Gå til innhold
Arkivverket

[#73243] Jenny Karoline Olsen f. 1. mai 1896 - etterkommere i USA ?


Gjest Trygve Strømø
 Del

Recommended Posts

Gjest Trygve Strømø

Jenny kommer fra Vågan i Nordland(søster til Agnes i innlegg 58911). Hun emigrerte fra Stavanger 29/6 1923. Funnet følgende oppl. på Ancestry. com: New York Passenger Lists, ankonst 10/7 1923 med Stavangerfjord. 1930 Federal Cencus, Los Angeles i California, gift Martin Johnson f. ca 1890 I Sverige. California Death IndeX, Jenny/Jennie Johnson døde 14. mai 1990. Jenny skal i følge mine opplysninger ha en datter som heter Betty og barnebarn som heter Jennifer og James. Finner en Betty Ora Johnson f. 2/2 1931 i Los Angeles(usikkert men moren hadde etternavn Olsen). Hun ble gift med Lee W Hodge(f. 15/11 1923 og d. 16.08.1997) 10/1 1961 i San Bernardino. Jeg er usikker på opplysningene om Betty og det er vanskelig å komme videre. Noen vurderinger og ideer ? MVH Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Bare noen generelle tilleggsopplysninger. Faren til Agnes og Jenny, Ole Sivert Jacobsen, ble som enkemann gift ca 1912 i Botn, Evenes i Ofoten. De fire barna fra hans førtse ekteskap kom til Botn sammen med faren. Barna Dagny Lovise Karoline, født 1882, og Olaf Emil, født 1894, ble boende i Botn, og døde der. Om Agnes har familien i Botn fortalt at hun og mannen ei tid bodde i Narvik før de emigrerte. Det fortelles videre om 3 barn, og at yngste sønn falt under andre verdenskrig.Om Jenny fortelles at hun ble gift med mann av svensk avstamming, og at de hadde 2 barn. Jenny besøkte slektningene i Botn i 1947. Jeg har i alle fall ett fotografi av Jenny, men tror at det finnes flere.Mvh Alfred Arntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

HeiPå Ancestry har jeg funnet en Jenny K. Olsen som kom fra Norge med Stavangerfjord til N.Y. 11.juli 1923.Hennes søster er notert til å være Agnes Bendiksen.Lenke K&ln=Olsen&st=r&ssrc=&pid=4027742003Er det denne Jenny du også har funnet Trygve? Mvh Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Jeg har sett litt på Agnes, søster til Jenny. Jeg finner en dame ved dette navn som død 22.mai 1972 i California. Hun er født 28.juni 1886. Håper lenken virker:[url="http://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?indiv=1&db=cadeath1940&MS_AdvCB=1&rank=1&new=1&MSAV=1&msT=1&gss=angs-d&gsfn=agnes&gsfn_x=1&gsln=bendiksen&gsln_x=1&81004010__date_x=1&msbpn_x=1&msbpn__ftp_x=1&81004030__date_x=1&msdpn_x=1&msdpn__ftp_x=1&msrpn_x=1&msrpn__ftp_x=1&_8000C000_x=1&_80008000_x=1&_80018000_x=1&_80014000_x=1&_80010000_x=1&gskw_x=1&_83004002_x=1≠=2&pcat=34&fh=0&h=520971&recoff=1>Lenke 2 3&hovR=1 Her har jeg funnet Agnes på Stavangerfjord i 1923:Name: Agnes A BendiksenArrival Date: 10 Jul 1923Estimated Birth Year: abt 1888Age: 35Gender: FemalePort of Departure: StavangerEthnicity/Race­/Nationality: ScandinavianShip Name: StavangerfjordSearch Ship Database: Search the Stavangerfjord in the 'Passenger Ships and Images' databasePort of Arrival: New York, New YorkNATIVITY: NrwLine: 9Microfilm Serial: T715Microfilm Roll: T715_3327Birth Location: NrwBirth Location Other: vaaganPage Number: 52 Her finner jeg Agnes og 2 barn, Elly 4 år og Bjarne 9 mnd. på Stavangerfjord 30.juni 1923, de reiste fra Stavanger til N.Y. Agnes' søster Dagny Andreassen, Botn, Ofoten, Nordland er også nevnt på lista som nærmeste slekt.Lenke A&ln=Bendiksen&st=r&ssrc=&pid=4027741145 Her har jeg funnet en Bjarne Bendiksen med adresse i New Bedford, Massachusetts. Mulig det kan være sønnen til Agnes??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Her kommer det mer:Jeg har funnet Martin Johnson i forbindelse med 2.verdenskrig og registreringskort. En dame Betty Johnson står som 'kontaktperson'U.S. World War II Draft Registration Cards, 1942 about Martin W Johnson Name: Martin W Johnson Birth Date: 4 Jul 1892 Birth Place: Stockholm Residence: Chicago, Illinois Race: White Roll: 30955_165834[url="http://search.ancestry.com/iexec/?htx=View&r=an&dbid=1002&iid=30955_165834-05699&fn=Martin>Lenke W&ln=Johnson&st=r&ssrc=&pid=9826733Som nr. 29 på lista finner jeg Martin Johnson som 3.maskinist på Hawkeye Mariner og ankommer N.Y. 7.feb.1955 Mulig det er feil Martin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Lisbeth,Selv om det var Trygve om søkte etter opplysninger, så vil også jeg takke for det fine arbeidet du har gjort. Jeg vil bringe dette videre til slektningene fra Botn i Evenes, som jeg vet er interesserte.Mvh Alfred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Tusen takk for alle bidragene, beklager sent svar. Alfred, min ektefelles oldemor er halvsøster til Agnes og Jenny. Vi besøkte barnebarnet til Ole S i 2007 og har kontaktet med elste datteren hennes. Tanten til min ektefelle møtte søstrene i 1947 da de var i Norge. Hanne, vet du hva informasjon en får om en bestiller et death certificate ? Lisbeth, tusen takk for all informasjonen. Du har funnet informasjon om ' mine ' Jenny og Agnes. Agnes hadde en sønn, Bjarne Johan f. 10.07.1922 i Haugesund,se innlegg 58911. Jeg har samme inf. om fødsel/døds-dato Agnes Amalie. Informasjonen om Martin Johnson og den 2. verdenskrig har jeg ikke funnet, heller ikke hans eksakt fødselsdato, det er trolig at det er 'rette ' Martin Johnson,da kontaktpersonen er Betty, hans datter skal hete Betty. Jeg får ikke lenkene til å virke, Lisbeth. Tusen takk for all jobben dere har gjort. MVh Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Hei igjenDumt at lenken ikke virket. Da prøver jeg å laste opp et bilde hit av reg.card for 2.verdenskrig og Martin W. Johnsen. Det er veldig mye informasjon å hente fra kortet. når og hvor han er født bl.a.Ha en fin dag.Lisbeth

bilete7858. johnsen reg.card 2.verdenskrig.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Her finner jeg en Arne Bendiksen som døde under 2.verdenskrig. Kan det være yngste sønnen til Agnes?U.S. Rosters of World War II Dead, 1939-1945 about Arne Bendiksen Name: Arne Bendiksen Gender: Male Race: White religion: ProtestantCemetery Name: California Disposition: According to next of kinService Branch: Army Rank: Sergeant Service Number: 39292383Lenke Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Takk igjen, Lisbeth. Det kan godt være Agnes yngste sønn, Arne, f. 9/10 1924 Los Angeles. En av sønnene til Agnes skulle ha omkomme i den 2. verdenskrigen, ut fra de opplysningene jeg har. Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut mer om Betty Johnson og hennes mann/barn ? Se innlegg 1 og 6 vedr. hennes far, Martin Johnson. God natt ! MVH Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Her kommer det jeg fant. Jeg har ikke funnet eksakt dato. Rart egentlig at det ikke står. Men slik ser kortet hans ut:U.S. Rosters of World War II Dead, 1939-1945about Arne BendiksenName: Arne BendiksenGender: MaleRace: Whitereligion: ProtestantCemetery Name: CaliforniaDisposition: According to next of kinService Branch: ArmyRank: SergeantService Number: 39292383For meg ser det ut som en ren liste over de amerikanere som døde i 2.verdenskrig, 1939-1945.Merkelig at lenken ikke virker. Når jeg 'trøkker' på lenke kommer jeg rett inn. HHHmmmmmmmmmLisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

HeiFlere lenker virker ikke. Men opplysningene er viktige slik jeg ser det.Kan jeg sende de til en e-post adr. istedet?? Oppgi den gjerne her, eller kontakt meg på lisbeth-a@c2i.netLisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Hei AlfredDa har jeg sendt over flere e-poster til deg. Si ifra hvis det er noe du savner ut fra debatten og lenkene.MvhLisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Hei TrygveJa, jeg har fått alt du sendte. Utrolig med opplysninger du har klart å skaffe! For meg ser alt riktig ut. Har du forsøkt å ta kontakt med de levende personene du har funnet? Bruce Arne f.eks.Jeg fant slekt i USA for et par mnd. siden. Jeg var veldig usikker, men jeg trengte en bekreftelse ev. avkreftelse. Så jeg kjøpte et stort, pent kort, skrev på engelsk med liten skrift på pc hvorfor jeg tok kontakt, og noen av opplysningene jeg hadde som jeg trodde de ville kjenne seg igjen på. Så klippet jeg og limte inn på kortet. Oppga e-post og vanlig postadr. og håpet det beste. En uke etter fikk jeg e-post. Bingo! Jeg hadde funnet de riktige. Og nå utveksler vi familie med hverandre. Fantastisk!Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Trygve Strømø

Lisbeth, takk for en et optimistisk svar. Jeg har problemer med å finne nåværende adresse til Bruce Arne Bendiksen f. 18/5-1949. Han bor i California etter det jeg har funnet ut. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne hans nåværende adresse ? MVH Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.