Gå til innhold
Arkivverket

[#73276] Velkommen til skannet skiftemateriale


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

I de tilfellene der dette er tilfelle, er det kanskje mulig å legge inn informasjon om at registeret finnes i den andre protokollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Per Helge (26): Ja, det vil være mulig å legge inn informasjon i merknadsfeltet ('Merknader' i feltet kildeinformasjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

For Agderfylkene og Østfold (og kanskje også andre fylker) finnes det skiftekort som befinner seg på Statsarkiv /Riksarkivet. Kortene for Agderfylkene vet jeg er filmet for mange år siden. Er det planer om at disse skal ut på nettet?Petter Langeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med utlegging av mye nytt materiale!Noen spørsmål:Dersom man har registrert register til de ulike protokollene, hvor kan man sende disse for å gi andre en enklere tilgang til materialet?Dessuten, hvor kan man finne litteratur som beskriver hva man kan forvente å finne i et skifte, i en skifteforhandling etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant selv svaret på siste spørsmål via link under 'Om tjenesten'.LenkeSå da er det bare det første spørsmålet igjen:'Dersom man har registrert register til ulike protokoller, hvor kan man sende disse for å gi andre en enklere tilgang til materialet?'Vet ikke hvem av Digitalarkivet eller Riksarkivet er den rette til å svare på dette, men håper at begge steder leser innlegg her.Ser det er spurt om noe lignende i innlegg (14), med svar i (15) uten at det er kommet noen videre avklaring på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Erlend (28): Som en ser av brukergrensesnittet, er 'miltær' et av valgene når en skal velge skifteforvaltning. Imidlertid er ingen slike protokoller tilgjengelige ennå, men det er meninga at det som er mikrofilmet av militære skifter skal komme med. Så vil vi generelt være interesserte i å fylle på med skiftemateriale som ikke er mikrofilmet tidligere, men det gjenstår å se i hvilken grad dette kan prioriteres i 2010.Petter (29): De fleste (alle?) statsarkivene har skiftekort. Arkivverket ser nytten av at disse blir skannet og integrert i 'Skannet skiftemateriale', men det er tvilsomt om vi kan prioritere det i 2010.Nina (30-31): Vedrørende litteratur om skifter, vil jeg også anbefale NLIs skrift 'Skiftene som kilde' (http://www.lokalhistorie.no/nli/ssk/ssk.html). Dersom du har laget register til skifteprotokollene, kan vi være interessert - forutsatt av at hele protokoller er registrert. For noen embeter arbeider Arkivverket med registre allerede, men ikke for alle (i Riksarkivet lager vi registre for Oslo, Akershus og Østfold). Om du legger igjen din e-postadresse her, skal jeg ta direkte kontakt med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kristian: Dette er et detaljspørsmål som det ikke er sikkert du prioriterer å svare på (det er jo mange som har slike spørsmål med utgangspunkt i 'sitt' distrikt'). Men jeg stiller det likevel: I serien av skifteprotokoller for Nedenes sorenskriveri (A-A) fram til 1824 ser jeg at det er enkelte lakuner. Er det noen spesiell grunn til det (f.eks. manglende/dårlig mikrofilming)? Kan vi forvente at disse lakunene blir utfylt med det første?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Oddbjørn (33): Det meste av det som er lagt ut så langt, er indeksert av krefter i Riksarkivet. Men noen protokoller måtte av forskjellige årsaker hoppes over, ettersom det var behov for å ha originalen tilgjengelig under indekseringa. Disse protokollene har vi overlatt til statsarkivene å indeksere, og de vil bli tilgjengelig etter hvert som statsarkivene får utført indekseringsarbeidet.Det kan ellers nevnes at Riksarkivet aldri rakk å indeksere noe særlig fra Hedmark og Oppland, slik at disse fylkene har soleklart dårligst dekning. Statsarkivet på Hamar er nå i gang med indeksering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian (32). Ettersom det registeret jeg hadde faller inn under de fylkene du nevner, er ikke mitt bidrag akutelt i denne omgang. Men tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Kristian (11) Joda. Der findes skifteprotokoller fra för 1716 i SAB, men de kaldes nok for registreringsprotokol.Sollieds indskannede skifteuddrag i DI omfatter adskillige skifter fra sent 1600 tal og fra tidligt 1700 tal.Jeg har selv transkriberet Thomas Danielsen Cromertys skifte fra 1699. Det findes på www.wangensteen.net.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Lars (37): Du har tydeligvis bedre oversikt enn meg når det gjelder dette! Men i vår metadatabase over skannede kilder finnes ikke eldre Bergen-skifter enn de fra 1716. Om det da betyr at disse registreringsprotokollene ikke er mikrofilmet, eller om det er mikrofilm vi ikke har skannet, er jeg rett og slett usikker på. Jeg må undersøke dette med de som kjenner mikrofilmsamlingene våre best.Men når registreringsprotokollene ikke er i metadatabasen nå, vil det i beste fall ta noe tid før de blir å se på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Kristian (38)Uddrag fra SABs katalog:Byfogd i bergen:Skifter findes også her: registreringsprot. 1695-1722 Overformyndarstyre: Hovudarvebøker 1675-1869, Auksjon: Auksjonsprot. 1693-1760 er også interessant materiale at få indskannet. I det mindste registrene i protokollerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ser at flere og flere viser til scannede skifter i de andre debattforaene. Hvilke deler av landet er lagt ut så langt? Er det flere enn Sunnhordland som kun er på prøvebasis?Når man går inn på DAs forside står det ingen ting om dette forumet ennå, men det kan vel enkelt ordnes? Det er jo med i rullegardinmenyen dersom man går inn i et av de andre fire foraene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Christian (42): Følg lenken i første innlegg i denne tråden og utforsk selv. Det er bare Hedmark og Oppland som er dårlig dekket. Det spesielle med Sunnhordland er, at vi har laget lenker mellom database og bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Mæle

Hvor permanente blir linkene? DIS Salten slektshistorielag har i mange år dataregistrert skifter i nordre Nordland, først Salten og nå Lofoten/Vesterålen - begrenset til stort sett arvinger. Dette er lagt inn i søkbar database (utgitt på CD) der vi har referert til Film, protokoll, side etc. Kunne nå tenkt meg å legge inn link til aktuell side i digitalarkivet (som dere har lagt ut for Sunnhordland). Men må da vi vite hvor 'endelige' dagens linkstruktur er tatt i betraktning at det foreløbig bare er en 'beta'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang - tusen takk for at dere legger ut så mye materiale. Og takk på tidligere spørsmål. Tar med meg linker og svar for å lære mer om skifter.Ser at det i (1) nevnes at det vil komme ytterligere materiale. Som det kjente ordtaket 'mye vil ha mer'... så lurer jeg på følgende:Vil det bli laget en tjeneste/tema som viser hva som blir lagt ut av nytt materiale fremover?Er det laget en cirka fremdriftsplan på skifter som ikke er mikrofilmet, eller vil det komme 'når det blir tid'?Nok en gang - tusen takk for at dere gir oss enkel tilgang til mye fint materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nina (45): Det er skiftemateriale og dødsfallsprotokoller på mikrofilm som kommer på nett. Vi kan nok lage en oversikt over hva dette betyr med rene ord, men vi håper at alt er indeksert i løpet av få uker, og da vil en slik oversikt ha utspilt sin rolle. Kort sagt er det skifteprotokoller fram til 1830-1850 (det varierer noe fra embete til embete) og dødsfallsprotokoller for Bergen, Oslo, Akershus og Østfold, i mange tilfeller til ut på 1960-tallet.Det er ikke tatt noen beslutning på når vi går videre med skiftematerialet, men det blir ikke med det første. Kapasiteten på skanning direkte fra papir (ikke fra mikrofilm) er foreløpig lav, og det er mange hensyn som skal tas. Hadde vi spurt Digitalarkivets brukere, antar jeg at anbefalinga hadde blitt nye kirkebøker framfor nye skifteprotokoller. På den annen side har etaten for eksempel behov for å digitalisere slitt arkivmateriale som bør tas ut av lesesalsbruk, og slike behov veier tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Magne (44): Lenkestrukturen er fast nok. Etter standard-URLen arkivverket.no/URN:sk_read/ følger først hver protokolls femsifrede kilde-ID, som ligger fast. Deretter følger et tall som forteller bildets posisjon i bildesekvensen. Dersom en protokoll er feilindeksert (et bilde er hoppet over) og indekseres på nytt, kan dette tallet endres. Det er også et spørsmål hvilken innvirkning det vil ha, når vi fyller inn bilder av sider som mangler på mikrofilm.Jeg skal se om dette kan avklares med personene bak systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Skulle ønske at dette tema kunne avsluttes og at de enkelte spørsmål ble tatt opp som egne tema slik at de går an å finne igjen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Magne (44): Det siste leddet i de permanente lenkene må vi ta forbehold for inntil videre, pga behov for å putte inn bilder som mangler på mikrofilmen. Vi håper å ha en løsning før vi lanserer tjenesten offisielt (pr. nå er det fremdeles en betaversjon som ligger ute).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.