Gå til innhold
Arkivverket

[#73241] Aner til Magnus (Pedersøn)Lie og Jon Iversen Dahl


Gjest Sigvald Fjellbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigvald Fjellbu

Søker anene til Magnus Lie f.2/2-1808 d.22/2-1881,anført som handelsmann i Trondheim (far Peder Lie).Gift 26/11-1829 m.Elen Jørgine f.Dahl,f.23/6-1809.Magnus fødested er anført som Levanger/Skogn. Foreldre til Elen Jørgine var Jon Iversen Dahl f.1780 og Jøran Jonsdatter f.1774,gift 17/41806. Hennes aner er klarlagt.De bodde på Bakklandet.Jon Iversen Dahl d.29/8-1817.,36 år.Hans aner kan jeg ikke finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Kan dette være hans konfirmasjon i Levanger 31. juli 1825 (post 33)? Det er husbonden og ikke hans far som er oppgitt. Kanskje han er født utenfor ekteskap ? Han kan derfor også være født utenfor sognet. Kan han være bosatt hos en slektning ?LenkeBeste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigvald Fjellbu

Hei Inger og Anne! Tusen takk for svar.Magnus konf.i 1825 (som også jeg har funnet)har Ole Pedersen Rastad som husbond-pleieforeldre - sikkert en mann i slekta,men jeg finner ikke mannen eller gården.Magnus var da 17 år. Lysningen til Magnus i 1829 er opplysende nytt idet hans far her har navnet Ingebrigtsen.(kan ikke tyde all teksten) I KB for Bakke i Strinda 1826-1840 (giftemål)er er navnet til Magnus far oppgitt som Peder Lie !! Må lete etter Peder Ingebrigtsen -undrer på hvor nanvnet Lie da kommer fra? Takk til dere begge. Beste hilsen fra Sigvald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigvald Fjellbu

Hei Anne. Jeg tror du har rett.Peder vil ved Magnus fødsel være 37år og hans mor Karen 30 år.De levde på gården Sellelie og det er kanskje naturlig at Peder og Magnus da senere tok navnet Lie. Tusen takk. Skal sjekke endel bygdebøker fra Skogn i nærmeste dager. Har du fundert over Jon Iversen Dahl? Beste hilsen Sigvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigvald Fjellbu

Hei Anne ! Har vært på Riksarkivet idag og fått bekreftet dine opplysninger.Magnus endret sitt navn fra Selleli til Lie. Fant ytterlige aner fra gården Selleli. Er meget takknemlig for hjelp. Nu er det bare en 'nøtt' igjen. Vennlig hilsen Sigvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigvald Fjellbu

Hei! Magnus`aner er i'havn',men det er ikke Jon Iversen Dahl. Han skal være født 1780,gift 17/4-1806,død 29/8-1817.I folketellingen for Trondheim by i 1815 finner jeg han bosatt på Bakklandet nr.37. Finner han ikke i folketellingen for 1801. Hans kone Jøran Jonsdatter`s aner er klarlagt med god hjelp så det er bare Jons aner som gjenstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.