Gå til innhold
Arkivverket

[#73141] Lorents Hess f. 1783 - bødker i Bergen


Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

Lorents Hess ble døpt i Korskirken i Bergen 17/1-1783, sønn av Lorents Hess og Elizabeth Olsdatter. I FT1801 bor han sammen med sin mor, som da har blitt enke, i Rode 21 i Bergen. Er det noen som kjenner til opprinnelsen til denne Hess-familien ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei har tittet litt på dette med navnet.Jeg finner jo Lorents far men ingen opplysninger angående eternavnet.Og etter hva jeg ser var han også gift minst 3 ganger(selvom det ikke er viktig)Jeg leter litt til så ser jeg hva jeg finner. Mvh.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Takk skal du ha, Lisbeth. Så vidt jeg vet var gamle Lorents faktisk gift hele 5 ganger, bl.a. i 1763, 1770, og med Lorents jr. mor Elisabeth Olsdatter, 31/8-1777 i Korskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Grunneboken:[15-80] No 80, 15de Rode 1754, 1755, 1756, 1757, 1758, 1759, 1760, 1761, 1762, 1763, 1764, 1765, 1766, 1767, 1768, 1769, 1770, 1771, 1772, 1773, 1774, 1775, 1776 til 1777, 1778 til 1781 Christopher Guttormsen eller Lorentz Hess, forhen Jacob Larsens grund, giver aarlig grundehyre 1 ort 8 s:Lorents Hess dødsfall i 1788 i rode 21-74 Lenke 63 år, dvs f ca 1725.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Tusen takk for konkret informasjon om gamle Lorents, Arnfrid. Når det gjelder Laurits Hess fra Sunnfjord har han også kommet frem i tidligere Hess-tråder på Debattforum, men en eventuell forbindelse fra ham til Bergen er ikke klarlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Takk for innspill, Per. Tidsgapet mellom din Lauritz og den Lorents som jeg søker forfedre til er imidlertid for stort til at en kan anta at det er en sammenheng her uten flere mellomledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Til orientering finnes det flere tråder vedrørende Hess-familien om en søker på navnet Hess i temalisten. Alle innspill om Lorents forfedre mottas med stor interesse og takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jorunn Rye

Vet ikke om jeg kan bidra med så mye nytt, for jeg leter også etter forferdre til Lorents Hess,født 1725 i Bergen. Han var far til Lorentz Lorentzen Hess, født 17.01.1783(i 5. ekteskap), og bestefar til Lorentz Lorentzen Hess, født 04.06.1809, og oldefar til Hans Lauritz Hess, født 06.09.1833. Sistnevnte er min tippoldefar. Jeg antar at den eldste Lorents er samme person som på FamilySearch blir omtalt som Lorents Hansen Hess. Kan vi dermed anta at faren het Hans? Er takknemlig for alle opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Jorunn, jeg har lagt dette søket 'på is', og kan ikke tilføre noe vedrørende din tippoldefar. Så langt jeg har notert ble Lorentz Hess født 12/1-1783, mens 17/1-1783 var dåpsdatoen i Korskirken i Bergen. Håper du fortsetter tråden om du finner mer !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Her er litt mer å gruble på, skifte nr 68 viser at Lorens Hansen Hess sin tremenning var favnesetter Jakob Larsen og at noen Hesser bodde i Lange Ryen(?),: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Bergen by, Skifteprotokoll C 4a , 1748-1760, oppb: Statsarkivet i Bergen.Merknader: Register på Statsarkivet i Bergens lesesal.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24001/21>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24001/21Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.