Gå til innhold
Arkivverket

[#73192] Tydehjelp: Ola og Kari gifter seg på Løten i 1827


Gjest Jon Anders Holtan
 Del

Recommended Posts

Gjest arnvid lillehammer

I farten les eg det slik: Separeret Mand Ole Olsen Unsletten fra Elverum 47 Aar. Pigen Kari Evensdatter Nordrelagsstuen 30 Aar. (Vigde) den 21d Septbr 1827. .... Efter Kongl Bevilling af 5te Septbr 1827 at indlede sig i nyt Ægteskab og Attest fra Sognepræst Tønder af 18de Septbr 1827.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg er stort sett enig med Arnvid bortsett fra Kari, der står det Nordrehougsstuen. På Ole er jeg usikker på om det er dobbel t. Ellers bør du sammenligne med Klokkerboka, der står det litt anderledes. Ole er 44 år og husmann på Norderhaug og kom flyttende fra Elverum med attest datert 18/9 1827. I tillegg er Kari tjenestepike på Norderhaug og født på Ilseng (gard i Løten).I folketellinga 1900 finner jeg ikke noe sted i Elverum eller Løten som begynner på Un, så jeg er sikker på om vi eller presten har gjort en feiltolking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har sett etter i innflyttingslista som presten har ført. Der er også Ole 44 år, husmann fra Elverum. Unsletten er antagelig en husmannsplass under Norderhaug. Det er to store garder ved det navnet som hadde flere husmannsplasser som har blitt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Tusen takk til dere to!Det er en Even Jensen som er husmann under Norderhaug Østre ved FT 1801, men der finner jeg ikke noen datter Kari. Hvis hun er født på Ilseng, er vel dette uansett ikke hennes folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Ola Olsen kom til Løten fra Hornsletta i Sørskogbygda i Elverum. Jeg mener det må være dette stedsnavnet det siktes til i innførselen, men at presten kan ha misoppfattet navnet om det var Ola selv som oppgav det (tradisjonell uttale i Elverum er /hønnsletta/ med en viss palatalisering).Jeg vet ikke hvor Ola var født, men han ble gift 1805 i Elverum med Karen Persdatter, som var fra Hornsletta. Plassen er nevnt både under Vestre Finstad og Vestre Sætre og ligger omtrent midt mellom disse gardene, ved åa Horna/Hønna. Ola var husmann på Hornsletta og fikk flere barn med Karen, og etter hvert ei datter og en sønn med ei Marte Jørnsdatter. Trolig var dette utenomekteskapelige forholdet årsaken til at det ble huskestue på Hornsletta med påfølgende skilsmisse. Karen Persdatter fikk også to barn utafor ekteskap. Disse pluss yngste sønn fra ekteskapet tok hun med seg og flyttet til Vang ca. 1828-29. Ola tok med seg sønnen Paulus, f. 1814 (konf. Løten 1827) til Løten, mens ei datter Kari, f. 1811, ble igjen i Elverum.Ola ble husmann på et Norderhovseie før han i 1840 kjøpte Trostholhuset. Han kom senere til Slåttsvea i Romedal, der han døde 1863. Enka Karen Evensdatter, som han hadde tre barn med, er oppført der i 1865 (Lenke). Jeg har ikke med sikkerhet funnet hennes dødsfall. Ei Kari Evensdatter, føderådsenke på Tronsrud i Vallset, død 11. des. 1881, med oppgitt fødselsår 1782, kan kanskje være henne? Eller kanskje ikke?Sverre (3): Hvor står det at hun var født på Ilseng? Jeg vet ikke helt sikkert, men har antatt at hun er den Kari Evensdatter som ble født i Stor-Løkenstua, døpt 23. nov. 1794 i Løten, datter av Even Persen og Johanne Nilsdatter, men denne finner jeg ikke som konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Dette er jo glimrende!Ola og Kari fikk (blant annet) en datter Elen Olsdatter, hun ble født 12.12.1828 på Dyrengeie på Løten. Hun levde helt til 14.3.1919. Elen ble altså 90 år, så sånn sett er det vel ikke helt urimelig at moren Karen levde til 1881. Men jeg vet ikke - har heller ikke funnet noen sikker dødsdato for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Foreldra til Elen Olsdatter født 1828 er et annet par med samme navn. Skjønner at det kan være forvirrende.Ola Olsen og Kari Evensdatter som er omtalt over hadde barna Elias, f. 3. okt. 1828, Martea, f. 1. jan. 1831, og Martin, f. 1. juni 1834. Ingen Elen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Ja vel, så får jeg slå en strek over det sporet.Jeg fant også bryllupet i Ministerialboka:Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Løten, Ministerialbok nr. 5 (1814-1832), Ekteviede 1824, side 418-419. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6025&idx_id=6025&uid=ny&idx_side=-219>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Det er ei Kari Evensdatter til i Løten i 1801, men hun er nevnt uten farsnavn. Det er denne jeg tror er identisk med vedkommende som ble gift 1827 med Ola Olsen fra Elverum.'Din' Kari Evensdatter er ifølge Løtenboka datter av Even Cortsen på Nysvea, som var sønn av Cort Cortsen Muus på Jønsberg i Løten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Ronny, dersom du ser i gjevnføringsregisteret i klokkerboka på Kari, står det en merknad ved navnet hennes som jeg tolket til at hun var født på Ilseng. Ved å gå gjennom folketellingene i 1815 hvor Kari er i tjeneste på østre Norderhaug og folketellinga i 1801, har jeg kommet til samme Kari som deg, sjøl om hun da blir 33 år i 1827.Internett var nede ei stund, derfor ble jeg borte fra debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Takk, Sverre, for henvisningen til jevnførelsesregisteret, som jeg ikke tenkte på å undersøke. Enig med deg i at det står Ilseng der.I 1815-tellinga finner jeg Even Persen og Johanne Olsdatter (som vel er feilskrift for Nilsdatter) som husfolk under Ilseng. Så om Kari ikke var født på Ilseng, så bodde i alle fall foreldra hennes der ei tid.Jeg fant henne forresten nettopp også som konfirmert i 1808. 'Kari Evensdatter fra Løken Stuen', står det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har sett litt på Kari og dødssted og tid. Ved å se på pantebøkene for Sør Hedmark og Slåttsveen kommer det fram at Elias og Martin som eide eiendom i fellesskap, ga henne føderådskontrakt på livstid i 1871. PB 10 f 494b. Kontrakten ga henne borett i Slåttsveen så vidt jeg kan forstå. Avtalen ble strøket i 1923 fordi Kari Evensen var død for lenge siden i følge attest fra lensmannen. PB 27 f 98b. Desverre står ikke dødsdatoen. Jeg har kikket på Tronsrud i bygdeboka. Der står ikke Kari nevnt. I slektslista er det heller ikke noen Kari Evensdatter. Det er mulig at hun nærmest ble satt bort på legd. Føderådet var verdsatt til 35 Spd. Jeg kan i hvert fall ikke se at de som bodde i Tronsrud var i slekt med Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Takk for undersøkelsen, Sverre.For ei tid tilbake lette jeg ganske nøye etter ei passende Kari Evensdatter som død i Romedal etter 1865, og fant bare hun på Tronsrud i 1881. I 1865-tellinga finner jeg ingen andre som kan passe med vedkommende enn Kari på Slåttsvea. Mye tyder derfor på at disse er identiske, men sikkert er det jo ikke. Det var dumt at det ikke stod noe dødstidspunkt i panteboka. En mulighet for å komme nærmere en løsning er å se hva folketellinga 1875 for Romedal kan fortelle under Slåtsveen og Tronsrud, men det må vente.Også sønnenes dødstidspunkt har jeg prøvd å finne uten hell. Har lett i Romedal helt opp til 1920-tallet. I dokumentet du viser til fra 1923 forklarer Lars Slåtsveen at han snakket med Elias Olsen for ca. 20 år siden. Men i 1923 var både Martin og Elias for lang tid siden døde, står det.Søstera Martea, f. 1. jan. 1831 i Løten, døde der av kikhoste 13. april 1834. Men brødrene Elias og Martin ble konfirmert med Trostholhuset som bosted hhv. 3. okt. 1847 og 7. okt. 1849. Martin Olsen, f. 1. juni 1834, tror jeg var ugift, men er usikker. Elias Olsen, f. 3. okt. 1828, ble gift 31. jan. 1862 i Elverum med Olea Persdatter Volla, f. 2. aug. 1821, d. 17. nov. 1887, br. på Slåttsvea i Romedal, flyttet senere tilbake til Elverum, der Olea døde. Før ekteskapet hadde Elias sønnen Emil Julius, f. 20. mai 1861 i Elverum, med Maren Larsdatter Hanstad. Han er da innført som ungkar Elias Olsen Sletten eller Trostholhuset fra Løten.Jeg finner ikke Elias som død i Elverum, og det at han var i snakk med Lars Slåttsveen omkring 1900 kan vel tyde på at han flyttet fra Elverum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.