Gå til innhold
Arkivverket

[#73250] Thomas Anderson f. i Norge i 1851 - flyttet til Liverpool, men hvor kom han fra?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

25.10.09 ble Thomas Anderson f. i Norge i 1851, etterlyst i Tore på sporet. Det var etterkommerne hans i England som ville ha kontakt med slekten sin i Norge. Thomas Anderson var sjømann og kom trolig fra Risør eller fra et sted som kunne ligne på dette navnet? Han døde bare 42 år gammel og etterlot seg kone og 5 barn.Kanskje det er noen som vet noe om denne karen eller som allerede har søkt etter han? Kan vi hjelpe vedk som søker etter slekten sin og kanskje finner noen som kan passe med denne karen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jaså 'Tore på sporet' har jaget noen på jakt, lenker er jeg ikke flink til å lage, det blir bare noe tust av det. Men der finnes en Thomas Andersen på Tjømø/Nøtterø fødd 20 juni 1852, som er meget interesant. Dette stedet var jo et typisk sjøfartsted, med stor seilskutetrafikk rundt 1870. Kansje en brukende kandidat.Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Det ble antydet Risør i programmet, og jeg fant samme person som Bjørg. Jens Thomas Andersen i Dybvåg. Kirkeboken viser at han er født i 1852. Faren er til sjøs ser det ut til. Er det noen som har tilgang til Dybvågboka så skulle det jo være mulig å sjekke hva det står om denne familien der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Jens Thomas Andersen Østre Sandøya f 1852, styrmann, ble i 1877 gift med søskenbarnet Martine Ellingsdatter Jensen f 1854. Jens Thomas døde tidlig og etterlot seg ingen barn, iflg Dypvåg boken.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den Thomas Andersen som er nevnt i innlegge 4 finner jeg litt om på Steinar Rasmussens hjemmesider , søkbare lenker unde Tjømeslekt , Gårder Sundene. Bruk nr. 8. http://home.online.no/~srasmu/Den Thomas er oppgitt f. 20/6 1852, Nøttrø kirkebok s. 316Foreldre Anders Pedersen f. 1811, matros og hustru Kristine Marie Hansdatter d. 1863.Finner far som enkemann og sønnen Thomas i 1865-tellingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Skal innom SAK i morgen, skal ta Dypvåg boken, og Sandøen der. Vell Gunn, du fant en Anders Pedersen død i 1868, men der nevnes også en i 1895,men han er fattiglem på Sundane, men jeg er enig med deg, det er nok din kandidat som skal inn som far her.Og siden dette er et typisk område for seilskuter og dets mannskap, så kan han gått være fra Tjøme. jeg har sendt en forespørsel videre om Sundane i Tjøme-boken, så kan en jo håpe en har flaks.Thomas var jo bare 16 år da faren døde, et mulig skifte kan kansje fortelle noe.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det vil være av interesse å finne info om skifte etter Matros Anders Pedersen. Der er det kanskje mulig å finne ut om sønnen Thomas befinner seg i England?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Finner kanskje ingenting der fordi Anders Pedersen døde i 1868 og da hadde vel ikke sønnen reist til England? Hvis det er han da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Beklager at jeg ikke fikk med meg Anne K Landholm sitt innlegg i går, da overser jeg Dybvågboken, og venter på en tilbakemelding om Tjømeboken.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her er sistnevnte døpt: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12011816&personpostnr=72365&merk=72365>Lenke1865: LenkeFamilien i 1885: LenkeFamilien i 1891: LenkeHer er faren død i 1896: Lenke Jeg ber om oppslag via Arkivforum, om der skulle være nevnt noen barnebarn i England.Dette er vel gjerne farens dåp i Gulen, f. 19.7.1817:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det ser ut som om du Heidi har funnet den rette Thomas. Så da gjelder det å få formidlet dette til rette vedkommende. Det vil være interessant å finne ut hvar som står i skifte etter faren. Kanskje først da er saken løst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det var godt at det ble en så rask løsning på denne saken, men det som gjenstår er å finne ut om det kan være slektninger igjen her i Norge etter evn søsken av Thomas Andersen?De som etterlyste oldefaren sin bakgrunn ville gjerne komme i kontakt med nålevende slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da ser det ut som om det var han jeg fant i innlegg 2. Der har jeg tre aktuelle kandidater og den ene av dem er den som vi til slutt har endet opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Var faren enkemann i 1865 denne ft.LenkeLar det seg gjøre å finne ut noe om søstrene til Thomas? Så vidt jeg kan se så hadde Thomas to søstre i 1865 en på 12 og en på 5 år. Hvor ble det av disse siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.