Gå til innhold
Arkivverket

[#73187] Tegnet bilde: Hvor er det fra?


Gjest Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunhild Hanssen

Hei!Min oldefar, Hans Peder Klaussen (1852-1936) f. Tofta, Trondenes, d. Tofta, Trondenes, var veldig flink til å tegne, og han har tegnet blandt annet disse to bildene som jeg legger ved her.Det første bildet har en historie bak seg: Bildet forsvant tidlig (men min mor, som var født i 1919, husket ikke å ha sett det tidligere), så, i første halvdel av 1900-årene ble 'gammelhuset' (på Tofta) revet. Da de fjernet panelet i kammereset fant de dette bildet. Det var spikret fast i tømmerveggen under. Bildet ble tatt løs fra veggen og rengjordt. Vi syntest det var så artig, at vi fikk bildet innrammet. Nå henger det i stua i 'nyhuset' på Tofta.Bildet er antagelig tegnet i første halvdel av 1880-årene, mest sannsynlig på en av Hans sine 'Lofotfisketurer'. (Tror vi, men vi vet ikke). Så hvor kan det være fra? Er det noen som vet/kjenner seg igjen?Hilsen Gunhild

bilete7823.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Hanssen

kan jo også nevne at det siste bildet har 'bestandig' hengt i stua både i det gamle huset og i det nye huset. Men jeg synes at begge bildene har sin sjarm, derfor tar jeg begge med her. Hans hadde også en far, Klaus Peder Henriksen, og en onkel, Ole Andreas Henriksen, som visstnok (etter 'familietradisjonen') også var veldig flinke tegnere. De to var i tillegg eneggede tvillinger.Hilsen Gunhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.