Gå til innhold
Arkivverket

[#73119] Peder Tøgersen Green - Sigdal


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Peder Tøgersen Green fra Sigdal, f ca 1595, var blant annet far til Reder og Borgemester i Larvik Frederik Pedersen Green, døde 19 Apr 1695. I skifte etter Frederik 9.Mai 1695 fremkommer, b l a faren og morens navn,(Peder og Helwig Michelsdatter), samt navnet på en søster Barbara Pedersdatter. Han har nok hatt flere søsken, men det kjenner jeg ikke til. En søster, av Frederik, skal ha vært gift med Byfoged i Skien, og det er denne søsteren og mannens navn jeg er ute etter å finne ut av. Det kan godt hende at dette er Barbara, men det vet jeg ikke. Håper at dette kjennes til blant Skien el Sigdal eksperter. Kanskje det kan finnes i bygdebøker for Sigdal ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg har egentlig disse folkene på plass, så la meg ta barna til Borgemester Fredrik og Anne Hansdatter: Pernille, Helwig g m Presten Bagge, Maren, Petter, Halvor, Christian g m Adriane, Wldrich, Hans g m Mette M datter Riisbrich, Prestn Peder g m Mette Røyem og Else g m Prokurator Lihme. Det er ikke barna til Fredrik jeg er ute etter, men søkenene hans og den søsteren som var gift med Byfogden i Skien. Tror ikke det er noe mere og lese ut av dette skifte? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Spm mitt er vel, for å stadfeste noe mere konkret tidspunkt, hvem var Byfogd(er) i Skien i tidsrommet 1670 til 1682 ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Peder Tøgersen/Torgeirsen Green hadde i hvert fall tre døtre, men det kan godt være flere:Barbara gm. Markus Helmer i Skien, nevnt som rådmann,Else gm. 1. Jørgen Henriksen Groll, rådmann i Skien 2. Hans Jacobsen Falch, rådmann i SkienKaren gm. Jacob Halvorsen, postmester i SkienByfogder i Skien i angitte tidsrom var Arne Bartolomeussen 1660-1674 og Hendrich Friedrichsen 1674-1713.Jeg vet ikke hvem den første var gift med, men den andre var gift med Inger Catharina Joensdatter [sommer].Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

I 'Skien bys befolkning 1660-1750 med ladestedene Porsgrunn, Brevik og Langesund © kane.benkestokk.teiste forlag (Tore Hermundsson Vigerust), Oslo 1998-2008. Utgave 31.05 2008.' fant jeg: Arne Bartholomeussen (Bartholomeissen), † senest 1676. ..... Byfogd 1681-84. Har 1675 et hushold på tre, 1676-79 fire personer, lignes i 2. klasse. Arne Bartholomeussen (Bartholomeissen), † senest 1676. Hans enke, Anne, har 1676-79 et hushold på to personer, lignes i 4. klasse. J3: Manntall over Skien distrikts innvånere og borgerskap geistlige som verdslige, for Familielandehjelp 1676, 1677, 1678 og 1679.Thor Gundersen i Ætt og annet, årgang 19, utgave 47, juni 1998, s. 75, Skifte 29 marts 1667 efter raadmand Jørgen Henriksen - - - -Gjeld: borgermester Arne Bartholomæussens søn Søfren Arnesens bedstemors arv fra 1660 3519 rdl. med rente.Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk igjen ! Ble litt rart dette med at det står død senest 1676, og deretter Byfogd 1681-84. Hva leser du ut av det ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Glem det! Jeg tror nok det har blitt en sammenblanding der, det er mulig Google satte sammen noe. Jeg leste nok ikke ordentlig over!Arne B. døde i hvert fall i 1674:Nr. 80. Fol. 175. Skifte mai 1674 efter Arne Bartholomæussen. Enke og børn. Fallit med 3 mk. for daleren til de uprioriterte kreditorer; uden nærmere opgaver. Arne Bartholomæussen, byfoged, begr.27/3 1674, 52 aar. Enken: Anne Pedersdtr. gift paany 5/11 1679 Hans Lauritzsen. Af børnene døde Michel, Jørgen og Helvig smaa, forøvr. kjendes: «barn» f. novbr. 1659, Bartholomæus db.28/9 1662, Anne db. 3/5 1668 og Marcus db. 18/12 1669. -Arnes for ældre: byskriver Bartholomæus Christensen, begr. 3/9 1662, 73 aar, og Anne, begr. 7/6 1665, 70 aar. -Arnes brødre: Lauritz Bartholomæussen begr. 3l/7 1676, 56 aar, gift med hr. Sten Hansen Bruns stifdtr. Sophia Frantzdtr., og Peder Bartholomæussen begr. 11/5 1673, 49 aar.Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bra, Laila! Da har du vel funnet svaret:-)Den samme Arne Bartholomeusen har vi vært innom i tema 67021.Om lenken går inn har så ligger denne skifteopplysningen her: Lenke Erling Haugland&nr=41&antinnlegg=24&startnr=&antall=&spraak=#ankerDa burde vel enken Anne Pedersdatter være en datter av Peder Tørgersen Green?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, denne gangen stemte opplysningen fra mormonerdatabasen. Her er kirkeboken for Skien. Se høyre.s. 1679 november: LenkeHun er ført med 1. ektemanns navn som du ser :-)Skulle gjerne funnet 1. ekteskap, men det er vel litt tidlig i kronologiske lister, muligens?Ha en fin dag både Jan Erling og Laila!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Laila og Gunn ! Takk til dere begge. Her er nok løst det som har vært ett spm i meget lang tid. Du har rett Gunn, vi har vært innom den karen tidligere, men fikk det liksom ikke ti å stemme, i og med at det var Arne, m,en det er tydelig nå at dette stemmer.Takk igjen ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Peder Tøgersen Green er en av mine forfedre gjennom datteren Barbara. Hvor kan jeg finne noe om Peder, hans forfedre, yrke osv? Så vidt jeg husker var Peder kjøpmann i Laurvig og datteren Barbara ble født der 7.7.1616. Helwig Michelsdatter het vel von Norden? Hvem var hun datter av og hvor kom hun fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Johan ! Send meg en mail på: jeh-manor(at)bredband.net så skal jeg ta kontakt. Si gjerne noe om hva du ønsker ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.