Gå til innhold
Arkivverket

[#73233] Skifteprotokoller på nett


Gjest Odd Annar Tangen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Annar Tangen

Jeg bestilte for en stund siden en del kopier av skifter fra 1700-tallet.I dag fikk jeg svar fra S.A. i Tr.heim.'For å unngå slitasje på det verdifulle originalmaterialet, tar vi ikke lenger kopier fra gamle skifteprotokoller som tidligere er mikrofilmet.Vi kan imidlertid komme med den gode nyhet at fra midten av november vil disse skifteprotokollene bli lagt ut i skannet versjon på D.A.'De jeg hadde bestilt var fra N.Trøndelag, men håper også at det kommer fra resten av landet.Dette blir jo en julegave på forskudd.Takk til Digitalarkivet/Arkivverket.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det siste jeg hørte for ca. en måned siden var at skiftene skulle komme på nett i slutten av oktober. Hvis de fortsetter å skyve på lanseringsdatoen i samme tempo, ser jeg ikke bort fra at dette kan bli en noe sen julegave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Jeg vet ikke hvordan Statsarkivene jobber, med de kan kanskje ha hver sin tidsplan m.h.t. skanning og publisering.Håper på tidlig julegave.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kanskje det kommer et oppdatert svar om framdriften dersom denne etterlysningen blir flyttet til 'Forum for skanna tinglysingsmateriale'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Etter det jeg har hørt vil skifteprotokollene bli klare på Digitalarkivet (gjelder protokollene som tidligere er mikrofilmet) på førstkommende onsdag.Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er altså snakk om en betaversjon der enkelte finesser ved applikasjonen ikke er helt ferdig. Og så kommer dere til å se at det gjenstår noe indeksering her og der. For de fleste statsarkivdistrikters vedkommende er imidlertid indekseringa temmelig komplett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Tjenesten er begrenset til skiftemateriale som tidligere er mikrofilmet. Det betyr i praksis at sluttstreken ligger noe ut på 1800-tallet (det varierer fra embete til embete hvor langt filmingen går).Men vi trekker inn mikrofilmede dødsfallsmeldinger. Her er det i hovedsak kun dekning for distriktet til Statsarkivet i Oslo, men til gjengjeld går materialet fram til 1960-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Jeg slutter meg til innlegg 8 og 9. Dette er absolutt gode nyheter. Det er vel mer enn juleaften dette her. Spørs om ikke akevitten må åpnes allerede ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Dette var topp nyhende. Ser at noko av Nordmøre alt er tilgjengeleg. No gjeld det å læra seg gotisk handskrift for dei som ikkje kan ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Benn Johan Rislaa

Når jeg er inne å studerer skifteprotokoller skriver jeg ned side, årstall og navn på den som det er skifte etter på de skifteprotokollene som ikke har register. Dersom jeg sender over et slikt nedtegnet register, vil det da være mulig for digitalarkivet å få koblet det til de skifteprotokollene som ikke har register? For meg gjelder dette i første omgang Aust-Agder.Mvh Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vi vil bare legge ut skifteregister som dekker én eller flere hele protokoller. For øvrig arbeider vi med register for nettopp Agder-fylkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kunne gjerne ønske meg at skiftene for Stjør-og Verdal 1785-1796 og 1796-1802 ble lagt ut snart. Jeg holder jo på å skrive av skifter for Frosta/Åsen 1786-1823(1786-1800 til nå), og lager alfabetisk register på fornavn med alle som er nevnt i hvert enkelt skifte. Har gjort det samme med Stjørdal og Skatval 1786-1800(til nå). Jeg hadde mikrofilm på fjernlån, og tenkte at jeg skulle ta med Stjørdal og Skatval med det samme jeg hadde filmene siden disse årene jo ikke er utlagt. Mange av skiftene var det svak skrift på, og kanskje er det slik at disse må scannes fra protokoll? Det var særlig mange av skiftene for Stjørdal og Skatval hvor en del skifter var svake og nesten uthvisket, og som jeg jo hadde trengt tydehjelp til. Det får jeg jo ikke så lenge de ikke er utlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Odd Annar: Hvilke år for Nord-Trøndelag var det skifte etter dem du skulle ha utskrift fra? Ser du bor i Skatval som jo ikke er langt fra Stjørdal, og Stjørdal bibliotek har alle mikrofilmene med skifter for Stjør-og Verdal. Der er det også muligheter for utskrift på mikrofilmapparatet. Tenker da spesielt på skiftene for 1787-1802 som ikke er utlagt, og selv om det er dårlig kvalitet på noen av skiftene med svak skrift osv. er det også mange skifter som er fullt lesbare. Ser det er lenge siden du postet her, og jeg burde ha tenkt på dette jeg nå skriver tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei Anne Lise.Min forespørsel da var for Inderøy 1750-80.Men nå er jo det problemet løst da de er tilgjengelige fra D.A.Ellers så ligger jo Skatval i Stjørdal kommune.Skatval ble sammenslått med Hegra, Lånke og Stjørdal kommuner i 1962 til Stjørdal kommune og er idag Nord-Trøndelags største.Stjørdal har i mange hundre år vært en del av Sør-Trøndelag(Ut-Trøndelag) men grensa ble flyttet tidlig på 1800-tallet,(1802?) for å gjøre amtene mindre og mere oversiktlige. Så vi Stjørdalinger føler oss mere som Sør-Trøndere. Så er det sagt.Synes ellers at det er et fint prosjekt du har startet på, så lykke til med arbeidet med registreringa.V.h. Odd Annar Skatval og Stjørdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kom vel også på i ettertid at de kanskje bare har skifter for Stjør-og Verdal der på Stjørdal bibliotek, og er usikker på om de har for Inderøy. Nå er de jo utlagt som du skriver, og jeg skulle ønske de ble utlagt for 1787-182 for Stjør-og Verdal også. Det var noen 'meget uklare' skifter der på mikrofilmene. Er jo i Stjørdal flere ganger pr. år, og mine foreldre bor ca 3 minutters gange fra biblioteket der. Så for å finne på noe når jeg er der går jeg ofte til biblioteket og leser mikrofilm, og vil ikke bruke mammas og pappas pc til slektsforskningen. Må jo ha noe å finne på der også.Jeg kan ellers nå slå opp i skifter for Skatval og Stjørdal 1786-1800. Har bestilt mikrofilm for å se fra 1800 og utover også, og fortsetter registreringen. Skiftene som er utlagt har jo også bare register over dem som det var skifte på, og ikke navn på arvinger. Så jeg fortsetter likevel som før. Det er også bedre for meg å lese på bibliotekets mikrofilmapparat her(kjøpt i 2005) enn det er på pc-en. Så det blir nok noen mikrofilmer til for meg, også når det gjelder de skiftene som er utlagt. Skjermen min er for liten(17 tommer), og siden den fungerer bra ellers har jeg ikke lyst til å skifte den ut heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Leste litt fort her. Takker for rosende ord angående registreringen av skifter. Visste ikke at Stjørdal hadde vært en del av Sør-Trøndelag, men jeg visste det du skrev om sammenslåing av kommunder i 1962. Sliter jo en del med manglende lokalkunnskapr når det gjelder skiftene jeg holder på å registrere(vanskelig å skille ut gårder i Skatval og Stjørdal fra Hegra, Lånke og Meråker i enkelte tilfeller), men bruker registeret over Stjørdalsbøkene på internett(som er noe mangelfull), folketellingen 1801 og bygdebøkene for Stjørdal og Skatval. Har lært en god del, og blant annet visste jeg ikke at Hell gikk under Lånke og var helt sikker på at dette var Stjørdal hovedsogn. Blir vel verre når jeg skal registrere skifter før 1786 når en ikke kan bruke folketellingen 1801 hvor mange av arvingene har vært å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

En del av skiftene rundt 1760 på mikrofilm (for Stjørdal) er vanskelig da teksten en veldig komprimert. Og når man forstørrer den på mikroapparatet til leselig størrelse blir teksten grumsete og uleselig.Har ofte tatt utskrift av de vanskelige og så forstørret dette på kopimaskinen på biblioteket.Har hatt noe suksess med det.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Det var under Christian VII sin regjeringstid at Trondhjems amt ble delt i Søndre og Nordre.Ved kgl.res. 24.okt. 1804 ble storamtet delt, og vips var Stjørdalingene Nord-Trøndere.Det er jo flere en du Anne Lise som ikke kjenner hvor de gamle grensene lå.Bl.a. heter det Rica Hell Hotel som jo ikke ligger på Hell, men Sandfærhus som ligger i gamle Stjørdal kommune.Gamle Lånke kommune lå på sørsida av Stjørdalselva hvor også Hell ligger.Jeg tror nok at man må være lokalkjent for å kjenne de gamle kommunegrensene.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for den redegjørelsen, og der lærte jeg noe nytt igjen. Trodde Rica hotell var på Hell jeg. Ja det var noen perioder på mikrofilm jeg også syns det var vanskelig å lese skifter (har jo vært igjennom Stjør-og Verdal 1692-1701 og 1727-1785), men jeg syns en periode rundt ca 1779-1780 var minst like ille som skiftene rundt 1760. Slet også en del med noen av skiftene på 1730-tallet. Jeg merker ellers at både mikrofilmapparatet her i Sandnessjøen og utskriftene derfra på skifter blir bedre her enn fra apparatet i Stjørdal, for apparatet på biblioteket her i Sandnessjøen er sikkert en del nyere(kjøpt av bibliotek og Slektshistorielag sammen i 2005). Får prøve å merke meg litt når jeg i Stjørdal også da, og er jo Gjeste-Stjørdaling jeg også ca 5 ganger i året og da ca 2-3 uker hver gang når jeg er hos mine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.