Gå til innhold
Arkivverket

[#73287] Brochenhuus Løvenhjelm- Robsham


Gjest Torbjørn Klevjer
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Klevjer

Kan noen hjelpe. Hvor mange barn fikk Karen Flor Robsham ft. 1758 Drammen og Hans Brochenhuus Løvenhjelm ft.1748 Bamle? Hvor døde Hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. FS ble Karen Flor Robsahm dpt. 5/5 1764 Bragernes-BU, og gift samme sted 22/7 1781 med Hans von Løwenhielm Brockenhuus. Han døde 20/5 1788. Mye mulig i Sande VE siden de siste barna ble født der.Barn: Cathrine Elisabeth Lutzau Br.(ockenhuus) dpt.15/8 1781 Odalen HE - 5/6 1855; Johan Frederik vLBr. (von Løwenhielm Brockenhuus) dpt.19/7 1782 Odalen HE - 11/9 1794; Jasper Henrik Barthold Lutzau vLBr. dpt. okt.1782? Odalen HE, gift 30/4 1813 Fredriksborg København Sara Ulrikke Eleonore Wichman; Andrine vLBr. f.6/12 1784 Sande VE; Johan Bulow vLBr. f.3/5-dpt.26/5 1786 Sande VE - 30/5 1813; Ide Sophie vLBr. 7/6-29/6 1787 Sande VE; Hanne vLBr. 16/12 1788 Sande VE - 28/1 1874 og Frederik vLBr. 1790 Sande VE - 1805.Jeg har ikke sjekket dette mot kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(1) Etternavnet til Karen Flor R. skal såvidt jeg forstår skrives ROBSAHM.Hun er vel antakelig etterkommer etter KAREN Augistinusdatter FLOR (c1667-1740), g.m. Anders Simensen Holst på Bragernes, som hadde datteren Johanne Andersdatter Holst (1700-1767), g.m. overhofretsprokurator (bev. 28 Des 1716) og kst. byfogd på Bragernes (1739-1744), Engelhardt Larsen ROBSAHM (1695-1754) (g. 12 Nov 1729).Etter sistnevnte ektepar har jeg notert barna Lars og Karen Robsahm, som vel er født rundt 1730. (Karen var g.m. sin fetter, overretsprokurator Lauritz Fjeldberg).Jeg vet ikke hvilket av disse (eller andre) Robsahm-barn som ev. kan være Karen's foreldre. Noen som vet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den Karen Robsahm Per nevner i (3) var tante til 2 sttk. søstre Karen Robsahm, døpt hhv. 05.05.1758 (ref.(1)) og den Karen Floor Robsahm som døpes 09.05.1764, begge med foreldre Anders (Engelhartsen) Robsahm og Gunnild Andersdatter Wold.Den første skrives da bare Karen Robsahm, foruten også ved vielsen med og ved barnedåpene i Sande osv., jeg har aldri sett hun skrevet med Floor-navnet i en primærkilde. (Hans Brochenhuus von Løvenhielm var som kjent først gift med en tredje søster Andrina, men det vet dere vel).Den som derimot var døpt Karen Floor Robsahm ble gift med Lars Børresen 05.12.1783 i Bragernes (der er hun skrevet Karen Flor).Håper dette var litt oppklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Min uvitenhet, men hvem var Hans B L sønn av ? Det er også uklart for meg hvilke barn han hadde med hvilken koner for iflg Ovenstad var han gift med Adrine Robsham og hadde 7 barn. Jeg ville kanskje trodd at datteren Andrine f 6.12. 1784 var fra 2. ekteskap i tilfelle. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Klevjer

Hans B L er sønn av Johan Fredrik B L ft 1706 Vejerup gård Fyn Danmark og Ingeborg Cathrine HoeghHans B L hadde 7 barn med Karen Robsham gift 1781 2 ekteskap. 1 ekteskap 1780 med hennes søster Andrina Robsham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ovenstad er nok ikke alltid like pålitelig mht. denne type opplysninger. Vielsesdaoer er oppgitt og du finner dem selv i ministeriabøkene.Alle barn er med Karen Robsahm; Catharina Elisabeth Lytzov - Johan Friderich - Jasper Hendrich Barthol Lytzow - Andrine - Johan Bylow - Idde Sophie - Hanne.Hans B L var sønn av Ingeborg Cathrine Høeg og Johan Friderich von Løvenhielm Brochenhuus, døpt 11.06.1748 i Bamble.Håper jeg fikk dette uten trykkfeil (dårlige batterier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Per, se innlegg 6, han er forlengst død. (barn nr.7 ble født etter hans død, Hanne 04.12.1788, døpt 16.12.1788.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(11:) Karen Robsahm må altså i så fall ha fått sønnen Frederik [vLBr?] (1790 Sande VE - 1805) med en annen enn sin (avdøde) etemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Til Torbjørn (17). Mulig jeg har falt av lasset litt, trodde vi lette etter enkefru Karen f.1858 og hennes barn m. Hans Br. Lø. nå, fortr.vis evnt nytt ekteskap og far til Fredrik f. 1790.Ser ut som Andrine er i Oslo[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=f1801&gardpostnr=7888&personpostnr=108890&merk=108890#ovre>LenkeFT 1801 som du viser til viser søsteren Karen f.1754 se innl. 4 g.m Lars Børresen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Klevjer

(19) Karens barn har vi funnet (2) Det som jeg lurer på er jo Fredrik f. 1790 etter farens død. Han må være født i ekteskap 2.Hvem er far tro? Andrine søster til Karen har jeg en del om. Hun gifter seg med Lensmann Peder Samuel Brochmann i 1803 Hol kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hvis vi finner Karen og barna i FT 1801 kan det gi svar på hvem som er far til Frederik (hvis han finnes) og evnt.hennes nye ektemann.Det er det Berit mener med sitt innlegg 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

(frøken) Andrine som gifter seg i Hole i 1803 har ingen søster som heter Karen (men en mor,se under). Og denne Friderich (eller Fredrik om man vil), han eksisterer ikke i denne familiesammenheng. Karen Robsahm - hun som er født 1758 -finner dere nok ikke i 1801 - i så fall som gjenferd.Andrine finner dere forøvrig i Christiania i 1801, ikke langt unna bor Petter Samuelsen Brochmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.