Gå til innhold
Arkivverket

[#73281] Distriktslege Søren Johan Hansen/Bernhardine Alberta Ulfers, MR ca 1870


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Jeg førsøker å finne ut mer om familen til Søren Johan Hansen som praktiserte som distriktslege i Romsdal 1866-83. Han var født i Solum, Telemark. Bygdeboka for Holm sogn II s 287 sier 1820, andre kilder sier 1829. Han ble gift i Hof, Hedemark (Solør?) 13.6. 1856 med Bernhardine Alberta Ulfers (FS-søk). I Romsdal bodde familien på Skrubbehaugen under Seljevold i Veøy, og de får dattera Signe Margareta i 1873 Lenke døpt i Rødven kirke. Bygdeboka nevner ikke en sønn Hans Reinert, trolig født i USA, da Søren jobbet som kirurg i Wisconsins 15th regiment under den amerikanske borgerkrigen.Bernhardine dør i 1874, og Søren trolig i 1900 (jeg vet ikke hvor). I 1875 er Søren enkemann, familien bor på Skrubbhaugen, og der er også Sørens mor Ane Marie Hansen, f 1797, sammen med en husholderske og en tjenestejente fra Nesset. Hansen flytter 1883, men kirkeboken sier ikke hvor.Jeg finner ikke barna i 1900. Hvor er de blitt av?Siden Søren og Bernhardine går klar av 1865-tellingen (i USA)finner jeg heller ikke sønnen der for å finne hans alder. Noen som har forslag eller finner dem i noen kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Iflg. Norges læger flytte Søren tilbake til Norge mai 1866 og praktiserte en tid i Trøgstad og blev 8 decbr. 1866 utnevnt til distriktslæge i Indre Romsdal med bopæl i Veø. Han tok avskjed 31 juli 1883, hvorpaa han bosatte sig i Christiania. Han døde paa sin eiendom Heimdal i Østre Aker 19 april 1885. 1 søn og 1 datter overlevde forældrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Iflg. Norges læger flytte Søren tilbake til Norge mai 1866 og praktiserte en tid i Trøgstad og blev 8 decbr. 1866 utnevnt til distriktslæge i Indre Romsdal med bopæl i Veø. Han tok avskjed 31 juli 1883, hvorpaa han bosatte sig i Christiania. Han døde paa sin eiendom Heimdal i Østre Aker 19 april 1885. 1 søn og 1 datter overlevde forældrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk til Bjørg, Kirsti og Carsten for ytterligere kartlegging av familien, men hvor ble det av barna skal tro? Med bakgrunn i Carstens informasjon er det kanskje Østre Aker som blir utgangspunktet for videre leting. I 1885 er dattera Signe Margareta 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.