Gå til innhold
Arkivverket

[#73250] Thomas Anderson f. i Norge i 1851 - flyttet til Liverpool, men hvor kom han fra?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Det er sannelig ikke godt å si om dette er den rette heller. I den saken som det ble vist til i Tore på Sporet så ble det oppgitt at denne Thomas Andersen ble født i 1851. Vel, man har skrevet feil før, men vi må holde muligheten åpen for at han kanskje hadde tatt sitt farsnavn som etternavn. Dette har jeg vert borti flere gange. Hvis faren i dette tilfelle het Anders Pedersen så kalte dem seg ofte for farens sitt etternavn dvs i dette tilfelle Thomas Pedersen. Det finst mange kombinasjoner og mange muligheter?Jeg tror nok at løsningen likevel kan ligge på Sørlandet et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hadde ikke skadet med mer info fra England, nei. Hadde han et andre fornavn, tro? Brukte han en 'middle initial'? Har de fødselsdato? Har de noen gamle papirer på norsk? Hva som helst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Før debatten tar en annen vending tror jeg at det er viktig å sjekke denne karen fra Tjøme nærmere i sømmene for å se om det kan være denne karen vi leter etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Enig Terje, har tatt kontakt med Tjømme historielag, i et lønnligt håp om å finne ut hvem denne Thomas Andersen var. Jeg har sjekket vielser og dødsfall over Tjøme, uten å finne denne herren, han kan jo ha slått seg ned et annet sted. Men Heidi sitt forslag, om der finnes noen flere opplysninger, synest jeg er helt topp, kansje noe kan dukke opp.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvis vi går tilbake til innlegg 49, må vi se litt nærmere på familien i 1865. Av denne kan vi i alle fall finne søskene til Thomas og vi kan ogs pørve å finne skifte etter far hans når han døde. Det kan i alle fall fortelle oss, hvor denne Thomas var på det tidspunket. Jeg antar at faren Anders Pedersen ble født i ca 1818. Det kan tyde på at Anders Pedersen var enkemann i 1865?Så her må vi gjennomsøke de skannede kirkebøkene etter 1865 og frem mot 1900. Jeg tror ikke at vi finner faren i 1900, men vi kan se etter hans søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er yngstemann Anders Andersen i 1900 Lenke Han var styrmann, så det ser ut til å være flere sjømenn i denne familien. Jeg tror at vi må sjekke dette mere ut. Selvsagt vil det vere viktig at vi får litt flere opplysninger om de forefinnes. Det kan være en liten opplysning som kan føre frem til den rette familen. Kanskje de hadde litt annen info som t.d. en familiebibel eller noe i den duren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antonia Karete Kongsvik

Her er vigsla til Anders Pedersen og Christine Hansd. i Nøtterøy 2.jan 1838 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=85&filnamn=vi07221686&gardpostnr=3221&personpostnr=11571&merk=11571#ovre>Lenke Born: Hans Christen 01.09.1840 Lenke Mathilde Marie 07.01.1844 Lenke Caroline 28.09.1852 Lenke Thomas 20.06.1852 Lenke Anders ca.1856 (ifølgje folkteljinga 1865)Faren Anders Pedersen døydde i 12.03.1892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Da har vi to Anders Pedersen, den ene døde i 1868, den siste i 1892, men han døde på Nøtterøy. Men der døde en Anders Pedersen Sundane på Tjøme den 23 august 1895 som fattiglem, fødd 1811. Ved vielsen 2 jan 1838, er brudgommen 26 år,er vell en god kandidat. Og da bør en vell sjekke eventuelle skifter, om der finnes noen etter en fattiglem.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ad 37: Nei, dessverre det var ikke noe å hente i militærrullene for Thomas Andersen fra Bergen: Lenke'Han 'kaller sig Thomassen'. Han bodde i 1869 i 6. rode nr. 46, men var '15/10-69 afg. til Søs med Capt. Blytt til Østersøen'. Ikke opplysninger i rullen før i 1877, og da bare 'vides ikke' hvor han var.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Djuv-Stiansen

For å vende tilbake til Risør-sporet.Jeg har sjekket alle fødsler mellom 1850-55 i både Risør og Søndeled sogn, og ikke funnet noen Thomas som har en Anders til far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Det ser jo ut som om NRK har funnet ut hvem de skal konsentrere seg om. Jeg kunne ikke gi slipp på Risør-sporet, og har nettopp sjekket menn født mellom 1850-55 i Holt (Laget er en liten snipp av Holt som ligger inneklemt i Søndeled/Risør).Heller ikke i Holt fant jeg en Thomas med en far som het Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Alle sjømenn som mønstret på skip i Risør og Søndeled er lagt ut elektronisk på www.sjohistorie.no av Risør Sjømannsforening. Det er avskrifter fra Sjøfartsannotasjonsrullene og Risør/Søndeled skal være ferdig registrert.Thomas Andersen hadde vært registrert der om han kom fra Risør eller Søndeled, men der var det ingen Thomas Andersen fra Risør eller Søndeled å finne.Det er fremdeles en mulighet at han er registrert i Tvedestrand, siden rullene fra Tvedestrand så langt jeg forstår ikke er lagt ut på nettet i sin helhet ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tore skrev sitt blogginnlegg om at Thomas Andersen var fra Bergen den 29. oktober. Det har siden kommet mye nytt i denne tråden, og Tore har også fått kommentar til sitt innlegg at bergens-Thomas neppe er den rette. NRK er sikkert mer enn glad for ytterligere respons i denne tråden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Det er nok en skikkelig utfordring dette, en bør først fått avklart denne herren på Tjøme, som neimen ikke er lett å få klarering i. Om det skulle være denne Tomas Andersen, så har Tjøme historielag samlet slekt, fra Tomas sin bror Hans Kristian, 3 oldebarn her bor i Tønsberg distriktet. Om noen var bevandret i det engelske arkivverker, så kan jo muligheten være til stede at der opplyses noe om denne Tomas, ved vielsen, eller ved hans dødsfall. Tjøme historielag har gjenomgått rullene for påmønstra sjøfolk fra distriktet, uten å finne han. Jeg kan ikke finne han viet i området, ei heller død, og han nevnes ikke under folketellingen av 1900. Dette trenger jo ikke bety noe, men han er en het kandidat til både å være sjømann og senere Engelskmann.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Roar Johnsen har sendt en forespørsel til Statsarkivet på Kongsberg om skifteattest etter Anders Pedersen Sundene - mulig far til Thomas fra Tjøme. Han døde på Honerød 13. aug. 1895, året etter dødsfallet til Thomas i Liverpool.Johnsen har også kontaktet Frelsesarmeen for å høre om noen der har kontakter som kan gjøre arkivsøk for oss i Liverpool.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Johnsen

Thomas bodde trolig i Liverpool. Tore hadde denne info: 'Thomas Andersen var sjømann, og kom med båt til Liverpool hvor han giftet seg med britiske Annie Bryden 10 mars 1881. Thomas ble stygt skadet da han seilte med ”Sagmore” til Bolten i USA i 1893. Etter denne ulykken mønstret han av.' Finner noe noe mere om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Johnsen

Thomas bodde trolig i Liverpool. Tore hadde denne info: 'Thomas Andersen var sjømann, og kom med båt til Liverpool hvor han giftet seg med britiske Annie Bryden 10 mars 1881. Thomas ble stygt skadet da han seilte med ”Sagmore” til Bolten i USA i 1893. Etter denne ulykken mønstret han av.' Finner noe noe mere om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Vi har undersøkt i den aktuelle skifteprotokollen for Søndre Jarlsberg sorenskriveri, men kan ikke se at det ble avholdt skifte etter Anders Pedersen.Med hilsen Hans Gulli e.f. konsulentHar mottatt denne beskjeden fra Statsarkivet på Kongsberg i dag, dermed kan det bli en kronglete vei å finne opphavet til denne Thomas.Mvh Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

For å komme videre MÅ vi ha riktig fødselsdata fra England.Roar Johnsen har fått tilgang til følgende:'Thomas died 21 September 1894 at the Asylum in Prestwich Manchester. Wendy/Tore have his death certificate. He died of General Paralysis and Exhaustion. Home address shown as 134 Bury(should be Berry)Street, Bootle, Liverpool.' [url="http://www.rootschat.com/forum/index.php?PHPSESSID=b2771b1e0d4baa3e243b9d00b3f09b2f&topic=159906.msg744932#msg744932>LenkeJohnsen har også fått tilgang til denne listen over 'strays buried at St Marys Prestwich:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.