Gå til innhold
Arkivverket

[#73154] Gårds- og slektshistorie for Hadsel, Nordland


Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Følgende forslag skal nå behandles politisk i Hadsel kommune:1) Det skal produseres en slektshistorie for Hadsel kommune etter modell brukt i Bø kommune. Tidsperioden skal være 1650-1950.2) Det etableres en stiftelse som skal stå for selve arbeidet. Etableringen av stiftelsen fremmes som egen sak.3) Økonomien skal i sin helhet styres av stiftelsen.---Dette er gode nyheter, Hadsel er en viktig kommune. Til de uinnvidde: Bø kommune har utgitt ei bygdebok med slektshistoria som separat del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ja, i så fall gleder jeg meg storligen til et lignende verk for Hadsel! Når kan man håpe på at slektshistoria blir ferdig? Og kommer kommunen til å si ja til å bevilge penger til den? Jeg går ut fra at det er bevilgningen som skal behandles i kommunestyret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Faktisk er slektshistoria langt på vei ferdig fra 1696 til 1936, men den må 'tøyes' litt i begge endene, slik jeg leser vedtaket. Hva kommunen gjør? Den oppretter altså en stiftelse (se punkt 2 og 3 i innstillinga), så spørs det hva den får til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Er det mulig å våge seg frampå med en forespørsel om oppslag allerede nå? I så fall: Finner du noen Abraham Østensen der i årene rundt 1800? Han var i Bø i 1801-tellinga (på prestegården, sannsynligvis omreisende), men uten å være nevnt i slektshistoria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Det er nok ikke undertegnede som skal skrive bøkene eller som har laga slektshistoria, så jeg veit ikke svaret på noen av spørsmålene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heivet du noe om hvordan en får kontakt med denne komiten/stiftelsen? Det er sikkert en mengde personer som har interesse av opplysninger fra Hadsel.her er et eksempel på protokoller etc som blant andre ting er fotografert og lagt ut på nett http://picasaweb.google.com/erlendemher er bl. a. mannskapslister fra fra Lofoten og Vesterålen som forhåpentligvis er tatt med. Her er bl. a. noe fra Andøy.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Som det vel framgår av forslaget til vedtak, er ikke stiftelsen ennå stifta. Og uansett skal den bare styre prosjektet, ikke gjøre kildearbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.