Gå til innhold
Arkivverket

[#73186] Johannes Olsen Væte


Gjest Per J. Nestås
 Del

Recommended Posts

Gjest Per J. Nestås

Johannes Olsen Væte født 1719 på Væte, Voss og død 1756 i Helleland. Han var gift med Anguna Vikingsdatter den 16 mai 1747, og for henne har jeg anene. Jeg søker hjelp til å finne anene til Johannes, så kan du hjelpe meg så skal jeg sende deg en vennlig tanke. Hilsen Per J. Nestås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. FS ble en Johannes Olsen døpt 12/10 1719 Voss, foreldre Ole Nesseim og Sønneve Johannesdt.Hvor ble Johannes gift?Er du helt sikker på at Johannes ble født på Væte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Per takker.....jeg har Johannes gift på Voss, og jeg kan ikke vise til noen kilde for fødestedet. Jeg har det fra en tremenning som laget et oppsett for co. 50 år siden (jeg er 85)Jeg har notert at Johannes var soldat ved vielsen med Aguna (F.171)og at hun hadde vart gift tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg lurer på om det kan være dåpen til Johannes Olsen Nesseim som står øverst på venstre side, men jeg kan ærlig talt ikke påstå at jeg kan lese det. LenkeOm Johannes og Anguna/Aguna fikk barn så kanskje fadderne kunne avsløre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har funnet 2 barn: Ingeborg Feria 1.pentec. 1748 Wangen og Iver 17/12 1749 Wangen, men ingen av fadderne het Ole eller Sønneve/Syneve eller var fra Nesseim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

KUN fra FS:Arngunna Vikingsdatter Gjelle. Foreldre :Viking Person Jernes og Guri Oddsdatter Gjelle.[url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100190790324&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeBarn av Arngunna Vikingsdatter og Johannes Olavsen Væte: Ivar,1749: Lenke Basen 'Døypte i Voss prestegjeld 1744-1752' LenkeIvar giftet seg i 1792: Lenke Ingebjørg,1748: LenkeBasen 'Døypte i Voss prestegjeld 1744-1752' LenkeSigru,1752: LenkeHun ble konfirmert i 1768: LenkeAngunna Wichingdatter Gielle gifter seg med Iver Helland i 1732: LenkeViking Person Jernes(Arngunna's far) (236) Viking Person på Jernes f. 1675, Jernes på Voss, Hordaland, yrke: gårdbruker på Gjelle (kon, g. Guri Oddsdatter d.e. Gjelle, f. 1678, Gjelle på Voss, Hordaland, d. 1734, Gjelle på Voss, Hordaland. Viking døde 1739, Gjelle på Voss, Hordaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Forslaget i (2/5/6) er neppe riktig Johannes. i Ættebok for Vossestrand finner vi ham som Nesheim 38. Han har riktignok fått fødselsåret 1715. Vi finner foreldrene Ola Endreson Nesheim og Synneva Johannesdatter med bl.a. to Johannes født 1714 og 1715. Disse to Johannes finner vi igjen i kirkeboka. I kirkeboka finner vi også Johannes 1719 som åpenbart er den som vokste opp selv om han er glemt i bygdeboka.Jeg kan godt oversette den spesielle skrifta i kirkeboka, men jeg tror ikke det har så mye hensikt siden denne Johannes etter min mening er et blindspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

En bedre kandidat er døpt 21. aug. 1718: Foreldrene er Ole Dolve og Ingebiør Bottelsdatter.Fadrene er Haldor Wæche, Bottel Dolve, Johannes Lofthus, Kari Røte og Ingebiør Michelsdatter tienende paa Dolve.Dolve ligger ikke så langt fra Vete.Eneste andre kandidat i kirkeboka 1711 - 1721 er sønn av Ole Opeland og Brite Erichsdatter, men han er født 1716. Ellers er det bare de tre Johannes Olson fra Nesheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Kandidaten til Norodd Hagenson (9) synes meget interessant. Eldste barnet til Johannes Olavson Væte og Arngunna Vikingsdatter het Ingebjørg ifølge Kindem (i innlegg (6) er hun riktignok nevnt som Ingeborg).Ole Dolve er identisk med Olav Nilsson Dolve (ca 1670-1722). Han var gift med Ingebjørg Bottolvsdtr., og Kindem nevner 8 barn. Yngstebarnet var Johannes, født 1719 iflg Kindem. Siden faren døde i 1722 er det ikke usannsynlig at denne Johannes var fosterbarn på Væte, selv om det ikke kan sees at nære slektninger til Olav Nilsson Dolve eller kona Ingebjørg Bottolvsdtr. bodder på Væte i det aktuelle tidsrommet. Olav Nilson Dolve sine foreldre var Nils Ivarson Dolve, som døde 1690, og kona Åsa Pålsdtr.Og til sist: Etter at Johannes Olavson Væte var død i 1756, giftet Arngunna Vikingsdtr. Gjelle seg for tredje gang i 1757 med Eirik Oddson Tøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Takk alle bidragsytere. Jeg har studert innlegg nr. 2 fra Britt og innlegg nr. 8 fra Norodd. Morens navn er jo like, og ellers 'lukter' det likhet. Jeg finner en Synneva Johannesdatter i FS født 1691 på Nesheim død 1735 med foreldre Johannes Jomarson og Brynetta Monsson, men ingen passende ektemann.Lett skal det ikke være !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Det ikke bare lukter likhet på Nesheim. Likheten er ganske åpenbar.I årene 1712, 1714, 1715, 1718 og 1719 har Ola Nesheim og Synneva Johannesd fem barn til dåpen. Ola er kalt Nesheim, men ikke kalt ved farsnavn, mens Synneva er kalt Johannesd alle fem gangene. Jeg kan godt komme med fadrene om du ønsker det, men jeg tror som sagt at dette er et blindspor.Ellers er det helt riktig Synneva du har funnet. Hun bor på Nesheim og er gift første gangen med Ola Endresson fra Giljarhus og andre gangen med Nils Kjelson Mørkve.Du kan eliminere eller kanskje bekrefte kandidaturet ved to skifter:Ola Endreson Nesheim dør 1722 og det er skifte etter ham, fol 196 i skifteprotokollen for Hardanger og Voss 1720 - 23. Gammelt nummer på protokollen var Ac4a. Dersom han har bare en sønn ved navn Johannes, så er det han som bor på Nesheim.Det er også skifte 1742 etter Olas søster Magdeli Endresd Giljarhus som døde 1741: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Norodd og Alfred er flinke gutter.Skal vi 'vedta' at Ole Dolve er riktig person ? Hva med navnet Olav Nilsson Dolve ? Jeg hører gjerne dine kommentarer. PS Jeg har hatt maskinhavari og kjøpt ny PC, og det tar sin tid med overføring av eksisterende data. Med god hjelp av Steinar W. har det gått bra.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Jeg tror ikke vi kan vedta mer enn at Johannes Olson Dolve er den beste kandidaten. En ting som kan gjøres nå, er å døpe de fire barna hans og se hvem som dukker opp som fadrer: Ingebjørg 1748, Ivar 1749, Sigtru 1752 og Brita. Men det aller beste er å sjekke skiftet etter Johannes Olson Helland og se hvem som er formyndere for barna hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.