Gå til innhold
Arkivverket

[#73276] Velkommen til skannet skiftemateriale


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Da kan vi endelig slippe dere løs på skannet skiftemateriale, se http://www.arkivverket.no/URN:sk_read.Det er i denne omgang skiftemateriale på mikrofilm som er digitalisert. Skiftemateriale som ikke har vært mikrofilmet tidligere, vil vi måtte komme tilbake til. Der det finnes sammenhengende serier av dødsfallsprotokoller på mikrofilm (primært for Oslo, Akershus og Østfold), er disse inkludert i tjenesten på det nåværende stadiet.Vi må understreke at dette er en betaversjon, og framover vil det bli gjort en del mindre justeringer, og enkelte funksjoner vil bli aktivert. Dette gjelder særlig lenkingen fra skiftedatabasene tilbake til bildene. Pr. nå er det kun skiftedatabasen for Sunnhordland som har fått lagt inn lenker tilbake til bildene. Prøv denne for å få et inntrykk!Vi gjør oppmerksom på at en del materiale ennå ikke er indeksert. Enkelte fylker har nesten full dekning, mens noen har dårlig dekning. Resten vil komme etter hvert.Ellers oppfordrer vi til å lese den utlagte informasjonen og bruksanvisningene. Dette forumet kan benyttes til tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Tusen hjertelig takk for enda en flott tjeneste. Nå venter jeg med lengsel og smerte på at protokollene for Nedre Telemark skal komme på plass - i mellomtida er det mye annet å myse på.Jeg noterer også med glede at vi slipper systemet med «korttidslenker» som i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Gratulerer med ny tjeneste. Dette er kjærkomment for oss som arbeider med Sunnhordlandsslekter. Dessuten vil Nedrebø og hans medarbeidere bli spart for alt arbeidet med å slå opp i skifteprotokollene for oss. Er allle skiftene i skifteregisteret for Sunhordland lenket til sider?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Arnfrid (4): Etter det jeg har fått oppgitt, er 5 av 18749 poster i registeret uten lenke, fordi det ikke har vært mulig å matche disse med indekserte sider. Jeg kjenner dessverre ikke detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Dette ser veldig bra og brukervennlig ut - gratulerer og tusen takk!Jeg kunne tenke meg en lenke/hurtigvalg på startsiden for skannet skiftemateriale for å komme tilbake til Digitalarkivets startside.Og så kommer det vel et valg for skannet skiftemateriale i menyen til venstre på Digitalarkivets startside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Hei. Jeg har tidligere lagt ut noen skiftedestignasjoner som jeg har fotografert. Blandt de jeg har lagt ut så ser jeg nå at det mangler det orginalbøker for disse: Salten fogderi 1699-1715, Gauldal fogderi 1690-1714, Romsdal fogderi 1711-1714. Kunne det vært en ide å enten laste ned de jeg har lagt ut, for så å legge disse ut hos dere, eller å scanne de fra hovedkilden? Jeg har også lagt ut noen arvedesignasjoner for Heggen og Frøland 1748,1751-1756. Disse skriver jeg nå av. Det hadde vært greit om dere tok med disse også, da protokollen mangler. Linker til kildene ligger her: http://slektskilder.blogspot.com/Ellers, en stor takk for at dere har lagt ut skifteprotokollene!hilsen Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Gratulerer! Dette er virkelig superflott.Skulle jeg komme med et bittelite ønske ville det være at bildet av protokollen, når jeg har klikket meg inn på det skannede bildet, kunne legge seg over bakgrunnsfeltet BÅDE på venstre og høyre side, slik at det ikke ble en stor tom 'marg' til venstre. Dette er jo ikke til så mye nytte når jeg vel er inne i kilden, og om bildet av det skannede materialet la seg til to sider ville lesebredden bli større uten at man først måtte flytte seg i skjermbildet.Uff, for et språk jeg fører! Dataord er ikke min sterke side, men håper dette ble forståelig tross alt - og at ikke funksjonen allerede finnes, men at jeg bare har misset den :-) Det får stå sin prøve.Takker og bukker!Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Og så glemte jeg å si at dette gjelder når man forstørrer til mer enn 40%, for ellers ligger jo bildet av kilden midt i det hvite feltet, og går ikke ut i bakgrunnen til hverken den ene eller den andre siden.MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Leif (3): Nå ser det ut til at Nedre Telemark sorenskriveri har blitt kopiert over.Tore (6): Dine ønsker vil nok bli oppfylt.Erlend (7): Dette går på strategier og avveininger som jeg ikke kan ta stilling til alene.Lars (8): Jeg er redd det ikke er bevart skifteprotokoller fra Bergen by eldre enn 1716. Det ser for øvrig ut til å være en feil med de to eldste protokollene.Marius (9-10): Jeg skjønner hva du mener, og vi er heller ikke fornøyd med applikasjonen på dette punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg er i full gang :)Dette er flott bildekvalitet, spesielt i forhold til de scannede kopiene jeg kjøpte for ca. ti år siden, hvor over halvparten er helt uleselig.Ellers er jeg enig med Marius om at venstre marg er overflødig ved lesing av bilder i full størrelse. Jeg er ikke kar om å lese 40%-størrelsen i det hele tatt, og skulle ønske at 100% kunne settes som standard.Men tusen tusen takk. Dette har jeg venta på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Gratulerer med vel utført arbeid og takk for en ny og kjærkommen tjeneste. Dere har mye å være stolt over!Så får vi komme med innspill og tilbakemeldinger etter hvert.Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Til Kristian (11) Kan du ikke høre med rette vedkommede om det går ann.Det hadde vært bra å få til direkte linker i avskriften jeg lager for Heggen og Frøland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Erlend (14): Jeg tror ikke det er én rette vedkommende. Dette vil være et spørsmål som flere i etaten vil ha meninger om, og dermed kan jeg ikke komme med noen avklaring nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Oddbjørn (16): Tre skifteprotokoller fra Sønnafjelske bergamt, (1) Kongsberg bergstad 1705-1712, (2) Sønnafjelske bergverk utenfor Kongsberg bergstad og Vallø saltverk 1758-1778, og (3) Sønnafjelske bergverk utenfor Kongsberg bergstad og Vallø saltverk 1776-1807, er satt opp for skanning. Vi rekker muligens å skanne dem i løpet av fredag, nokså sikkert i løpet av mandag. Så er det automatisk bildebehandling og indeksering, og i beste fall er de på nett lørdag om ei uke.Jeg kan ikke se at det er skifteprotokoller i Overbergamtets arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Dette kommer til å bli strålende. Tusen takk til alle involverte. Et spørsmål dog: F.eks. for Trondheim byfogd mengler det enkelte protokoller i rekka som er lagt ut, f.eks nr 15b, 19, 20b. Er det bevisst eller vil de komme senere? Er klar over at dette kun er en betatest og at mye mangler ennå. Men det som var utgjort, var jo at det var nettopp disse tre jeg hadde bruk for :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jan (19): Mye av indekseringa har blitt gjort i Riksarkivet, men vi måtte hoppe over en del protokoller der det var behov for å ha originalen tilgjengelig under indekseringa. Disse hullene kommer statsarkivene til å fylle etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg har gjort mitt første forsøk, fant en protokoll, men skriften var for liten, fant ikke noe sted å 'trykke' for å få til forstørrelse. Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ola (21): Det er en rullegardinmeny for å velge størrelse på bildet i øvre venstre del av applikasjonen, rett under det blå feltet (sidehodet) med teksten 'Skannet skiftemateriale'.I den andre rullegardinmenyen kan du velge ikke å vise sidehode og kildeinformasjon, slik at bildet fyller mer av skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Tor (23): Registerlenkene genereres automatisk når ei eller flere sider i en protokoll indekseres som 'registerside'.Vi får et problem når gamle protokoller er delt i to ved restaurering. De to delene er da katalogisert som to forskjellige protokoller, ofte a og b, f.eks. 3a og 3b. Der det finnes originale registre, er de da felles for a- og b-protokollen, men registerlenken kommer bare opp på den protokollen (som regel b-protokollen) som har registeret i seg.Anita Riise har utnyttet en mulighet til å bøte på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.