Gå til innhold
Arkivverket

[#73121] Mari Helgesen eller Siri Helgesdt.?


Gjest Terje Wilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei igjen.Jeg har tidligere innbilt meg at Siri Hegsdt.Aanonby født ca 1683 var gift med John Nilsen, Nysterud født 1692-94. De hadde sønnen Helge Johnsen født 1723.Men jeg har lett etter forbindelse mellom disse to og finner den ikke. Derimot har jeg på Fam. Search funnet at John Nilsen er gift med en Mari Helgesen, født 1695. De har blandt annet sønnen Helge og med de samme fødselsdata.Kan noen hjelpe meg og finne hvilke av de to som er Johns riktige kone?Hilsen Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei Terje. Siri er datter av Helge Torstensen og Lisbeth Nilsdatter, de har fire barn. Siri er gift med Jon Nielsen fra gården Nyreroed i Øymark. Sønn av Niels Jonsen og Mari Amundsdatter. Niels Jonsen har 5 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei og takk for svar til alle.Jeg har 'Gårds-og Slekthistorie for Øymark' av Grethe B. Nilsen, og der finner jeg riktig nokk Helge Tostensen, sønn av Tosten Helgesen, Aanonby og Marte Olufsdt(Olsdt), og at han er gift med Lisbet Nilsdt. Klund. De fikk 4 barn sier du. Jeg har i følge boka bare sett Even Helgesen, født ca 1687. Hvor jeg har Siri fra finner jeg ikke ut,(går litt tid mellom hver gang jeg ser på dette). men dette stemmer altså. Hvem er de to andre barna, kan dere hjepe meg her? Ellers stemmer de andre opplysningene.Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei Terje De fire barna jeg har er: Siri 1684 - 1765, Even 1687 - 1762, Ambjørg 1692 - 1766 og Gjertrud - 1729 Hilsen Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Takk for svar Jan Frode.Er noen av disse personene vi har snakket om nevnt i Slektsboka for Øymark? og i så tilfelle hvor finner jeg dem.Hilsen Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

FS-kilden som nevnes i innlegg 1 kan oppgir altså ei MARI Helgesdater som John Nilsens ektefelle (I motsetning til Øymarks nye gårdshistorie som i vesentlig grad bygger på Martha Østensvigs nedtegnelser.)Antakelig samme kilde pluss enda en FS-kilde, som meget mulig bygger på den første, gir samme paret (John og MARI) flg 7 barn:Kirsti dpt.18.okt.1720. Helge dpt. 27 apr.1723. Nils dpt.25 aug 1725.. Tore dpt.29.nov.1727. Ingeborg dpt. 5. des 1729. Gunhild dpt.17.feb.1732. Gunnhild dpt. 18.feb.1733.Denne imponerende samlingen av fødselsdata for en søskenflokk får meg til å stusse. Hvor i all verden har personen bak disse FS-opplysningene fått tak i den primærkilden som gir disse detaljerte opplysningene ?Jeg trodde faktisk at kirkebøker for dette tidsrommet i Aremark/Øymark ikke engang eksisterte. Lenke .Kan det være en ekstremt detaljert skifte-opptegnelse som ligger bak, eller kan det være annen dokumentasjon?Å tro det er en bløff er vel å gå litt langt.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei igjen Iver, lenge siden sist.Nu er jeg litt utenfor.Hvem er egentlig John Nilsens kone. Er det Siri Helgesdt. fra Aanonby, eller er det Mari Helgesen fra Nysterud?(FS-k.)John Nilsens far er i innlegg 5 er oppgitt til Nils Johnsen med mor Mari Amundsdt. Jeg har tidligere fått oppgitt Johns far til Nils Svendsen fra Nysterud, hva er riktig?Ellers har ikke jeg heller funnet kirkebøker fra før 1735 i Aremark/Øymark. Hvordan kan man da få sjekket disse opplysningene?Noen Ide.Hilsen Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Hei igjen Terje!Paret: John Nilsen / Mari Helgesdatter som du fant en kobling på ved FS-søk og som du nevner i innlegg 1 er det samme foreldreparet som jeg gjorde foreldresøk på med et resultatet at de står oppført som foreldre til 7 barn med dåpsdato.Og jeg oppfatter det slik at dette er eneste opplysningen du har for å plassere MARI Helgesdatter som John Nysterud ektefelle (og ikke søsteren?? SIRI).Skulle denne FS-IGI opplysningen være riktig, så står vi overfor noe ganske oppsiktsvekkendende. Da har vi også en oversett kilde som gir barn i Øymark som er født mellom 1720 og 1733 dato for dåp. Det ville vært underlig om det eksisterer kirkebøker som ikke står på Statsarkivets liste Sett fra dette perspektivet er opplysningene meget interessante enten mora til barna het Siri eller Mari.Selvsagt forstår jeg ditt anliggende: HVEM VAR JOHN NILSEN NYSTERØDS EKTEFELLE ?Marta Østensvig har sagt sitt om dette: SIRI Helgesdatter er ektefellen. Kildebruken hennes kan gjerne gås etter i sømmene, for det er selvsagt ikke utenkelig at hun har tatt feil, særlig dersom hun ikke har hatt tilgang på kilder som nå er tilgjengelige.Men dessverre er jeg opprådd for fantasi som kan sikte en kilde som kan tilsi at MARI er Johns ektefelle. Her har vi forløpig bare en FS-IGI-opplysning å forholde oss til. Denne opplysningen er avledet av et påstått foreldre-par som får 7 barn født i tiden 1720-33. – Og det er jo rart om dette er grepet ut fra løse lufta.Kanskje Johns ektefelle het SIRI MARIT ????Terje: I løpet av hegen skal jeg prøve å få klarhet i Østensvigs kildebruk vedr. dette. – Det kan godt tenkes at svaret ikke blir helt tilfredsstillende, men da får du heller gå til de primærkilder som eventuelt oppgis.. I mellomtiden kan du jo gå gjennom dette beslektede temaet: 44753: ”Øymark , Anonby Even Helgesen 1687-1762 hvem var hans kone og foreldre ?” Lenke der Siris bror blir drøftet. IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg får komme tilbake til dette senere, da det viser seg at jeg likevel ikke har tilgang på Marta Østensvig (Gamle slekter i Marker (Øymark)) for tiden. Men det er grunn til å merke seg at det i G.B.Nilsens nye gårdshistorie for Øymark nevnes verken noen Mari eller Siri som døtre av Tosten Helgesen og MarteOlsd på Aanonby. - Ikke dermed sagt at ingen av de hører hjemme i søskenflokken på Aanonby.Jeg vet det er folk som ofte er på Brukerforumet, som sitter inne med denne litteraturen, og de må svært gjerne bidra.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Wilhelmsen

Hei igjen.Jeg har sett på tema (44753) vedrørende Even Helgesen Anonby 1687-1762.Her var det mye å ta tak i. Har sett på de forskjellige innfallsvinklene vedrørende innleggene og kan muligens forklare noen av de. Sender disse betraktningene i et nytt tema snart. Dekker også spørsmål vedrørende dette temaet.Ellers har jeg ikke funnet noe mer vedrørende John ektefelle, om det er Siri Helgesdt / Mari Helgesdt., eller om det er samme person som du antydet. Heller mot at det er samme person da data på sønnen Helge Johnsen i begge tilfellene stemmer overens.Håper andre kan forklare dette og da spesielt hvor vi har opplysninger vedrørende innlegg (7).Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.