Gå til innhold
Arkivverket

[#73209] Tydehjelp ekteskap Modum 1804/1805


Gjest Alexandra M. Ringnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei, jeg er ikke i stand til å lese hele denne vielsen, kan noen hjelpe meg med å fylle hullene?LenkeModum 1783-1819 side 803 1804, 6. paret på høyre side:De ægt? ? ? når 33 Aar? (usikker på om dette gjelder Nils og Barbra eller paret over)26 s e trin. Lyst 1. gang for enkemand Niels Olsen Ullenseie? Og enke Barbra Iversdatter, begge? ? ? Ottess? ?m ? ? Christopher Ullen? og Mads Gundhuus ? ?Copul. Snarum ? June (juni 1805?)Taknemmelig for all hjelp!Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei, ja det ser jo veldig riktig ut! Tusen takk! (Neier pent)Har jeg tolket riktig bosted på han?Og klarer noen å hjelpe meg med 'kommentaren' over og sted/dato under?kjempeglad for all hjelp! Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Tror det står '6.Jan.' Det ser ut som om 6-tallet først er feilskrevet speilvendt og at 'Jan' har fått et litt stort punktum bak seg. Presten skriver flere steder veldig åpen 'a'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

I sammenheng:26 S. e. Trin. Lyst 1ste Gang for Enkemand Niels Olsen Ulleneje og Enke Barbra Iversdr., begge skal skaffe Attest om Skifte. Caut. Christopher Ullen og Mads Gunders. Bet. 1 rd. copul. Snarum S. e. Juul.De ble altså viet søndag etter jul.Det som står over, har ikke noe med denne vielsen å gjøre, men er bare en oppsummering av antall viede par i kirkeåret:De Ægteviedes Tal i Kirkeaaret var 33 Par.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Oj,her har det ordnet seg mens jeg holdt på med andre ting!Dette var en særdeles givende dag, med denne vielsen og 2 konfirmasjoner jeg fant i 1825, hvor disse 2 står som far/stemor og mor/stefar til hverandres barn fra tidligere ekteskap, så har jeg endelig bekreftet en hypotese jeg har hatt en stund.At jeg ikke har funnet ut av dette her har irritert meg i flere år...TUSEN TAKK ALLE SAMMEN!PS: Søndag etter jul, skulle bli søndag 30. desember 1804 Lenke det? (så ikke jeg roter til hele poenget i gledesrusen her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.