Gå til innhold
Arkivverket

[#73279] Skannet skiftemateriale


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vel - det går litt over stokk og stein med språket i en sådan stund. Poenget mitt var å takke - altså: Takk for en fabelaktig innsats!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Slutter meg til den lange køen av gratulanter som garantert vil dukke opp her! Nå er mange års venting endelig forbi! Hjertelig takk for en formidabel innsats!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Kjempebra!Mye vil ha mer, så jeg ønsker også filmene med skiftekort lagt ut på nettet.Bare noen punkter på hvorfor:1. Et flott hjelpemiddel for å finne skifter, spesielt der register mangler i protokollene.2. Ikke gotisk håndskrift.3. Inneholder navn på de det er skifte etter og deres arvinger .4. Lite plasskrevende i forhold til selve skiftet.5. Alfabetisk sortert etter gårdsnavn.Det var det jeg kom på i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(8): Skiftekortene må brukes med en viss forsiktighet, i den forstand at de ikke nødvendigvis gjenspeiler samtlige skifter som eksisterer, samt at det finnes informasjon i skiftene som ikke alltid finnes på kortene. Dessuten finnes det enkelte feil/misforståelser her og der.Men hvis det bare gjøres oppmerksom på begrensningene, er jeg enig i at kortene er meget nyttige, og derfor burde scannes, om det ikke alt er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Dette er storartet, en fest. Det er ikke bare en 'julegåve på forskot', men et tidlig julebord i tillegg. Her er det bare å fråtse, men med så overveldende ressurser blir en nesten forvirret, for hvor på 'skifte-bordet' skal man forsyne seg først?Ypperlig oppvartning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Utrolig artig! Jeg har allerede vært gjennom skiftet etter Peder Frantsen (Francke) - med vanskelig skrift, og Erich Pedersen Byman fra 1679 - side opp og side ned med forståelig skrift. Dette er veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Dette er kjempebra, som sagt i en annen debatt som ikke husker overskriften på i farten så er vi priviligert her i landet som har fått denne gratistjensesten, med all denne kildeoffentliggjøring på nett. Det er en fantastisk jobb de gjør, de som skaffer oss rundt i distriktene, og hele verden for den saks skyld, denne tilgang til så mye.Men som det også ble sagt litt over her, 'mye vil ha mer', kan vi få det som lydbok snart også, vi som ikke klarer all den gotiske teksten? :-) (nja, den siste der var en spøk da)Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Dette var utruleg nyttig og artig. Ein heilt ny kvardag i slektsforskning. Eg har allerede fått avklart mange spørsmål som eg tidlegare har lagt på vent.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg er imponert og takknemlig over tilbudet slektsgranskere i Norge har i dag av gratis materiale.Vet noen om Norge er unike i den sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Så nå at det allerede er tatt høyde for å legge ut skiftekortene (Det planlegges etter hvert å skanne statsarkivenes skifteregisterkort og integrere disse i tjenesten. http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/om ) som jeg hadde ønske om i innlegg 8.Dette gjør dette prosjektet enda mer fantastisk og viser at Digitalarkivet har forstått viktigheten av disse kortene, i motsetning til en i denne tråen som prøver å harselere over dette.Til innlegg 8 vil jeg legge til et veldig viktig punkt, punkt 6: Jeg har gjort store oppdagelser ved å gå gjennom skiftekort for gårder som jeg aldri hadde gjort på andre måter ellers. Der har jeg fått svar på tilsynelatende håpløse gåter på personers opphav som jeg har vært på jakt etter.Ellers er jeg enig i at man bør være klar over at skiftekortene kan innholde feil, som all annen avskrift hos Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

(20): Jeg kan ikke se at noen har harselert over viktigheten av skiftekortene. Leser du noe mellom linjene som jeg ikke får med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Jeg tenkte på innlegg 14, siste linje.Det tok jeg som en fortolking på at mye vil ha mer (altså ment som meg) ble alt for kravstor.Beklager hvis dette var en paranoid tolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Jan Erik Aas (20) og (22)Hvis du oppfatter denne setningen, 'Men som det også ble sagt litt over her, 'mye vil ha mer', kan vi få det som lydbok snart også, vi som ikke klarer all den gotiske teksten? :-) (nja, den siste der var en spøk da)', som å harselere med deg så må jeg tilbakevise at så er tilfelle, og beklage om du oppfatter det slik.Om du leser setningen nøye så vil du se at det vel heller mitt 'våte' ønske om å få skiftene som lydbok som vil falle inn under begrepet 'mye vil ha mer', ikke å harselere over noe annet eller andre. Og det med ønsket om lydbøker regnet jeg ikke ville bli tatt på alvor, noe jeg også påpeker var ment som en spøk.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Jeg takker såå mye for denne tilgangen, syntes at den må sees av fler....så opp på topp en gang til! Klem fra wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.