Gå til innhold
Arkivverket

[#73251] Elen Sakrisdatter Volden ?, Sør-Odal


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

Enke Elen Sakrisdatter Volden Giftet seg 07.11.1730 med Nils Olsen Hamar, Sør-Odal. Siden jeg ikke kjenner til noe 'Volden', var det nærliggende å sjekke med Fresvoll. Der var det ganske riktig en Elen Sakrisdatter, men hun døde i 1692. Altså feil Elen. Er det noen som vet noe om enken, hvor hun kom fra og hvem som var hennes første mann?Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Thomes Nielsøn Melland og Eli Zachrisd. Lier Viet i Vinger kirke 9/9 1717. Flytter til Odal og har disse barna: Elen døpt 1/11 1721, Nils 13/ 1724,Nils 7/10 1725 og Peder 22/6 1727. Alle født i Fulusaga. Thomes Nilsen var hjulmaker, begravet 4/9 1729 Strøm kirkegård. Alder oppgitt til 38 år. Det er vel Volla som var Elens oppholdsted da hun giftet seg om. Mener at står noe om forpassning fra Vinger til Strøm om Thomas og Elen. Elen eller Eli var datter av Sakarias Eriksen og Sigri Eriksdatter. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei Finn! Nå har jeg sett i Sør-Odal bygdebøker og fått bekreftet det du skrev om Tomas Nilsen og Elen Sakrisdatters barn. Litt lenger ned på side 150 i bind I fant jeg en Nils Olsen fra Hamar som levde 1704-57. Han var altså født samme år som Elens mann og er nok samme person. Det står at han ble gift 1746 med Mari Andersdatter fra Sundby. Så var det å lete på Sundby. I bygdebok II NY fant jeg på side 192 under Diverse en Anders Larsen Sundbyeiet gift med Berte Rolfsdatter. Deres datter Anne ble døpt 1694 og døde straks. Noen Mari er ikke nevnt, men hvis Mari er Anders og Bertes datter, må hun være født før 1697 da begge foreldrene døde. Har du noen opplysninger om henne?Da jeg skulle sjekke Tomas Nilsens opphav på Melland, fant jeg en Nils Mauritsen fra Østre Os (Snekkermoen), gift med Eli, som husmann i Melland. Det er nevnt én sønn, Kristoffer, men ingen flere barn. Kan denne Nils være Tomas' far? Jeg får lete i kirkebøkene etter forpasning for Tomas og Elen.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Du finner dåpen til Thomas i kirkebok for Vinger 16.okt 1691. Nils Mauritsen er far, så de bodde nok i Vinger på det tidspunktet.Dette er også mine aner, så jeg er også svært interessert i slekten videre bakover. Et problem er personen Maurits, hvem var han? Sjeldent navn, men har foreløbig ikke funnet noen god kandidat. Noen forslag?Sakarias Eriksen og Sigri Eriksdatter på Lier i Vinger har jeg heller ikke funnet ut noe mer om. Jeg har sett spekulasjoner om hvorvidt Sakarias kan ha kommet fra Grue, men ingen begrunnelser. Er det kjent noe mer om dette paret?Vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei Ole. Takk for bekreftelsen på at Nils Mauritsen er far til Tomas Nilsen. Ifølge Sør-Odal bygdebok V s. 45 var Nils Mauritsen bosatt på Stangnes i Vinger i 1692. I Sør-Odal Bygdebok IV NY står det på s. 526 følgende: 'I 1701 fortalte Nils Mauritsen at han var født på Østre Os. Han var da 64 år. Manntallet 1664 fører ham opp som tjenestegutt på 14 år. Tor snekker på Snekkermoen var stefar til Nils.' På s. 502 står det at Nils Mauritsen i 1664 var tjenestegutt hos Pål Nilsen Østre Os. Det står altså ingenting om Nils' opphav. Jeg har ennå ikke sjekket opplysninger om Sakarias og Sigri.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.