Gå til innhold
Arkivverket

[#73293] Christen Hansen f. 1835 frå Vågå/Sel til Buksnes i Lofoten


Gjest Synnøve Solbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Synnøve Solbakk

Christen Hansen f. 1835 i Vaage(Vågå), no Sel kommune i Gudbrandsdalen, kom saman med foreldra Hans Jacobsen og Guri Christensd., broren Just f. 1839 og søstera Barbra f. 1831, til Jordbru i Sørfold i 1848. I 1865 bur han, broren og foreldra i Buksnes i Lofoten, på plassen Taen under Skaftnes. Christen er gift med Ulrikke Krantz Abrahamsd. og dei har 4 barn i live i 1875. I 1900 bur enkemann Christen Hansen på plassen Kalle i Vågan. Kvar kan det finnast etterkommarar av denne familien i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiDet er en del bl.a. i Salten og AmerikaFinner disse opplysningene i slektsboka for Sørfold.Barbra (Barbro) Hansdtr. gift 17/7 1873 med Anders Mikal Hansen fra Korsvik. Fikk sønnen Guttorm i 1875, året etter reiste familien til Amerika.Christen Hansen fikk i 1870 datteren Karen Hansine med Wilhelmine Kristophersdtr. fra Færøy SF. Karen Hansine ble gift 2/7 1897 med Jakob Mikal Eliassen fra Vassvik i Sørfold. De fikk 4 barn, hvor av 3 har etterkommere. Einar f. 1899 gift og bosatt ytre Hjertøy i Nordfold. 6 barn. Josefa f. 1902 gift og bosatt Røsvik i Sørfold. 5 barn. Algot Johan f. 1904 gift og bosatt Djupvik i Sørfold. 4 barn.I den siste slektsboken for Sørfold som ble utgitt i 2008, ser jeg at etterkommere er blitt ganske mange etter Christen og Wilhelmine.Guri Kristensdtr. døde hos datteren Barbra Hansdtr. i Korsvik 19/1 1874 Just Hansen døde 22/4 1860Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisjekket egen database og fant at jeg hadde en del. Hadde faktisk Kristen Hansen i 2 versjoner. Ser du har fått en del allerede. Her det jeg har.Steinar1. Generasjon1. Jakob Hansen, d. i Dahle, Vågå, Gudbrandsdalen. Gift i Vågå, Gudbrandsdalen, med Barbra Eriksdtr, d. i Dahle, Vågå, Gudbrandsdalen. Barbra:. Barn: 2. i. Hans Jakobsen f. 1805.2. Generasjon2. Hans Jakobsen, f. 1805 i Dahle, Vågå, Gudbrandsdalen. s. 178 i Sørfold Bygdebok og s. 307 i Hol Bygdebok. Gift 26 mai 1828 i Vågå, Gudbrandsdalen, med Guri Kristensdtr, f. 26 okt 1801 i Vågå, Gudbrandsdalen (datter av Kristen Guttormsen og Marit Hansdtr), d. 19 jan 1874 i Jordbru, Sørfold. Barn: 3. i. Barbro Hansdtr f. 14 jun 1831. ii. Kristen Hansen, f. 28 mai 1834 i Jordbru, Sørfold, d. 4 aug 1824. 4. iii. Kristen Hansen f. 10 okt 1835. iv. Just Hansen, f. 28 jul 1839 i Vågå, Gudbrandsdalen, d. 22 apr 1860 i Jordbru, Sørfold.3. Generasjon3. Barbro Hansdtr, f. 14 jun 1831 i Vågå, Gudbrandsdalen. Gift 17 jul 1873, med Anders Mikal Hansen, f. 21 mai 1849. Barn: i. Guttorm Edvard Hagerup Andersen, f. 15 jan 1875 i Korsvik, Sørfold, dåp 6 jun 1875 i Sørfold. Faddere: Anne Hansdtr, Korsvig, Karen Hansdtr, do. Barnets Fader, Hans Hansen, Taarnvig, Peder Larsen, Haukenæs. Hjemmedåp Af Faderen. Vid.: Elen Olsdtr, Brænnesvig.4. Kristen Hansen, f. 10 okt 1835 i Vågå, Gudbrandsdalen, d. før 1900 i Skotnes, Buksnes, Vestvågøy. sidelenke ekteskap nr. 20: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2637&idx_id=2637&uid=ny&idx_side=-235>Lenke . Forhold til ikke gift Wilhelmine Christophersdtr, f. 11 mar 1849 i Færøy, Sørfold (datter av Christopher Hagerup Hansen og Martha Willumsdtr). (2) Gift 9 nov 1860 i Buksnes kirke, Vestvågøy, med Ulrikke Crantz Abrahamsdtr, f. 1831 i Skotnes, Buksnes, Vestvågøy (datter av Abraham Crantz Pedersen og Maren Hansdtr), d. ca 1863 i Skotnes, Buksnes, Vestvågøy. (3) Han giftet seg med Dorthea Ovidia Larsdtr, f. 1830 i Ørnes, Meløy, NO (datter av Lars Olsen Lie og Dorthea Anna Nilsdtr), konfirmert 27 jun 1847 i Rødøy Kirke. Barn med Wilhelmine Christophersdtr: 5. i. Karen Hansine Kristendtr f. 6 jun 1870. Barn med Ulrikke Crantz Abrahamsdtr: ii. Thea Gurine Christine Angell Kristensdtr, f. 28 mai 1858 i Skaftnes, Hol, Vestvågøy, dåp 19 sep 1858 i Buksnes kirke, Vestvågøy. iii. Hans Michael Kristensen, f. 30 jul 1860 i Taen, Buksnes, Vestvågøy, dåp 18 nov 1860 i Buksnes kirke, Vestvågøy. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Tror du må rett opp litt i databasen Steinar.”Kristen Hansen, f. 28 mai 1834 i Jordbru, Sørfold, d. 4 aug 1824”. For det første er han født før familien kom til Jordbru i 1848, for det andre døde han vel ikke før han ble født?:-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heioppdaget det litt for sent. det er lett å velge feil. Skal selvfølgelig være født og død samme år. Og som du skriver de kom til Sørfold i 1848.men men ingen er feilfri.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synnøve Solbakk

Takk for fleire opplysande innlegg. Eg tviler på at Just Hansen døydde i 1860. Eg meiner han finst i Buksnes i Lofoten i 1865, under Baarund. Der står Just Hansen 30 år som losjerande fiskar, fødd i Vaage Prestegjeld i Gudbrandsdalen. Eg kan ikkje tru det var fleire med eit så spesielt namn på same alder frå Vågå/Sel, som var komme nettopp til Buksnes, der resten av familien da var, unntatt søstera Barbra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiopplysningene er fra Sørfoldboken, men kirkeboken for Sørfold på Nett [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kirkebok_sok.aspx>http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kirkebok_sok.aspxDet er ingen Just der i blant døde i Sørfold, så da stemmer det nok at han er blitt med til Buksnes.Da er det jo flere pussigheter siden det står at Gurine og dør i Sørfold. Da kan man jo lure på om det er 'gjenferdet' (hehe) som er på Taen i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synnøve Solbakk

Det ser ut til å være snakk om 2 forskjellige Kristen Hansen. Kristen Hansen, som fekk dottera Karen Hansine på Færøy, er ikkje 'min' person, for barnefaren er ungkar i 1870. Christen(Kristen) frå Gudbrandsdalen gifta seg i 1860 med Ulrikke Krantz Abrahamsd., som Steinar Olsen seier,og fekk barna: Thea Gurine (1858-1900)gift på Nesna, Hans Michael 1860, Arent Berteus Dahl (1863-1870), Albert Ulrik Krantz (1868-1870), Albertine Eline Ursin 1871, Marie Petrikke Krantz f 09.08.1873. Ulrikke Krantz Abrahamsd. døyr 10.10.1873. Det er etterkommarar av desse ungane frå Buksnes eg lurer på. Christen Hansen gifta seg 2 gonger til, men fekk ikkje fleire ban som levde opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisjekka litt mer i Sørfold. Fant parret her. LenkeDet er tydelig at man må sjekke det meste av opplysninger. Denne Kristen Hansen er selvfosterkarl (dvs han var ikke ansatt hos noen) og det var han første leiermål, så skal de nok ut av slekten.en ting tili min iver i å rette stedsnavn ble Skaftnes, Hol, Vestvågøy til Skotnes så det må rettes her i slektsoppsettet.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Steinar i innlegg 3: Dorthea Ovidia Larsdatter var ikke mor til de to døtrene til Christen Hansen som var født i 1871 og 1873, og dette er en feil opplysning ved folketellingen 1875. De ble ikke gift før 20.12.1875. Ulrika Krantz Abrahamsdatter døde 10.04.1873, og ble gravlagt 17.07.1873. Hun ble gift 09.11.1860 med Kristen Hansen. Har forsket på disse for venninne(som har Ulrikas søster Berit Margit Abrahamsdatter som formor), men i tillegg så var Dorthea Ovidia Larsdatter min tippoldemor gjennom sitt første ekteskap med Lars Hansen fra Malvik i Trøndelag. Lars Hansen døde på Buksnes sykehus 21.12.1872. Jeg tviler på at Dorthea Ovidia Larsdatter og Christen Hansen var sammen med andre enn sine ektefeller tidlig på 1870-tallet, og Alvbertine som ble født 12.04.1871 har jeg også som døpt 16.07.1871 med Ulrika Krantz Abrahamsdatter som mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når vi nå først er inne på Dorthea Ovidia Larsdatter så kunne jeg tenke meg å vite når hun døde? Hun må være død mellom 1875 og 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher er det rette der Ulrikke er mor til begge. Kristen Hansens siste ekteskap var nok barnløst.Albertines dåp: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2637&idx_id=2637&uid=ny&idx_side=-100>Lenke Maries dåp Permanent sidelenke: Lenke konfirmasjon Permanent sidelenke: Lenkeher er Ulrikke Abrahamsdtrs dødsfall registrert nr. 23 Permanent sidelenke: LenkeHun dør trolig i barsel.og for de det har interesse av det, her er Maren Hansdtrs (Ulrikkes mor) registrert død. nr. 40. Lenkeher er forsten Arnt sin dåp nr 49.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg burde ha sjekket dødsfallet på Ulrika før jeg svarte, men datoene for dette har jeg fra min venninne som har henne som formor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synnøve Solbakk

Til Anne Lise HovdalDorthea Larsd. døydde 18.05.1880. Ho gifta seg med enkemann Christen Hansen 20.12.1875. Christen Hansen gifta seg for 3. gong 10.04.1882 med enke Birgitte Kirstine Andersd. Dei fekk sonen Arnt Bertheus Dahl 9.07.1883, men han døydde 17.09.1883. Eg veit ikkje når 3. kona døydde, men Christen Hansen vart enkemann for 3. gong. Enkemann Kristen Hansen lever i Vågan som 'fisker og strandsidder' i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det svarer Synnøve, og når jeg nå visste på hvilket år jeg skulle lete fant jeg dødsfallet i klokkerboka for Buksnes.Det for stort tidsrom å lete for hele perioden 1875-1900, når man ikke har så mye slekt i Buksnes. Dortheas datter Laura Jensine født 1862 var min oldemor(mor til mammas far), og hun dro jo først til Nesna i Nordland hvor hun giftet seg med min oldefar derfra og senere dro hele familien til Trondheim hvor mammas far ble født som yngste barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synnøve Solbakk

Anne Lise - seier du i meldinga fra 3.11.09 at du har ei venninne som har Ulrika Krantz Abrahamsd. som ei av sine formødrer? I så fall er ho også etterkommar av Kristen Hansen, 'min' utvandrar frå Gudbrandsalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da har du misforstått, for hun har Ulrikas søster Berit Margit Abrahamsdatter(født 08.06.1840) som sin formor. Berit var gift med Ole Aas Halvorsen født 1821 i Rendal i Hedmark(han har jeg forsket langt bakover på for min venninne, men det er en annen historie). Deres datter Josefine født 1879 i Vågan var min venninnes oldemor. Så min venninne er ikke etterkommer av Ulrika og Christen. Forresten så var det vel jeg som hadde lest feil døds-og begravelsesdato på Ulrika, og jeg tror ikke jeg hadde det fra min venninne som jeg skrev tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner dødsfallet på Thea Kristensdatter i Nesna 27.05.1900, gravlagt 05.06.1900 og jordpåkastelse 29.07.1900. I forbindelse med begravelsen står det at hun var gift med Jacob Olsen Remmen, og han og barna deres finner vi her ved folketellingen 1900:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synnøve Solbakk

Det siste eg veit om etterslekta til Ulrikke Abrahamsd. og Kristen Hansen, er at dotterdottera Amanda Ulrikke Marie Jakobsd. Remmen reiser frå Nesna til Trondheim i 1904. Eg har ikkje leitt vidare. Thea og Jakob Remmen hadde i alle fall 3 barn til: Inga Josefine Lydia Greger Jakobsd f. 1886 konf. på Nesna 1901, Alfred Jakobsen f. 1892 og Ingvald Jakobsen f. 1898. Begge sønene lever i 1900, men eg har ikkje funne dei konfirmert på Nesna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiprøvde å finne Ulrikke Abrahamsdtrs fødselsår og dato og hadde et håp om at det skulle stå på konfirmasjonen [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2636&idx_id=2636&uid=ny&idx_side=-183>Lenkehun er 16 år (nr. 7) i 1847 og vaksinert i 1832 dvs f. 1831. Her er vaksinasjonen registrert. Lenkeher er hennes foreldres ekteskap nr. 3 i 1828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ifølge tidligere opplysninger fra min venninne ble Ulrika født i 1829, men jeg vet ikke hvor hun har det ifra. Faren Abraham har jeg som født 06.02.1800, og død 03.09.1867. Det var skifte 07.02.1870. Jeg har at han var gift med Maren Johanne Hansdatter, og hun skal være født ca 1802. Hun døde 20.08.1873. Min venninne har i flere år vært på jakt etter Marens aner, men hun har kommet langt med anene til Abraham Krantz. Jeg har også registert noe av dette i mitt slektsprogram. Nå er vi vel litt på siden av det opprinnelige emnet her, men jeg håper jeg er tilgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.