Gå til innhold
Arkivverket

[#73216] Min oldemors emigrasjon til Amerika rundt 1910.


Gjest elin hill
 Del

Recommended Posts

Gjest elin hill

Prøver å finne ut litt mer om min oldemor ANNA ÅNONSDATTER ESPEDALENS emigrasjon TIL amerika 1910 ca.Er veldig interessert i kilder der man får et bilde av pris,lengde på reisen og hvor det var mest vanlig å reise fra.Finner henne ikke i Ellis Island basen eller andre arkiver men hun var der fra ca 1910 til 1915. Prøver og å nøste opp bosted(adressen )hun oppholdt seg på i Brooklyn.Takknemlig for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Du glemte andre viktige detaljer, bl a fødselsdato. Har du letet etter henne i emigrasjonslistene her på DA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Ostrem

Den Anna Aanensen som Hilde fant kom frem til New York 24 mars 1909. Hun oppga at hennes nærmeste slektning i Norge var onkelen Johan Olsen, Arendal. Hun oppga at hun skulle til Jersey City. Hun sa hun hadde betalt reisen sin selv og at hun hadde med seg 15 dollar. Hun var 23 år og født i Arendal. Dette er fra ancestry.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elin hill

Beklager det gikk litt fort for seg her ser jeg.Hun var født 27.10.1884.Den første lenken du la ut Hilde er henne og hennes familie men lenken til emigranter fra Arendal er ikke henne,der stemmer ingenting.Har en anelse om at navnet hennes er feilskrevet for jeg har samfart de fleste lister..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten korreksjon: Etternavnet skal være Augensen. I så fall har hun brukt farens etternavn, noe som ikke er unaturlig - siden man i 1913 stort sett var gått bort fra å bruke ekte patronym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Anna Augensen Arrival Date: 8 Oct 1913 Estimated Birth Year: abt 1884 Age: 29 Gender: Female Port of Departure: Christianssand S, Norway Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: C F Tietgen Search Ship Database: Search the C F Tietgen in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: New York, New York NATIVITY: Norway Line: 2 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_2194 Birth Location: Norway Birth Location Other: vegaardstreven Page Number: 174skal legge inn image av skipslisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Elin! Grunnen til at du ikke fant henne i Ellis Island-basen, er at navnet hennes er indeksert feil. Dersom du søker på Anna Angensen, dukker hun opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elin hill

Tusen tusen takk til dere for at dere klarte å løse mitt mangeårige mysterium!Må drive skikkelig dektektivarbeid i disse listene for det er så mange feilkilder.Utrolig at dere fant henne med farens etternavn.Alt stemmer så det er definitivt henne!Ble bare litt overrasket over at hun ikke dro før 1913.Hun kom tilbake til Norge i 1916. Da blir det lettere å finne hennes hjemreise i Ellis Island da jeg plutselig har et nytt etternavn på henne. Leter og etter hennes 2 brødre som dro over knut og Augen.Knut har jeg funnet ut det meste om men Augen døde i en ulykke i staten island bare noen å tyve år gammel.Kan de og ha tatt farens etternavn tro?Er det noen som vet hvor mye reisen kostet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.