Gå til innhold
Arkivverket

[#73162] Guro Amundsdatter viet 2/4-1713 Modum Buskerud


Gjest Finn H Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn H Bakken

Søker Guro Amundsdatters foreldre. Hun ble viet 2/4-1713 med Peder Olsen Bøen, Modum. Han f.ca.1676- d.1744. Iflg. Modums bygdebok V under Jahr s.39 finner jeg også Guro og Peder. Tror hennes foreldre kan være Amund f.1653 og Martha f.1655. Men har ikke funnet 'sikre' holdepunkter på det. Peder og Guros barn: Engebret f. 1719 har fadd.bl.a.Anne Amundsdt. Torsbye, Sidsel Amundsdt. Jahr. deres barn Jonn f. 1722 har fadd. Kirsti Amundsdt. Flannum(iallefall dt. av Amund Amundsen),Sidsel Amundsdt. Jahr, Amund Amundsen. deres barn Løg(Lauge) f.1728 bl.a.faddere:Kirsti Amundsdt. Flannum,Aase Amundsdt., Sidsel Amundsdt. Amund Amundsen Jahr.Finner også bl.a. Guro Amundsdatter som fadder for Kirsti Amundsdt/Wegger Hansen barn f. 1718 og barn døpt 1720. Og eller finner jeg som faddere Anne Amundsdt. som fadder.Finner en del om disse familier også under Flannum i samme bok, men som skrevet 'ikke noe sikkert' om Guros foreldre. Har heller ikke funnet Guro Amundsdt. begr. - hun har oppgivelsesskifte 10/9-1749. Noe skifte for Peder finner jeg ikke.Håper på noen videre evt., holdepunkter.mvh Finn H Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H Bakken

Bør vel også ta med i 2.linje hvor jeg tror Amund og Martha kan være foreldre at jeg mener: Amund Amundsen f.1653 g med Martha Løgsdatter(Laugesdatter) f.1655mvh finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Finsrud

Du er nok på rett spor. Her er et utdrag fra Oscar Finsruds 'Mine Aner'Slektslinjerapport for Goro Amundsdatter Jaer1 Goro Amundsdatter Jaer f. d.2 Amund Amundsen Jaer (far) f. 1649, Jaer g. d. 1729, Jaer Marthe Løchsdatter Flannum (mor) f. 1654, Flannum, Modum d. 1736, Jaer3 Amund Hansen Jaer (farfar) f. 1608 g. 1652 d. 1665 Goro Reersdatter Jaer (farmor) f. 1610 d. 1665 Jeg har ingen underliggende dokumentasjon, men han har normalt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Nedennevnte kan nok være til hjelp for videre arbeide. Husk og sjekke ut dette, noe er tatt etter hukommelsen.25.01.1735 skifte på Flanum etter Wegger Hanssøn, enke Aase Amundzdaatter. Her nevnes det at Peder Bøen var gift med barnas moster. Står samtidig at enkens far var Amund Amundssøn Jar.17.11.1682 skifte på Skuterud etter Amund Hansen, enke var Guroe Reersdatter. De hadde blandt annet sønnen Amund Amundsen.Amund Hansen brukte Jar og Skuterud samtidig i en periode.Hvis jeg ikke husker feil så var Amund Hansen fra Hære. Guro var født på Jar ca 1620. Reer Gunbjørnsen fra Bjertnes i Krødsherrad er nevnt på Jar ihvertfall 1621-1645. Ut i fra navnebruk er det fristende og tenke seg at Reer var Guros far.På Flanum hadde du midt på 1600 tallet Løg Olsen (skifte 19.11.1660), han var gift med Åse. Løg var også på Fjell en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H Bakken

Tusen takk til Stein og Jan(minst 100 poeng). Ser videre at jeg skrev litt feil i første innlegg - Wegger Hansen var gift med Aase Amundsdatter og at Kirsti Amundsdatter var gift med Even Olsen, beklager. Har også funnet at barna til Even og Kirsti var bla. Guro Amundsdt. fadder.mvh finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.