Gå til innhold
Arkivverket

[#73254] Laurius Kristian Tønder Johannessen, f.i Lurøy, Nordland .9.08.1885-- Hvor ble


Gjest Wenche Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Iversen

Laurius Kristian Tønder Johannessen gifter seg i St. Johannes kirke i Stavanger 29.11.1908 med Agnes Askildsen. Såvidt jeg vet er det ikke barn i ekteskapet. Den 23.12.1914 inngår Agnes Askildsen nytt ekteskap med Stener Nilsen ved byfogden i Stavanger. De skifter senere navn til Teigland.I byfogdprotokollen står Agnes oppført som 'Pike Agnes Askilsen', til tross for at hun har vært gift før. Jeg har så langt ikke klart å finne ut hva som skjedde med første ektemann--døde han, ble de skilt -eller bare forsvant han ? Noen som kan hjelpe ? Wenche Iversen, Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Her er vielsen nummer 113.Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Ministerialbok nr. A 8 (1899-1917), Ekteviede 1908, side 92. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Iversen

Til Lisbeth Wangen-takk for svar--som du ser av mitt innlegg, har jeg allerede vielsen. Spørsmålet er hva som skjer med ham, siden hun gifter seg på nytt i 1914. Wenche Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg trur at Lisbeth la den inn avdi det er lettare når dei som prøver å hjelpa kan lesa opplysningane direkte frå kjelda :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisiden han var fra Lurøy har jeg sjekket litt. oppdaget t hans mor Mariane Thordftr var fra Sveen i Rogaland. LenkeMeldte de seg ut av statskirken siden hun ble gift hos byfogden?Det kan jo være greit å sjekke hos sorenskriveren om hans dødsfall er meldt til skifteretten, noe som vel måtte gjøres før hun ble gift på nytt.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Iversen

Takk til Steinar Olsen--Jeg har ikke tidligere sjekket foreldrenes giftermål, så jeg visste ikke at moren var fra distriktet, det forklarer kanskje hvorfor han var i Stavanger. Bruden Agnes var medlem av Metodistkirekn ,derfor ekteskapsinngåelse hos byfogden.Jeg synes likevel det er rart ar hun kan tituleres som ' Pike '. Jeg har tidligere sjekket evt.dødsfall og skilsmisse, men kan selvsagt ha oversett noe---får vel ta en ny runde--han kan jo ikke ha forsvunnet ' i løse luften '. Wenche Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heivar borti et tilfelle der et par som var gift hos byfogden fik et barn som ble egistrert i disenterprotokollen i kirkeboken og da hadde presten skrevet uægte på barnet til tross for at de hadde vært gift minst 3 år.Folkeregistret har og oversikt tilbake til den tiden det er snakk om her, men det er lettere å få vite ved besøk eller tlf til sorenskriver eller tilsvarende i dag.Vet ikke om hans tre brødre ble gift, og har etterkommere. Karnskje Rune Bang i Lurøy vet noe om dem Lurøy hjemmeside Lenkeen pussighet: det var en til med nøyaktig samme fornavn i den slekten og på samme går født nesten samme mnd, eneste skille var farens navn, som var Jakob.Metodistkirken har trolig og protokoll, som du nok må besøke dem for å se.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Iversen

Agnes Askildsen ble utmeldt av Metodistkirken sammen med moren og de andre søstrene i 1894, etter farens død i 1892. Jeg må kanskje sjekke på nytt on hun meldte seg inn igjen.Ellers takk til Steinar Olsen for gode tips, som jeg vil bruke. Wenche Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.