Gå til innhold
Arkivverket

[#73160] Susanne Kaspersdtr, f. 1831 i Kinn. Hvor ble hun av?


Gjest Arne Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Hansen

Min oldemor Pernille Kaspersdatter ble født 3. juli 1834 på Reksten Indre i Kinn utenfor Florø. Foreldre: Kasper Madsen f. 1800 på Reksten Indre og Oline Olsdatter f. 1803 i Kinn. Søster til Pernille het Susanne Kaspersdatter f. 24. november 1831. Hun ble konfirmert i Kinn i 1849. Senere har jeg ikke funnet henne. Hvor ble Susanne av?Mvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Her er konfirmasjonen nummer 22.Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 7 (1841-1858), Konfirmerte 1849, side 33. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Det rare er at da skulle hun være 18 år hvis hun var født i 1831.Jeg fant jo hennes fødsel også i kirkeboken.Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 4I (1822-1840), Fødte og døpte 1832, side 106. Permanent sidelenke: LenkeDet er vel ett eller annet som ikke stemmer her.... Mvh.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Lenken virket ikke på fødsel så jeg.Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 4I (1822-1840), Fødte og døpte 1832, side 106. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Beklager at innlegget var uklart skrevet. Hovedpersonen her er Susanne. Hun er født 24. november 1831 og konfirmert 1849, nesten 18 år gammel. Det er Susanne jeg ikke vet noe mer om etter konfirmasjon.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Ei anna søster av Pernille, Birte, får sin første son Morten Olai i 1854, (nr. 86). Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 5 (1841-1857), Fødte og døpte 1854, side 153. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6889&idx_id=6889&uid=ny&idx_side=-162>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Eg har sjekka dei andre barna til Birte, men Susanne finn eg ikkje som fadder for fleire. Birte flytta til Batalden i Kinn, og det kan jo forklare at Susanne ikkje blei brukt meir, men samtidig blei jo dåpane utført i Kinnakirka så...Den ein dottera til Birte, Susanne Pernille blei fødd i 1862. Pernille er då fadder, men ikkje Susanne. Kan namnet tyde på at Susanne då er død? Dette blir kun spekulasjoner, eg har ikkje sjekka det.Pernille får også ei datter i 1863 som blir døypt Susanne Gurine (det kjenner du nok til) Susanne er ikkje oppgitt som fadder for ho heller.Det treng sjølvsagt ikkje være selvfølgelig at Susanna er fadder, sjølv om tanteongane er oppkalla etter ho, men det var litt rart, i alle fall dersom ho framleis budde i Kinn.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Ho var ikkje gift, men det ser ut som om ho venta barn. Dødsårsaka les eg til 'døde efter barsel....'Litt usikker på kva som står der, men kan det være barselseng? Skulle kanskje då tyde på at barnet nett var blitt født?mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I 'Slektsbok for Rognaldsvåg' av Henry Pedersen, står det en del om Susanne og Pernille som ble gift med Andreas Hansson. Kanskje du har disse opplysningene? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Takk for mange opplysninger! Her var det meste nytt for meg. jeg har laget et slektshefte om familien på Reksten. Kasper Madsen i innlegg nr. 1 er barnebarn til Thomas Klingenberg I.R. Slekten går videre bakover til Askvoll i 1598 (Jens Mauritson). Alt jeg visste om søsken til Pernille var at en søster Susanne var født ca. 1832. Jeg leste et annet innlegg i dag:66726 Desiderius Absalonsen. Her er det opplysninger om Reksten Indre.Jeg ønsker gjerne flere opplysninger om søsken til Pernille. Hvor får jeg tak i boka til Henry Pedersen?Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kanskje Henry Pedersen har flere eksemplarer av denne boka igjen? Hvis du sender en mail til jo dot art alfakrøll online dot no - så kan jeg sende deg mailadressen hans. Han er en slektning av meg og jeg har vært med i svært beskjeden grad med litt materiale til denne boken. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Mitt kjennskap går eigentleg på Desiderius Mortensen som var husmann under garden som eg slektar frå i Batalden (Kinn), og som gifta seg med Brita Kaspersdtr. 30. juli 1854.Eg kan ta det eg har om ho. Ho er fødd i 26. nov. 1829 (Foreldra har du) på Indre Reksten (klokkernes).Her er familien i Batalden i 1865 LenkeI tillegg til desse er det Paul Didrik fødd 1859, død 1861 og Berthe som blei fødd i 1867 og døde same året.Eg har ikkje fylgt familien lenger enn dette.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Forresten, når eg tenker meg om, så finn du meir om Susanne Desideriusdtr (datter til Birte Kaspersdtr) i innlegg 71832 Lenke russøy&nr=4&antinnlegg=46&startnr=&antall=&spraak=#ankermvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Tenkte at Torodd Kinn hadde kontroll på resten av barna til Karsten og Oline http://www.toroddkinn.name/Flora-slekt-Kinn.htmlDette er det eg finn der under Reksta:Kasper Madsson og Oline Olsdotter (Klokkarneset) g 1827 (han frå Reksta, 27, ho frå Vallestad, 24)1828: Ole Johannes1829: Birthe Cathrine (g 1854 m Desiderius Mortensson, bst Batalden)1831: SusanneKasper Madsson og Oline Olsdotter (Rognaldsvågen)1834: Pernille (g 1854 m Andreas Hansson, bst Kinn)1838: Oleana1839: Mads Henrich1843: Elen Catrinemvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Her er mye lesestoff, Egil! Takker så mye!Har litt å gå gjennom. Da er det mye mer slekt etter Kasper Madsen og Oline Olsdatter enn jeg trodde. Der rett at Kasper står døpt som Karsten, men han står senere oppført som Kasper.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.