Gå til innhold
Arkivverket

[#73270] Opplysninger om Hals i Eiker


Gjest Jan Erik Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Røed

I 1865 bor Anders Christophersen Hals og Anne Malene Eriksdatter Eeg på Store Hals. Jeg søker opplysninger om dem: Når døde de, og når og hvordan havnet de på Store Hals?Noen som vet?Jan Erik Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er da muligens foreldre til Anders i 1801-tellingen? LenkeFars navnet stemmer med oppgitt ved vielsen, og Flesaker ( Flisager)med gårdsanavn.Vet ikke om det finner skjøter som viser når Anders kjøpte gården Hals?Kan hende lokale historielag har tilgang til kilder?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Christopher Olsen og hustru Mari poulsdatter får en rekke barn i Ø.Eiker , du finner barneflokken ved foreldresøk i mormonerdatabasen.Her er Anders døpt: LenkeKan hende faddere ved barndåper kan gi spor?mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at Poul Eliassen og hustru Sidsel NILSDATTER her på Hals Store i 1801, har noe slektskap med Anders? LenkeSkal se om jeg finner hvem Mari Paulsdatter, mor til Anders, var datter av.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Anders Kristoffersen Flesager er født. 16.07.1813. Han var sønn av Kristoffer Olsen Flesager.fca 1762-29.02.1840 gift 3 gang 22.01.1801 i Haug kirke med Mari Poulsdtr Haugerud 25.01.1779-08.02.1846 (hans første kone va Eline Christensdtr Spæren ca 1757-1795 (3 barn hvor alle døde små)(gift 2 gang 16.10.1796 med Guro Henriksdtr Ruud d. 1800. Ingen barnKristoffer og Mari hadde 9 barn Anne Maria 17.10.1801 gift 13.11.1823 med Erik Nilsen Røed Elena 27.08.1803 Ole 16.05.1806 Paul 13.08.1808 gift 18.06.1829 med Kristine Marie Pedersdtr Semb Nils 13.02.1811 Anders Peder 09.03.1816 Elen Maria 21.12.1819 gift 14.03.1846 med Kristoffer Kristensen Goro Marie 02.02.1823Mari Paulsdtr Haugerud var datter av Poul Gulbrandsen Haugerud 1749-1819 og Anne Andersdtr Smørgrav/Stenshorne f.ca 1755-1813Jeg har mer info om deres forfedre (er selv etterkommer etter broren til Mari, Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at Magne hjelper deg med slekta her:-)Ser at Anders Christoffersen er nevnt på Hals ved datter Anne Regines dåp 1849. LenkeDa bør det vel finnes et skjøte på eiendommen mellom 1846 og 1849?Håper det finnes en gårdshistorie som omhandler disse gårdene.Lykke til med utveksling av data med Magne!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Røed

Gunn, takk til deg for all informasjon. Skjønt jeg mangler stadig dødsår.Magne, jeg vil svært gjerne vite mer om Mari Haugerud og hennes foreldre. Jeg har navnene deres men ikke stort mer. Men jeg har notert at Anne Stenshorne døde 9 januar 1810, ikke 1813 som du skriver???jan erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, her lurer jeg på om ikke det er en trykkfeil i etternavn på hustru Anne Marlene til Anders Kristoffersen i 1875-tellingen? LenkeAlder på ektefellene passer, og navn på sønner. De bor her på en annen gård?Om dette er rett familie, så er begge foreldre i live i 1875 :-) Da kan jeg jo begynne leting i årene etter.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ville tro det er rett familie på gården Sjøl ( Skjøl) i 1875-tellingen.For meg ser det ut til at sønnen til Anders,Olaves bor på den gården i 1900? LenkeJeg har sett gjennom kirkbøker for Eiker over døde mellom 1875 -1883 men det er ganske tidkrevende.Har ikke funnet Anders og hustru Anne Malene under døde i dette tidsrommet. Vil tro at paret er begravet på Haug kirkegård?Kan hende Magne har noen opplysninger her?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Anders Christophersen Bagstevold kjøper Store Hals av Jens Krum Elster 26/8 1848 og selger til sønnen Olaus Andersen 13/11 1869.Anders Christophersen Hals kjøper Skjøl fra Lars Nilsen Skjøl og hustrues dødsbo 16/10 1869 og selger til sønnen Christopher Andersen 6/10 1877 mot bl.a. livøre.Jeg finner ikke Anders og Anne Malene i mine lister over døde på Eiker. Christopher Andersen bor ved FT 1900 i Drammen, så de kan kanskje ha flyttet med ham til Drammen og er begravet der.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bra med de opplysningene, Arnt!Ta en titt på denne Anders Kristoffersen som er nevnt død i kirkebok for Ø. Eiker 1887.Se nr. 16 LenkeHan er nevnt som g. gårdbruker f. 1813. Flesager. bor Gullaug Lier synes jeg det står? Dødsårsak Slagtilfelde?Mulig kona lever fortsatt siden han ikke er ført som enkemann?Dette kan passe med Arnts mangel på funn i Eiker?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Om Anders Christoffersen var enkemann eller ikke blir en definisjonssak...Kona, Anne MAlene Eriksdatter, døde nemlig samme dag som sin mann (på Gullaug i Lier) og ble begravet samme dag som ham på Øvre Eiker (5 mai 1887).Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Dette stemmer også med en anmerkning i margen i panteregistret i 1887 som jeg ikke fant noen mening med. Det må bety at heftelsen for livøre var falt bort.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.