Gå til innhold
Arkivverket

[#73129] Bergen; Prom, Lind, Tuxen (Tuchsen), Messing 1700-tall.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Carl Fredrik Prom fra Rostock reg som viet med Helche Margarete Lind i 1735 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=1930&merk=1930#ovre>Lenke , som høkker 1736 Lenke , som kjøpmann 1740 Lenke og som viet med Hanna Elisabeth Tuxen i 1749 LenkeMed Helche Margrete får han barna:Anne Marie i 1735 Lenke død 20 uker gml i 1736 LenkeAnne Marie i 1736 Lenke trolig hun som dør 2 år gml i 1738 LenkeAndreas Chr i 1739 LenkeChristopher i 1741 LenkeSara i 1743 Lenkedødf barn i 1744 Lenkedødf sønn i 1745 Lenke Anna i 1747 LenkeHelche Margarete er det vel som dør her i 1749 Lenkemed Hanna Elisabeth: en 6 år gml sønn dør i 1758 LenkeHans Chr i 1758 Lenke en 2 år gml sønn dør i 1760 Lenke Carl Fr Prom dør i 1761 LenkeHvem var Helche Margarete Lind? Jeg finner en Elisabeth Lind som fadder til Carl og Helches barn, og hun er trolig idnetisk med Elisabeth Andersdatter Lind gm Friderich Brychman. Så finner jeg kun en Helche Margrete døpt innenfor aktuelt tidsrom, far gullsmed Anders Olsen og mor Anna Messing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hanne Elisabeth Tuxens dåp er vel her Lenke Mener at dette er den innvandrede Tuxen-slekten.Men nå er det spesielt Helche Mararete Lind jeg er interessert i opplysninger om i denne sammenhengen. Prøver å klargjøre om der var noen tidlig relasjon mellom slekten Prom og slekten Lind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Hei igjen. Legger ikke inn lenker pga pågående fotball på TV. Carl F.Prom var fra Rostock ved borgerskap 1736. Hanna Elisabet Tuchsen døpt 1729 Korskirken. Ved dåp 1725 er blant faddere Samuel Lind Reinert Lind Elisabet Lind. Finner ikke at Anders Olsen og Anna Messing døper flere barn i Bergen, finner heller ikke skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan dette forstås slik, eller la meg heller si, kan en hypotese være at Samuel, Reinert, Elisabeth og Helche Margarete Lind er søsken? Får se om jeg kan google noen av dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

her dør en Anders Olsen Lind i 1731 i Bergen Lenke Det står ikke hvor gammel han er eller yrke, men han kan være en kandidat. Hvem kan han i tilfelle være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her ser vi at Sara er en Andersdatter Lind ved vielsen med Mitbach i 1726 LenkeDK mangler KB før 1719. Vil tro at dåpen til Sara, og til Reinert og Samuel om de er av samme søskenflok, kan være der. Sara må være eldre enn Heltche Margarete som var f i 1714. Har funnet noen vieser til Reinert og Samuel også, men der er ikke ført patronym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er det ingen her på DF som har kunnskap om gullsmed / forgyller Anders Olsen Lind n i Bergen fra ca 1714 til 1731? Han var gm Anne Messing. Han hadde døtrene Sara, Elisabeth og Helche Margarete, kanskje også sønnen Reinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Jeg MÅTTE bare kommentere: En som er GULLsmed og gifter seg med en Messing, kan han sies å være falt på rangsstigen?Beklager, kan ikke hjelpe, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Den var god :-)Hei Arnfrid. Dette med Lind i Bergen er ikke så lett å finne ut av desverre. Har i KK funnet en Ole Rasmussen Lind g m Anne Hansdatter. De har flere barn til dåp i KK, men jeg finner ikke Anders blandt de. Men mulig denne Ole er en bror av min Anders Rasmussen Lind på Hustad i Nordland. Har notert noen barn etter disse Ole og Anne: Mette f 1699, Hans f1701,Fenne f1709 og Rasmus f1714. En mulighet her er at Ole har vert gift før og har barn i det ekteskapet.Det er skifte etter Anne Hansdatter 8/12-1731.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Den var god :-)Hei Arnfrid. Dette med Lind i Bergen er ikke så lett å finne ut av desverre. Har i KK funnet en Ole Rasmussen Lind g m Anne Hansdatter. De har flere barn til dåp i KK, men jeg finner ikke Anders blandt de. Men mulig denne Ole er en bror av min Anders Rasmussen Lind på Hustad i Nordland. Har notert noen barn etter disse Ole og Anne: Mette f 1699, Hans f1701,Fenne f1709 og Rasmus f1714. En mulighet her er at Ole har vert gift før og har barn i det ekteskapet.Det er skifte etter Anne Hansdatter 8/12-1731.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Arnfrid.Jeg vet ikke sikkert om de har noe å gjøre med hverandre. Men hvis de er søsken, skal de være etterkommere etter Willum Lind scott, far til lensmann Jacob Willumsen Lind på Leivsett i Salten. Min Anders var ant. fadder i Bergen NK 18/4-1718 på Niels sønn av Jan Jansen Meyer og Cathrine E Esman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anders Olsen Lind har trolig fått barn fra slutten av 1600-tallet. Finner kun dåpen til Helche Margarete i 1714.Søsteren Sara blir g i 1726 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=1381&merk=1381#ovre>Lenke med Christen Nielsen Mitbach, corporal ved capt. Mouritz comp. Så hun er nok f før HM. Søsteren Elisabeth / Lisbeth blir g i 1730 Lenke med Friderik Brygman. Hun må da også være noe yngre enn HM. Helche Margarete selv blir g i 1735 Lenke med gesell Carl Friderich Prum / Prom. Reiner, som kan være en bror, blir g i 1734 Lenke med Anna Marie Meyer. Reiner er da enkemann, men jeg finner ikke hans 1. vielse. Men hans 1. kone dør i 1733 på Vetrlidsalm Lenke her dør hans 2 kone i 1765 Lenke Reinert selv dør i 1761 Lenke alder ikke oppgitt her dør en Lisbeth Lind 73 år i 1776 på enkehuset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Torbjørn Seiring

Hei. Hvorvidt Lind i Bergen har noe å gjøre med slekten Lind fra Leivset i Salten vet jeg ikke, men Salten-slekta er meget godt beskrevet. 'Stamfaren' Wilum Lind kan kanskje være den Willum Skot som er i Bergen rundt 1550. Første gang han finnes i dok. her nord er navnet ikke Lind med Lingh og Linch, og det tyder jo på at han kan ha kommet fra andre sida av Nordsjøen. Vi kjenner to sønner, Jacob og Hartvig, begge etablerer seg på Leivset. Begge har meget stor etterslekt i såvel Saltenområdet som ellers i Nordland og Nord-Norge. Lind-slekta i Salten har i all tid etter at Jacob giftet seg til jekt vært engasjert i sjødrift. Tidlig kom ættlinger av Jacob til Straumøya i Bodø, hvor de etablerte seg i Straumvika, hvor det siden, i mange generasjoner har vært skippergård. De som har gården idag er direkte etterkommere etter Willum. Da han kom nordover (fra Bergen ?) slo han seg ned i Arnøya i Gildeskål som kremmer. Sønnen Jacob ble foruten skipper også gjestgiver, lensmann og gårdbruker. Og når jeg kjenner så pass bra til disse folkene er det fordi jeg stammer fra begge brødrene på Leivset! Hilsen Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Vigdis Jøsang

HeiJeg er også på jakt etter Lind-slekt i Bergen.Mine aner er hhv Skreddermester Johan Christian Lind f. 1776 og hans far Skreddermester Hans Hendrich Lind f. ca 1746 ut fra FT1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=7>Lenke 0&filnamn=f1801&gardpostnr=39503&personpostnr=576467&merk=576467#ovreJeg har funnet en mulig kandidat for Hans Hendrich døpt 20.03.1746, med foreldre Hans Jørgen Lind (Bagerarbeidermand) og Giertrud Maria Iversdatter: Lenke 011719dk&personpostnr=41449&merk=41449Jeg tror også at Hans Hendrich hadde en bror Parykkmaker Knud Christian Lind, f. ca 1747 - 1752 iht ulike kilder. Men dåpen er ikke funnet (manko i DK's kirkebok for den perioden?). Grunnen til det er at Knud Christian og Hans Hendrich er funnet sammen som faddere for flere barnedåper, samt at de var faddere for hverandres barn.Mitt spørsmål er om min Hans Jørgen (dersom det er rett kandidat) er identisk med noen Hans Lind som er identifisert hos dine Lind-aner? Denne Hans Jørgen bør vel idelt sett være født mellom 1690-96 og 1724-25.Jeg har samme etterlysning på DIS Slektsforum, både under Bergen (Lenke ) og under Slekter (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Jøsang

Beklager, de to første linken ble feil. Forsøker å legge dem inn på nytt:Hans Hendrich Lind og kone Johanne Maria Bagge og et barn i FT-1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=70&filnamn=f1801&gardpostnr=39503&personpostnr=576467&merk=576467#ovre>LenkeMulig kandidat for Hans Hendrich Lind, dåp: LenkeKnud (Christian) Lind døper en sønn Hans Jørgen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til oplysning. I skiftet 2/4-1746 s400b nr 1172 i skifteprot Bergen 1738-1748 C3b skifte etter Claus Johnsen Smed, nevnes konen Femme Olsdatter Lind. Her er Hans Lind formynder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Beklager at jeg ikke har kommentert denne tråden i 2010, men dette var et arbeid jeg gjorde for Herbjørg Wassmo i forbindelse med romanen 'Hundre år', og det arbeidet har jeg avsluttet.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.