Gå til innhold
Arkivverket

[#73145] Ragnhild Torsdatter Faukstad


Gjest Ruth Gaustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Gaustad

Kan noen fortelle meg om hvilken av de i dag eksisterende Faukstadgarder Ragnhild Torsdatter Faukstad kom fra? Har ikke fødselsår eller -dato. Eneste årstall jeg kan oppgi er at hun var gift med Endre Østensen Åseng som 1715 fikk bygsel på garden Lo i Nord Fron og tilflyttet da Lo, han var bruker der i 1723 og han fikk løyve til sæter i Hattdalen 1722. Disse opplysninger er fra E. Hovdhaugens Fron-slekter. Håper noen kan stedfeste Ragnhilds hjemgård. Er det mer enn en Åseng-gard, hvis så, hvilken var Endre fra?Mvh. Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Dette var litt for langt tilbake i tid for meg, I 1865 er det markant Thor-navn på Søre Faukstad. Det er også forekomst på en av de to gardene i 1801. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I FT1801 finner jeg en Aaseng gard. I 1865 er det tre som nå. Jeg vet ikke om vi skal drive med gjetninger her i dette forumet, men jeg tror at Øvre Åseng er eldst. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Jeg har notert at Ragnhild Tordsdatter kom fra Søre Faukstad, og var datter til Tord Andersson (ca. 1619-1709) og Tore Fredriksdatter. Kilden til opplysningene er 'Fron-slekter' av Even Sveipe m.fl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Tusen takk for hjelpen til Helge og Trond.Når dere begge sier at Ragnhild kom fra Søre Faukstad så stemmer det sikkert. Lurer så på om det er den garden som kalles Brands-er/ar i dag. For meg er det den 'synste' av Faukstadgardene.Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Den som du benevner Brandsar, er Faukstad nedre. Faukstad Søre eies av Ernst Fuchs. Ligger mellom Nedre og Oppistuen. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hallo Helge og takk igjen.Nå har jeg visst fått orden på en anetavle,så artig. Hvis du vil se den kan du få den på e-post hvis du vil legge ut adressa di her på forumet, ellers kan jeg nå deg på telefonen også.Heia Heidal! Mvh. Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Flott Lars Ove. Tar kontakt med deg på telefonen og gir deg e-post adressa mi så kan jeg få det direkte.Til Helge, tar snart kontakt med deg også.Tusen takk for respons!Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Flott Lars Ove. Jeg tar telefonkontakt så kan du få e-post adressa mi og sende Hougens sider direkte, det blir spennende lesning.Til Helge, jeg ringer snart til deg også.Tusen takk for respons!Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.