Gå til innhold
Arkivverket

[#73211] Plassen Harehaugen i heidal?


Gjest Øyvind Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Nilsen

Er det noen som vet mer om denne plassen? Marit Iversdatter var datter av Iver Iversen Grosberg Harehaugen og kari Torgersdatter. Disse kom fra Grosberg i kvikne nord fron. De kom til Harehaugen ca 1870. Da var Marit ca 20 år. Hun var født på Grosberg i kvikne 21.07.1850. Hun ble gift med Ener Frantsen Larsløkken den 10.06.1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei igjen! Ja det stemmer. Gikk litt fort her. Marit Iversdatter og Ener Frantsen ble viet i vågå 16.10.1874.Jeg vet at Marit hadde en del søsken: Iver Iversen f. 1862 i kvikne. Han dro nok til Amerika i 1889. Tror han var ugift da.Jeg har funnet et bilde av Iver Iversen Grosberg Harehaugen i Den store utvandringa av simon Prestgard.Dette må vel være denne karen. Karen f. 1865 i kvikne. Rønnaug f. 1865 i kvikne. Rønnaug f. 1855 i kvikne. Torger f. 1860 i kvikne. Torger f. 1868 i kvikne. Ole f. 1872 i vågå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Harehaugen og Larsløkken lå altså begge under samme gård nordre Ekre.Da var det ikke langt Ener måtte gå for og fri. Det ser ut som om foreldrene til Marit Iverdatter kom fra Grosberg og Graupe i kvikne i skåbu. Foreldrene til Iver Iversen het iver Grosberg og Marit Kongslie. Takk for svar folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Løsnesløkken

Jeg er eier av Harehaugen i dag. Bestefar, Karl Rønningen, kjøpte garden i 1937 og siden har slekta mi bodd her. Harehaugen ble kjøpt til selveie fra Ekre i 1844. Grosbergfamilien, Iver I Grosberg og Kari T Graupe, kjøpte garden rundt 1870 og denne slekta eide garden til omkring 1920 da den ble solgt til Sigurd Harildstad. Iver og Kari hadde disse barna; Marit f. 1849, Iver I f. 1864, Karen f. 1864, Torger f. 1868 og Ole f. 1872. Ole overtok garden etter faren. Etter Marit f. 1849 er det et slektsledd igjen i Heidal. Hennes datter Ragna fikk en sønn med Ola Mosebakken, han het Einar Haugen og vokste opp i Norderhaugen som er nabobruket til Harehaugen. Han bygde seg opp et byreisningsbruk lenger nord i baksida som fikk navnet Ensrud. Etter han er det flere etterkommere i Heidal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Nei dette var artig Steinar... Eier av Harehaugen . Det må da være moro og ha en slik plass... så mye historie. Men vet du hvordan larsløkken lå i forhold til Harehaugen? Så Ragna sin sønn Einar Haugen har flere etterkommere i heidal. Dette var veldig morsomt og høre.Finnes det noen gamle bilder av disse plassene Harehaugen og larsløkka, som du vet om?Takk for et kjempe artig svar, dette gikk over all forventing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ragna emigrerte til Canada ca 1920 og har vel etterkommere der også. (Står i heftet av Christian E Lee). Larslykkja lå på solsida av dalen nær veien, mens Harehaugen ligger på baksida. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Løsnesløkken

Det eldste gardsbilde av Harehaugen, som jeg har, er tatt i 1937. Bilder fra Harehaugen i dag finner du enten på facebook siden min eller ved å søke på firmaet til min kone på internett; harehaugen.kokeri. Du finner også en kobling til Harehaugen.kokeri på hjemmesida til Heidal historielag. Husene i øvre Larsløkken har vært borte i alle fall i 50 år. Husene i nedre Larsløkken ble revet i forbindelse med bygging av ny RV 257 midt på 1970 tallet. Men det finnes fine bilder fra nedre Larløkken mens husene stod der. Einar Haugen har bl.a annet et barnebarn i Heidal som heter Einar Haugen (40år). Han var en svært god fotballspiller for noen år tilbake og spilte bl.a en kort periode på Kongsvinger på tampen av storhetstiden der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, hjemmesiden til Heidal historielag lenker til mye informasjon. Synes bildegalleriet er verdifullt. Det er fint at du har blitt med oss, Steinar. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei og takk så mye for svar. Jeg må vedkjenne at jeg og min kone Gunhild Svendstad begge er ivrige etter og lete opp slekt. Dette er min kones slekt. Vi har begge holdt på med dette. Gunhilds bestfar på fars side het sigurd Svendstad. Han var fra kvikne i skåbu. Hans far het Mathias Syversen og hans mor het Ragnhild Iversdatter. Men begges familie var fra Heidal. Far til Ragnhild Iversdatter het Iver Frantsen Martinstuen og var fra Larsløkka i heidal. Mora het Marit Andersdatter. Far til Mathias Syversen var også fra Heidal.Syver Østensen Huse , men mor Ragnhild Hansdatter var født i kvikne, men paret flyttet til heidal rundt 1885-86. Men det er slekten til Iver Frantsen Martinstuen vi har rotet etter nå. Bror til Iver var denne Ener Frantsen som var gift med Marit Iversdatter Grosberg Harehaugen. Jeg er, og jeg vil vel si min kone er hakket verre nysgjerrig på plasser,hvor slekt og fjernere slekt er ifra. Dette er bare så inntressant. Min kone hadde og en onkel Inge Svendstad som bodde på heringstadbrenna i murudalen. Det er mye av slekten som dukker opp igjen i heidal, så jeg og gunhild samler det vi kan samle i håp om og få dette i ei bokform en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Wistad

Jeg kan kanskje komplettere litt opplysningene fra Steinar Løsnesløkken: Iver I. Grosberg og kona Kari f. Graupe hadde i tillegg til de barna Steinar nevnte dattera Rønnaug f. 1854 som vart gift med Iver Haugen fra Kvikne. De emigrerte til Amerika i 1879 og har stor etterslekt der. De endret navnet til Hookom. Mange av denne slektsgreina har besøkt Norge, og Herahaugen, flere ganger. Jon W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari lien

Eg sa i eit tidlegare innlegg at eg kunne finna ut lite om slekta di,Øivind. Eg tenkte da på norddalsarkivet, der det er snøgt å finna fram. No har du fått så mykje frå mange at det er vel ikkje råd å finna noko nytt. Men eit spørsmål til Steinar Løsnesløkken:Kvar kan ein få tak i fotografi av Larslykkje-heimane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Løsnesløkken

Mari (18) Det ligger et bilde av Nedre Larsløkken på billedgalleriet på hjemmesida til Heidal historielag. Bildet er tekstet Lars - lykkja og kommer etter et bilde av altertavla i Heidal kirke. Husene her ble revet da ny RV 257 ble bygd midt på 1970 tallet. Det står igjen kun et loft/stabbur i Nedre Larsløkken i dag. I Øvre Larsløkken står det kun igjen murer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Ja Mari Lien... jeg takker for all hjelp jeg har fått til dette. Jeg har fått kjempe mye informasjon om Larsløkka og folket som bodde her. Må også takke Gunvor Tofte fra Otta for det hun sendte meg. Hjertelig takk Gunvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.