Gå til innhold
Arkivverket

[#73282] axel anderson - hvor ble det av han ?


Gjest John Erik Martiniussen
 Del

Recommended Posts

Gjest John Erik Martiniussen

min olderfar axel anderson f. 25.06.1867 fra naverstad/sverige emigrerte til amerika i 1886-87? konfirmasjon viser axel, foreldrene anders og mathilde Lenke finner to axel-er i digitalarkivet- emigranter over kristiania 1871-1930 som kan passe. 18 år. den ene fra vàrmland og den andre fra fredrikstad ?? axel bodde i borge v/fredrikstad når fam kom til norge. jeg har lett lenge etter axel og håper å komme litt videre. etter å ha lest haakenstads gode bok om utvandringen, har jeg vært inne på tanken om axel kan ha stoppet i england.mvh john erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

HeiJeg har funnet en Aksel Anderson med familie ved folketelling 1910 i US. Kan det være han?? Passer godt med det året han emigrerte.......1910 United States Federal Censusabout Apsel AndersonName: Apsel Anderson[Aksel Anderson]Age in 1910: 42Estimated Birth Year: abt 1868Birthplace: NorwayRelation to Head of House: HeadFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwaySpouse's Name: Anna EHome in 1910: Providence Ward 6, Providence, Rhode IslandMarital Status: MarriedRace: WhiteGender: MaleYear of Immigration: 1886Neighbors: View others on pageHousehold Members: Name AgeApsel Anderson 42Anna E Anderson 36Arthur H Anderson 18Harold W Anderson 13Harold W Anderson 11Olga J Anderson 8Ralph Anderson Jr. 5Walter C Anderson 3Carl F Anderson 1 2/12 Mvh Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Erik Martiniussen

hei lisbeth dette er så spennende etter mange år med søking. nå er det riktig at alderen med axel passer. det er jo en axel til som kunne være min kandidat. de reiser henholdsvis med 'angelo' og 'geiser'. 'geiser' fra linje fr. lie har vært min favoritt lenge...? p.s. axel stakk av fra min oldermor etter copulasjonen, så han hadde sine grunner til å bli værende i us.takk og jeg følger spent med .....john erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

HeiHer har jeg funnet en med riktig navn i allefall:New York Passenger Lists, 1820-1957about Aksel AndersonName: Aksel AndersonArrival Date: 15 Aug 1894Estimated Birth Year: abt 1867Age: 27Gender: MalePort of Departure: Liverpool, EnglandEthnicity/Race­/Nationality: NorwegianShip Name: TeutonicSearch Ship Database: View the Teutonic in the 'PassengerShips and Images' databasePort of Arrival: New York, New YorkLine: 17Microfilm Serial: M237Microfilm Roll: M237_630Page Number: 11Hans yrke er smed.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Her har jeg en Aksel Anderson som deltok i 1.verdenskrig for USA. I og med han er født i 1867 tror jeg vi kan utelukke 2.verdenskrig. Hvis han var i live ville han vært en for gammel mann til å delta i krigen.Camp Travis, Texas World War I Records about Aksel Anderson Given Name: Aksel Surname: Anderson Rank: Private - First Class Unit Staff: 86th Infantry Company: Company 'F' Page #: 142Ellers holder jeg en knapp på den Aksel nevnt over, med kone og flere barn. Eldste barn er født ca 1892. Aksel emigrerte 1886 til US. Etter som jeg forstår kan det være en mann som rakk mye på kort tid. Det er ikke usannsynlig at han giftet seg og startet familie mellom 1886 og 1892.Her er den sammen familien ved folketelling 1920. Flere barn har kommet til.[url="http://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?indiv=1&db=1920usfedcen&rank=1&new=1&MSAV=1&msT=1&gss=angs-d&gsfn=aksel&gsfn_x=1&gsln=andersen&rg_81004010__date=1867&rs_81004010__date=1≠=21&pcat=35&fh=0&h=21824979&recoff=1>Lenke 2Og her er de i 1930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Erik Martiniussen

hei lisbeth takk for energi du bruker på å hjelpe meg. Dette virker lovende. lurer dog på noe: tror du aksel kan ha stiftet fam. i norge, eller i england i og med at eldste sønn er født 1892 mao 4 år før arrival in us? i og med at konen anna e er norsk skulle man tro at de 'datet' mellom emigrasjon 1886 og første barn i 1892. han fikk barn med min oldermor i 1886, og kan ha flyttet til christiania.p.s. når jeg trykker på lenkene popper ancestry opp.er det slik at jeg må melde meg inn f.eks 1 mnd for å få tilgang til dine henvisninger?? kan du forsøke å finne ham/fam. etter 1930 - f.eks 1940-telling?mvh john erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

HeiJeg skal prøve å lete mer.Men Folketelling 1930 er den siste som er gitt ut i US.Mulig lenken virker dersom jeg sender den på e-post til deg istedet. Du kan forsøke å kontakte meg på lisbeth-a@c2i.net for eksempel.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Dersom han skal kunne lesa FT inne i Ancestry så må du lasta den ned på din maskin, deretter må du senda det som eit vedlegg til e-post eller evt. leggja det inn her som bilete.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Takk for tipset Mariann. Jeg har prøvd før uten å lykkes i det du foreslår. Må nok bare innse at jeg er ei kløne på akkurat det.Ellers har jeg sendt over et par linker til John Erik nå på hans e-post. Det dreier seg om FT 1920 og 1930 i USA. Har funnet den samme familien som jeg fant i 1910-tellingen. Så får vi bare håpe det er riktig familie! I 1930-tellingen oppgis Aksel som maskinist, og jobber i en verktøyfabrikk. Flere av barna er også i jobb. Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Noen betraktninger: Det var ikke så uvanlig å reise via England når man skulle emigrere til USA. Og dersom man ønsket å 'bli borte' var det kanskje naturlig å dra til Oslo/Kristiania eller en annen stor by og forsvinne i mengden før man fant en båt som passet å reise over med. Ofte traff man fremtidige ektefeller ombord. Forholdene var nok ikke spesielt romslige. Ferden tok 7-10 dager som regel, og man bodde nesten tett som hagl ombord. God anledning til å knytte kontakter med andre i samme ærend.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Erik Martiniussen

Hei jenterTakk for uoppslitelig innsats for mine aner og undertegnede. Når det gjelder Pc-kunnskap er jeg imponert over de fleste. Det er jo derfor jeg søker hjelp. Jeg trives på forumet. Her kan vi alle bidra med noe. Jeg tror og mener å ha belegg for at denne aksel er den rette. Både mht alder v/emigrasjon og fødested er mye rett. Min villfarelse i søkningen har vært at Axel - født med X i Sverige i 1867 emigrerte fra Fredrikstad i 1886. Han har nok stukket seg vekk i Kristiania preget av dårlig samvittighet, kanskje. Fram til emigrasjon i 1894 har Aksel - nå med KS - oppholt seg i Kristiania eller UK.Neste søkning må jo nå bli å finne hans dødssted/-datum.MvhJohn Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

HeiTror jeg har funnet 2 av sønnenes død her:Social Security Death Index about Herbert Andersen Name: Herbert AndersenSSN: 035-03-1506Last Residence: 02905 Providence, Providence, RhodeIsland, United States of AmericaBorn: 18 Sep 1914Last Benefit: 02905 Providence, Providence, Rhode Island,United States of AmericaDied: Nov 1979State (Year) SSN issued: Rhode Island (Before 1951)______________________Social Security Death Index about Robert H. AndersenName: Robert H. AndersenSSN: 035-01-3270Last Residence: 02893 West Warwick, Kent, Rhode Island, United States of AmericaBorn: 28 Dec 1916Died: 24 Nov 1996State (Year) SSN issued: Rhode Island (Before 1951) _______________ Her er fødselen til sønnen Albert R.Rhode Island Births, 1636-1930 about Albert R AndersonName: Albert R AndersonParent 1: Aksel AndersonParent 2: Anna E AndersonBirth Date: 30 May 1913________________________ Her tror jeg sønnen Albert R. gifter seg: South Dakota Marriages, 1905-1949about Charlotte M BubbName: Charlotte M BubbAge: 19Gender: FemaleSpouse: Albert R AndersonMarriage Date: 25 Jul 1931Marriage County: LincolnCounty of Residence: MinnehahaPost Office: Sioux Falls________________________ Her er fødselen til datter Olga J.: Rhode Island Births, 1636-1930 about Olga J AndersonName: Olga J AndersonParent 1: Axel AndersonParent 2: Anna E AndersonBirth Date: 11 Sep 1901 MvhLisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Her er fødselen til datteren Helen J.Rhode Island Births, 1636-1930about Helen J AndersonName: Helen J AndersonParent 1: Axel AndersonParent 2: Anna E AndersonBirth Date: 21 Mar 1911 MvhLisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Erik Martiniussen

Hei Lisbeth Dette er jo storveies. Nå har du gravd fram hele slekta mi. Slik jeg leser dette, så synes det som fam. rottet seg sammen på Rhode Island. Dersom Robert, den yngste sønnen, døde så sent som i 1996, så skulle jeg vel tro at det kanskje er barn etter ham...er det slik at det er mulig å finne folk i USA opp til vår tid v/hjelp av ressurser på nettet? man må jo spisse søket for ikke å bli overrent av andersen/anderson etc.. mvh john erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Alderen stemmer ikke helt, men der finnes en Axel Anderson som ankom New York i 1886 med 'Geiser':Name: Axel Anderson Arrival Date: 3 Sep 1886 Estimated Birth Year: abt 1868 Age: 18 Gender: Male Port of Departure: Copenhagen, Denmark and Scandinavian Ports Destination: United States of America Place of Origin: Norway Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian Ship Name: GeiserPort of Arrival: New York Line: 10 Microfilm Serial: M237 Microfilm Roll: M237_498 List Number: 1061 Port Arrival State: New York Port Arrival Country: United States

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Erik Martiniussen

hei arne Den axel du nevner har jeg hatt på førsteplass i mange år. ser ikke bort fra at du har et poeng mht alder. Blir litt dizzy av alle akslene/axelene........Skal hilse fra konen fra Eidsvågneset. smil. jeg får kvalitetssikre mine funn ytterligere skjønner jeg. Takk for innspillet ditt.John Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Erik Martiniussen

hei Ser han er født i 1868 på FT. men ser også fødselsmåned er juni, og det stemmer med mine opptegnelser fra husforhør i SV.Tja.........?JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.