Gå til innhold
Arkivverket

[#73252] Grenader Jon Pedersen i Trondheim


Gjest Björn Kämpe
 Del

Recommended Posts

Gjest Björn Kämpe

Hej! Jag har länge sökt spår efter piper grenader Jon Pedersen vid 1.ste Trondheimske regiment. Han är enligt folkräkningen 1801 född c:a 1770 och 1801 inkvarterad hos Simen Jonsen på 3.e rode, gate Foed Weiten, hus 1 och ogift. Han är gift 1803 25/1 i Domkyrkan med Marta Nilsdatter f 1779 och de får sönerna Nils Nicolai 1804 2/12 (döpt i Domkyrkan 30/12)och Peter Andreas 1807 9/4 (döpt i Domkyrkan 3/5). Jag har inget spår efter familjen förrän sonen Peter Andreas kommer till Leksvik 1822 18/4 och han heter då Peter Andreas Jonsen Finbo och är dräng hos bonden i Finbo Anders Andersen f 1770, leilending og gevorben soldat. Peter Andreas konfirmerad i Leksvik 1822 9/6 under samma namn. Han gifter sig i Leksvik 1828 26/6 med klockar- och lärardottern där Hanna Hansdatter Killingberg (f 1804 och död 1876 i Tönne, Sparbu). Efter det har jag all kunskap om Peter Andreas som dör i Tönne, Sparbu 1892 15/3. Det jag saknar mycket är kunskap om vad som händer med hans far, mor och bror. Jag har haft en misstanke att fadern var med i slaget vid Trangen, Åsnes 1808 (25/4) och att han dog där men förstått att det är mycket svårt att få detta bekräftat. Jag skulle vara mycket tacksam om någon har något att tillföra om denna familjs öde, hälsar Björn Kempe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Det blir konfirmert en Nils Johnsen i Leksvik 1818 med foreldre Jon Pedersen og Marthe Nilsdt. Nr 15 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16389&idx_id=16389&uid=ny&idx_side=-95>Lenke Det står riktignok at han er søndag mellom jul og nyttår 1802 i Trondheims Domkirke, men jeg kan ikke finne noen Nils døpt da.Hvis det er riktig Nils, gifter han seg i Frosta 15/3 1830 vielse nr 1 LenkeLysning 1830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Kämpe

Anne! Ja, det verkar sannerligen som att du har hittat brodern. Detta ska bli intressant att följa upp. Kanske kan det även bidra till att jag finner föräldrarna! Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Hei Bjørn Dette er ikke annet enn smuler men,jeg har et lignende problem som også ender i Leksvik på Neverås.Kan din Jon kan ha vært eldste bror til disse 3 nevnt under her ?På ft 1801 for Trondheim (Bersvend Veiten Hus/12) finnes disse som trolig er brødre.Arend Pedersen Inquartered 22 Ugivt Granader ved 2det regiment Jørgen Pedersen Inquartered 24 Ugivt Granader ved 2det regiment Oune Pedersen Inquartered 20 Ugivt Granader ved 2det regiment Jørgen Pedersson var grenader og ble gift med Karen Knutsdatter fra Gjølme i Orkdalen.Sønnen Jørgen Jørgensson ble gift til Neverås.Far til disse pederssønnene kan da ha kommet fra Orkdal pga ektet med Karen.Jørgen P og Karens ekteskap og barn finnes i kirkebok for Vår Frues kirke.Ellers kan du prøve å få lest, Brodahl: Trøndersk personalhistorie.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Kämpe

Annes tips om brodern Nils Jonsen gav verkligen resultat. Han gifter sig med Frederike Josefsdatter Vinnasvean och de får i Tinnråa, Frosta 4 barn och dessa går mycket väl att följa framåt i tiden. Nils och Frederike flyttar 1868 till Nedre Stjördalen. Sonen Enok Nilsen Loktuvold Smedbakken blir Landvernsserg inom Artilleriet, gifter sig 1881 6/9 i Frosta som Handelsman Smedbakken med Kari Olsdatter Melhus f 1861 24/8 i Melhus. Jag har dock inga uppgifter om vart dessa tar vägen. Övriga syskon går det bra att följa. Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.