notert var Gisken nemnt som arving også på desse skifta: mormors søster Sara Kristensdatter, i Bollia 8/12-1764, og mormors søster Marta Kristensdatter, i Vikan 10.01.1775. Eg har ikkje kjeldereferansar eller kopiar for handa, og kan ikkje no kontrollere notatane mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.