Gå til innhold
Arkivverket

[#73265] Foreldre til (Gustav) Albert Patterson, f. 1860 i Östergötland i Sverige.


Gjest Jonas Hove
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonas Hove

Fortsetter en tidligere diskusjon her:LenkeFor å oppsummere det vi allerede vet:Gustav Albert Patterson, f. 1860 i Herrestad i Ôstergötland i Sverige. Hotelleier. G. i 1887 m. Maren Kristine Eriksen, f. 1862, d. 1903. Barn utenfor ekteskap med Signe Pettersen. Far til Albert: Lars August Patterson, gårdbruker.Barn:i. Knud Albert, f. 1887 i Bergen ii. Lars, f. 31.1.1889 i Bergen, døpt 24.2.1889 i Domkirken iii. Elizebeth, f. 1892 i Stalheim iv. Sverre, f. 1906 Jeg har prøvd å lete etter ham ved hjelp av Genline, men dessverre er kirkeboksidene for meg uleselige (Herrestad i Østergøtland i 1860)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja sidene der du kan forvente å finne Gustav Albert Pettersson født er virkelig ikke gode å lese.Jeg har funnet han på Svar og Arkivdigital og der er innføringen bra. Vil du ha den så send meg en mail så får du en kopi.I allefall er deler av innføringen slik: f 27/8-1860 døpt 2/9 GUSTAF ALBERT. Foreldre: Hemmansbrukar Lars August Pettersson och hustru Elisabet Andersdotter. Stedet de bodde på har jeg ikke tydet helt. Det var derfor jeg søkte på de i folketellinger i stedet. Innføringen inneholder også faddere, men de har jeg ikke tatt med her.Ut fra f.innføringen og folketellinger, så kan du på genline finne familien i husforhør( og heller jobbe deg videre derfra). I 1880 bodde de på Linghem i Törnevalla sogn, og det er det jeg tar utgangspunkt i her:1876-1880 Törnevalla Sogn, plassen Linghem side 63. (gid 339.30.17500) og side side 68 (gid 399.30.18800)1881-1885 side 86 (gid 399.31.38100) og side 88 (gid399.31.38300)Den første innføringen i forhøret 1876-1880 er ikke god å lese, men de andre er bra. De flytter litt på seg, men hele tiden til plasser på Linghem. Så det er på Linghem de bor hele tiden i disse husforhørene.Er du kjent med gid nr ?Hvis ikke: På f.eks det vinduet du velger län/sogn, ytterst helt nederst til venstre. Det hvite feltet der, som det står öppna ved siden av. Der fyller du inn det gidnummer jeg har skrevet og trykker enter. Så kommer du rett til den side jeg henviser til.I 1890 tellingen bor Gustaf Albert alene, ugift i Hafssvalget N:o 9 i Hedvig Eleonora Rote 10 i Stockholm. Han er da Uppassare.Hans far Lars August er i 1890 enke og alene, snickare. Fortsatt bor han på Linghem.Datteren Hilma Gustava er i 1890 gift. Familien bor i Lillkyrka forsamling, Ôstergötland på plassen Lundby Nedra. Hennes mann er: arrendatoren Adolf Wilhelm Petersson f 1856 i Törnevalla. De hadde datteren: Gustafva Matilda Elisabet f 1889 i Lillkyrka forsamling.Jeg har ikke gjengitt innholdet i husforhørene her, for det regner jeg du har moro av å gjøre selv.Hilsen Anne Lene Hagen alenehagen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Hove

Sitat:'I 1890 tellingen bor Gustaf Albert alene, ugift i Hafssvalget N:o 9 i Hedvig Eleonora Rote 10 i Stockholm. Han er da Uppassa'Mener du kanskje 1880-folketellingen? I 1890 var den 'norske' Gustaf Albert gift og befant seg i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Uff disse skrivefeilene skjer visst noen ganger. Visst mener jeg 1880. Godt du reagerte på det. Her er han i 1880:Register: Folkräkning 1880 (Stockholms stad)Om personen Namn: Gustaf Albert Pettersson Hemförsamling: Hedvig Eleonora rote 10 Hemort: Hafssvalget N:o 9 Kontrakt: Stockholm Län: Stockholms stad Födelseår: 1860 Födelseförsamling: Herrestad Östergötlands län Yrke: Uppassare Civilstånd: Ogift (O) Kön: Man Famstkod: Ensamstående (E) Familj nr: 1 Sida: 55 Rad: 18 Visa källa Visa källaOm hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Gustaf Albert Pettersson, f. 1860 i Herrestad Östergötlands län, Uppassare Beklager feilen.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

For hans far og søster var henv til 1890 riktig.Søsteren til Gustaf Albert finnes også i 1900:Register: Folkräkning 1900 (Östergötlands län) Om personen Namn: Hilma Gustafva Petersson Hemförsamling: Törnevalla Östergötlands län Hemort: Manstorp Kontrakt: Domprosteriet Län: Östergötland Födelseår: 1857 Födelseförsamling: Herrestad Östergötlands län Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M) Familj nr: 1 Sida: 8 Rad: 40 Visa källa Visa källaOm hushålletFam. nr 1Adolf Vilhelm Petersson, f. 1856 i Törnevalla Östergötlands län, Hemmansägare Hilma Gustafva Petersson, f. 1857 i Herrestad Östergötlands län Gustafva Mathilda Elisabeth, f. 1889 i Lillkyrka Östergötlands län Gustaf Vilhelm, f. 1891 i Lillkyrka Östergötlands länFaren finnes også i 1900:Om personen Namn: Lars August Petersson Hemförsamling: Törnevalla Östergötlands län Hemort: Linghem Kontrakt: Domprosteriet Län: Östergötland Födelseår: 1827 Födelseförsamling: Herrestad Östergötlands län Yrke: Snickare Civilstånd: Änka/änkling (E) Kön: Man Famstkod: Ensamstående (E) Familj nr: 1 Sida: 7 Rad: 44 Visa källa Visa källaOm hushållet Fam. nr 1Lars August Petersson, f. 1827 i Herrestad Östergötlands län, Snickare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Søk i Rotemansarkivet: Lenke Det er mulig at han var i London i 1881 - kanskje begynte han med Patterson da?TekstenKriminalanteckning: Å Kronoarb.St.Å Tjurkö Enl.Uppg.ser interessant ut. Fanger kann det finnes en del om i arkivene. Det var en Kronoarbetsstation på Tjurkö i Blekinge der fangene arbeidet i steinbrudd. (Det kanskje er mulig å finne ham i Augerum da?)Han har ikke meldt utflytting - 'Efterföres i 1883 1884', og i 1885 flyttet til 'Bilagan', som sannsynligvis er en 'bilaga över obefintliga'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.