Gå til innhold
Arkivverket

[#73146] Hof, Hedmark - Enkemann Christian Ols. Korsmo og Olea Halvorsd. Ranum viet 1832


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Jeg sliter med å finne opphavet til enkemann Christian Olsen Korsmo som vies til Olea Halvorsdatter Ø. Ranum 29 nov 1823. Jeg kan ikke lese av kib om vielsen er i Hof, Våler eller Åsnes. Skulle også gjerne ha hjelp til å tyde Oleas fars patronomikon.Øverst på venstre side: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9162&idx_id=9162&uid=ny&idx_side=-319>LenkeJeg finner Ranum i Våler i FT 1801, men jeg finner ikke gården Korsmo, så jeg vet ikke om den ligger i Hof, Våler eller Åsnes.Christian Olsen er 50 år ved vielsen (med far Ole Olsen) noe som skulle tilsi at han er født rundt 1782. Finner en som er døpt 11 feb 1781 i Åsnes, med foreldre Ole Olsen og Ragnhild Olsdatter - jeg har problemer med å lese oppholdsted H.....engen?Midt på høyre side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Ser ut til at Oleas far heter Halvor Bentsen. Korsmo er i Hof. Skal lete litt og se om han kanskje finnes i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Finner han ikke under Korsmo i BB. Ved vielsen står det oppholdssted Korsmo, så han behøver jo ikke å være født der.Korsmo er flere bruk under Balnes og i følge bygdebokforfatteren bodde det et inderstpar på Korsmo i 1801, kan disse være Christians foreldre? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Ole Olsen bor i HasleEngen, en eiendom som er utskilt fra Melby i Åsnes. Ole Olsen er nevnt i Åsnesboka og Kristian er nevnt blandt barna. Flere opplysninger er det ikke å hente der.Korsmo finner du både i Hof og i Våler. Jeg stusser litt når du skriver at Christian Olsen vies til Olea Halvorsdatter Ø Ranum. I kirkeboka står det at hun bor samme sted som Kristian. Dersom Olea er fra Ranum er vel mest sannsynlig at Korsmo er i Våler. Ellers støtter jeg Eva Helenes tolkning: Halvor Berntsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Da fikk jeg mer informasjon om disse, at Christian var fra Åsnes bl.a. At han oppholdt seg på Korsmo kan jo f.eks. være fordi den første konen var derfra? Jeg har notert Ø Ranum på et kladdeark med spørsmålstegn etter, Sverre - hvor jeg har det fra, husker jeg ikke. Hvis jeg da ikke har tolket skriften i kib dithen.Da fortsetter jeg å lete etter en Halvor Berntsen, samt forske mer på den Christian Olsen jeg fant døpt i Åsnes som jo kan være en kandidat.Takk for hjelpen begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Dette er Korsmo i Våler. Enig i at Kristian Olsen fra Hasleengen er den rette (på Andset,Åsnes 1801).Kristian var før gift med Pernille Olsdatter. Deres vielse mangler i kirkeboka (ikke den første på denne tida). Pernille Olsdatter f. 1791 på Braaten av foreldrene Ole Pedersen/Kjersti Hansdatter. Dette er Knashaugbråtån. Faren døde tidlig og mora gift på nytt med Ole Olsen 12.01.1804. Denne stefaren og mor til Pernille kom til Korsmo.Olia Halvorsdatter er verre. Tror det må være en skrivefeil på faren med Halvor Bentsen/Bredesen? 1865 blir det ihvertfall nevnt at Olia er født i Våler. Men i hele Hof finnes det ingen mann ved navnet Halvor Bentsen/Bredesen som får barn på denne tida. Vil holde en knapp på at hun er den Olia Halvorsdatter som blir døpt 26.07.1795 som datter av Halvor Olsen og Mari Larsdatter på Ranum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.