Gå til innhold
Arkivverket

[#73245] Opplysninger om : Nils Olsen og Kari Olsdatter sannsynligvis fra Romedal


Gjest bjørn andreas løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest bjørn andreas løkken

Hei alle sammen , nå håper jeg på litt god hjelp igjen fra forumetMin tipp oldefar Kristian Nielsen er født 14 juli 1815 i Romedal . Han giftet seg 10 feb.1845 med Berthe Gudmundsdatter også fra Romedal.Mine tipp tipp oldeforeldre het for Ni(e)ls Olsen og ble gift med Kari Olsdatter , jeg er ganske sikker på at de også var fra Romedal. Kan noen hjelpe meg og finne ut følgende :- Når og hvor ble Nils Olsen og Kari Olsdatter født. - Når ble de gift - Og hvilken gård ( r ) de bodde på i Romedal - Og om de hadde flere barn enn min tipp oldefar Kristian NilsenJeg blir nok en gang meget takknemlig for all god hjelp igjen i fra dette fantastiske forumet. Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei Lars Ove , da ser det jo ut som at jeg har fått oppgitt feil navn på min tipp tipp oldefar og at han også het for Christian Nilsen , dette var nytt og spennende , da kan det jo hende det kommer flere overasklser ogsåHilsen BJørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Du er kjemperask Lars Ove og god. Hvis jeg forstår deg rett nå så var døpe navnet til min tipp oldefar Christian Christianssen og ved vielsen så het han for Nielsen til etternavn . Og hvis hvis jeg leser riktig i kirke boken ved vielsen av min tipp oldefar så het min tipp tipp oldefar Niels Christian , stemmer dette ?Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei jeg blir forvirret av dette jeg , min tipp tipp oldefar het Christian Nielsen ved fødselen til min tipp oldefar , men når min tipp oldefar gifter seg med Berthe så leser jeg i kirkeboken at min tipp tipp oldefar heter Niels til fornavn og noe som ligner Christiansen til etternavn ????????Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nei ved vielsen til din tipp heter din tipptipp Niels Olsen.Så her er det en salig røre med navn. Jeg tror kanskje at din tipptipp er oppført med feil navn ved din tipps dåp. Men dette er bare en gjetning.Men ved din tipps konfirmasjon heter din tipptipp Niels Olsen, så det er nok feil ved dåpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Lars Ove : kan vi da dra den slutningen at min tipp tipp het for Niels Olsen ? synes det høres logisk ut etter det du har funnet så langt. Er det mulig og finne noe mer ut om Niels Olsen og Kari OLsdatter ? Feks. når de ble født , deres foreldre igjen , når ble Niels og Kari gift ? , flere barn enn min tipp oldefar Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg tror vi kan konkludere med det du skriver om navnet, og det er jo mulig å finne ut om de ble gift, men om det var i Romedal vet jeg ikke.Men Stange og Løten er i nærområdet til Romedal, så det går an å sjekke disse kirkene også.Men Evenrud er oppgitt som bosted ved din tipps dåp, men jeg finner ikke noen av de der i ft 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

De flyttet jo ganske ofte og mye på seg på den tiden i søken om bedre husmannskontrakter og jeg tror nok at Niels og Kari er født og gift i Romedals området . Jeg er meget takknemlig for alt du kan finne av informasjon om mine tipp tipp og evt. flere barnVennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Jeg bøyer meg i støvet , jeg forstår ikke hvordan dere klarer og lese disse kirkebøkene. Har god følelse for at du har funnet de riktige Niels og Kari og da har vi jo samtidig funnet hennes foreldre ser jeg også . De hadde ikke rukket og fått noen barn enda heller i 1801 ser jeg , min tipp ble født i 1815 så sannsynligheten for at det var flere barn må vel også ligge innen rekkevidde , tror du ikke ? Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei igjen Lars Kan du sjekke om du finner en datter av dem med navn Inger Nilsdatter født 14 sept 1821 i Romedal , finner du henne med de samme foreldre så har vi vel enda en bekreftelse på at det var de som kom fraLøten eller !!!Hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det klart at det står feil navn på faren når Christian Nielsen blir døpt. Ved konfirmasjonen 10/10 1830 står det rett navn foreldrene: Niels Olsen og Kari Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei Alle sammen Ser i kirkeboken ved Inger's fødsel at morens navn er Karen Olsdatter , da har vi vel fått en bekreftelse på ate det var de riktige Niels og Karen som kom fra Aalgård i Løten , kjempeflott , dere er suverene til og hjelpe. Er det mulig og finne flere barn til Niels og Karen og eventuelt finne ut hvem foreldrene til min tipp tipp oldefar Niels Olsen var og hva de heter , de må vel da komme fra Løten antar jeg , og de flyttet fra Løten før 1815 og til Romedal , jeg håper dere vil hjelpe meg litt til , da jeg ikke klarer og lese disse gamle kirkebøkene selv , all informasjon mottas med takk Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei Lars Ove , i kirke boken for Løten 1773 1800 finner jeg en Nils født 10 April 1771 med foreldrene Ole Nilsen og Marthe Henriksdatter men jeg klarer ikke og lese hvilken gård / sted de kommer ifra kan du hjelpe meg med dette Hilsen BjørnLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei igjen , dette med lenker er så nytt for meg , jeg la lenke til side 14 og 15 men Niels sin fødsel står på side 13 og 14 hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei Lars og takk for fantastisk hjelp , er det noe rart man blir litt forvirret !!! Jeg må spørre litt mer jeg : Vet du hva Vilkaarsmand betyr ? Og tror du at denne Oliv Olsdatter kan være søster til Ole's 2 kone Dorthe Olsdatter ? Og inderste og gåer for dagleie - hva betyr egentelig dette , Inderste var det en slags status på gården ? Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Tusen takk LarsDet må jo være en kobling her da i mellom Ole's første kone Marthe Hendricksdatter og de andre på gården Skramstad Lille , siden de alle barna het for Hendrich til etternavn og deres far for Hendrich til fornavn eller hva tror du ? Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.