Gå til innhold
Arkivverket

[#73136] Margrethe Biørn og Christian Andersen, Overhalla


Gjest Steinar Sand
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Sand

Min oldemor. Anna Olea Andersen, gift Hammer, ble konfirmert 17/9/1837.Sævig sogn, Overhalla. Fødested Brandholmen. Foreldre Christian Andersen og Margrethe Biørn. I folketellingen 1801 finner jeg Margrethe Biørn, 19 år som stuepige på Schej går i Ranum sogn, hos sorenskriver Ole Hesselberg. Christian Andersen finner jeg ikke. Han skal for øvrig ha vært sakfører.I samme folketelling finner jeg i Stichlestad og Halle sogn,Kraag gård, Margaretha Biørn, 38 år, gift med kongens foged over Stør og Wærdahlen, Samuel Andreas Lind. Jeg lurer da på om Margrethe Biørn kan være datter av Margaretha Biørn (navnelikhet). En datter hun hadde fått før hun traff Samuel Lind. Lind kan ha vært behjelpelig med å skaffe Margrethe Biørn stuepigejobb hos en annen embetsmann, sorenskriver Hesselberg. Videre at juristen Christian Andersen ble ansatt som fullmektig hos sorenskriveren og der ble kjent med Margrethe B. Dette er spekulasjoner som jeg håper på å få bekreftet eller avkreftet. Kanskje kan det være interessante opplysninger i en av de fire bygdebøkene for Overhalla som gjelder gards/bruks - og slektshistorier og som jeg hadde tenkt å låne. Hvilket bind skal jeg låne? Jeg får neppe låne alle. Kan noen gi meg tips/opplysninger om saken? Steinar Sand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Christen Andersen skal være født 27.12.1769 i Moss, og Margrethe Biørn 1782 i Sparbu. Hennes foreldre er etter bygdeboka derifra Peder Georg Hansen Biørn f 1732 i Kvikne og Ane Nilsdtr Sporsjøvoll f 1743 samme sted. det står litt om Peder Biørn i Sparbu bygdebok B VIII s 165. Jeg husker desverre ikke hvor i Overhalla bygdebøker Braaholmen er omtalt. Kanskje hun du finner i Værdal er datter av sognepresten i Kvikne hun også.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Iflg. prokuratorerne 1814-1848 var Christian Andersen født 27-12-1769 i Moss og død 18-12-1821 paa Braaholmen i Sævik, Overhallen, søn av kjøbmand Ole Andersen og Birgitte Cathrine Riber. Han giftet seg 24-3-1807 i Ranum, Overhallen med Margrethe Bjørn, f. 5-6-1782 i Sparbu, datter av Peder og Anna Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Bråholmen finnes nok ikke i noe bygdebok i Overhalla. Bråholmen finner man i Namsos sentrum, men Namsos fikk jo som sagt ikke bystatus før 1867?, og før det tilhørte jo området Sævig sogn i Overhalla, derav innførselen ved konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.