Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Erlend Eriksen Mæhlum

[#73114] Scanning av kilder fra Digitalarkivet, prioritering.

Recommended Posts

Guest Erlend Eriksen Mæhlum

Det er med glede å se at Digitalarkivet scanner kilder, men jeg stiller meg undrende til prioriteringen deres. Dere overlesses med spørsmål om skifter o.l hver dag, men scanner f.eks formannskapsprotokoller. Jeg vil tro at disse formannskapsprotokollene har meget liten interesse iforhold til andre arkivsaker dere har. Hvorfor scanner dere ikke flere av de nyttige kildene som er mest etterspurt? Da tenker jeg på militærruller, overformynderiruller, manntall o.l

Guest Anette Skogseth Clausen

Statsarkivet i Bergen skanner stort sett 'on demand'. Så at vi legger ut formannskapsprotokoller skyldes regelrett at de er etterspurt og at Statsarkivet har tilgang til kildene i sine arkiver.Riksarkivet tar seg av skanning av alt mikrofilmet materiale så der vil skifteprotokollene bli lagt ut for brukertesting snart, deretter følger mest sannsynlig skannede tingbøker.Rekkefølgene på ting er styrt av etterspørsel, prosjektets kompleksitet, midler for å gjennomføre prosjektet, og andre ytre faktorer. Planen er uansett å få det mest etterspurte arkivmaterialet på nett.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.