Gå til innhold
Arkivverket

[#73255] Søker foreldre til Sverre, f. 12.10.1906 i Høydalsmo i Lårdal, Telemark


Gjest Jonas Hove
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonas Hove

Søker foreldrene til Sverre. Dåpsinnførselen hans er å finne på s. 30 i kirkeboka:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=3555>http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=3555Far: Albert Patterson, f. 1862 (i Sverige). Hotellvert (var det kanskje han som i sin tid eide Stalheim hotell, hvor det var en svenskfødt Albert Patterson som eier fra 1886 - 1897?) Forøvrig har jeg ikke funnet ham i folketellingen for 1900.LenkeMor: Signe Pettersen Melby, f. 1877 (i Nordland), d. i USA.Begge bodde i Bergen, de var ikke gift og Sverre ble satt bort til fostring hos et ektepar i Telemark. Jeg lurer på om ikke Signe Pettersen er identisk med denne damen fra Medby i Nordland, Signe Gjertine Petersdatter, f. 1877 på Medby i Bjørnskinn i Nordland, d. i USA.LenkeKanskje Melby er feilskrevet for Medby? Ifølge O. Rygh finnes det ingen gård i Nordland som heter Melby, men det finnes steder som heter Medby (litt lenger ned kommer det fram at damen fra familysearch bodde på Medby da hun ble konfirmert).Jeg har lett i Medby, og der står hun oppført som Sina Gjertine:LenkeHun ble konfirmert i 12.6.1892 i Bjørnskinn (i Dverberg), men er ikke å finne i Dverberg i 1900. Altså må hun ha fløyet ut av redet i dette tidspunktet, men hun er ikke å finne blant utflyttede.Foreldrene hennes befant seg forøvrig fremdeles i Dverberg i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg er heilt sikker på at det står Medby, ikkje Melby, dersom du ser på d`ane og l`ane andre stader på sida, t.eks. i ...dtr., så vil du sjå at han skreiv d`ane slik at det kanskje kunne sjå ut som ein l, visst dei var litt utydelege.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Denne Albert Paterson som er far til Sverre er kanskje den samme som står på 'Liste over røysteføre for kommuneval i Bergen i 1904'. Kalles her for Gustav Albert Patterson,hotelleier: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Lenke til krk.boka, her er det jo fleire interessanne opplysningar :-)LenkeMor var også 'adoptert', som du ser. Dessutan står det kvar (Gustav) Albert vart fødd, dersom du vil ha meir opplysningar om han må du sikkert laga eit nytt tema. Det er fleire som er gode på Sverige her inne :-)) Lag ei god beskrivande overskrift og du får sikkert hjelp :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Hove

Når det gjelder Alberts kone er det altså så å forstå at hennes biologiske far het Erik Eriksen og hennes adoptivfar Johannessen - som forklarer hvorfor hun heter vekselsvis Eriksen og Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg trakkar kanskje i salaten eller noko sånt, men eg synst det er på sin plass med ei takk for hjelpa til dei som har hjelpt deg her.Eg snakkar ikkje om det eg bidrog med, men dei andre har sikkert brukt noko tid på det dei har funne til deg.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Hove

Albert kjøpte Høyers hotell i Skien i 1897, men solgte det allerede etter ett år til en frk. Jenny Bruun. Kilde: Verdens Gang 14.11.1952, s. 5.Direktør for Hotel Norge i Bergen fra 1902 til 1917. Kilde: Bergens Tidende, 11.1.2002, s. 35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Fjellheim

Hei!Albert Patterson og hans etterkommere var svært sentrale i norsk hotellverden både før og etter WW2. I boken : Vertskap i Norge skrevet av Sverre Thon 1994 finner man beskrivelse av familien (ikke forfedre, men etterkommere).Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Jeg har funnet en dele artikkler og annet som omhandler a. patterson, dette prøver jeg å legge inn i forumet som et jpeg bilde, men får det ikke til, de er ca 1 mb store, er det derfor? (har fått det til før) vet ikke hvorfor, kom gjerne med tips om noen vet det. ellers jonas, så sender jeg det jeg ha på mail til deg. jeg hadde og som du jonas har sett laget et lite innlegg om Patterson med info at jeg hadde litt stoff om han. linken er her, eller om den ikke virker; innlegg nr. 69219 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.