Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jonas Hove

[#73294] Signe Pettersen (Melby/Medby), f. 1877

Recommended Posts

Gjest Jonas Hove

Fortsetter en tidligere debatt her:LenkeJeg har store problemer med å finne Signe. Denne damen fra Dverberg/Bjørnskinn i Nordland var lenge en sterk kandidat, men ifølge bygdeboka for Andenes reiste hun ut av landet i 1905, til Amerika. Hvis ikke bygdeboka tar feil, må hun altså forkastes som alternativ (jeg klarer ikke finne henne blant utflyttede i Dverberg og Bjørnskinn i perioden 1900 til 1905, da hun må ha flyttet ut). Og noen annen Signe Pettersen/Pedersdatter/Melby/Medby fantes ikke i Norge i 1900.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jonas Hove

Må vi kanskje gå utifra at fødselsåret i kirkeboka for Høydalsmo er feil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jonas Hove

Bygdeboka tar feil når det gjelder Signe Gjertine Pettersen: hun utvandret i 1910, ikke 1905, og var ugift da hun emigrerte.Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jonas Hove

Nei, Gunn, men hun er nok den samme som Signe Gjertine.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jonas Hove

Nei, Gunn, men hun er nok den samme som Signe Gjertine.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Ja, jeg fant nettopp samme dame emigrant 1910, så da var ikke det til hjelp :-)Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jonas Hove

Finnes det noen oversikt over innflyttede til Bergen? Jeg klarer ikke finne noe slikt i kirkebøkene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jonas Hove

Hvis Signe utvandret fra Trondheim, betyr det at det er sannsynlig at hun bodde i hjembygda før hun drog. Oppholdt hun seg der hele tiden fra 1900 til 1910, eller var hun noen år i Bergen? Jeg har som sagt ikke funnet henne blant utflyttede i kirkebøkene, så det tyder jo på det første.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Her er det mye som er uklart for meg?Ved dåp til sønnen Sverre 1906 ( fra forrige debatt) leser jeg ugift butikkjomfru Signe Pettersen, Medby?f. 1877 og enkemann Albert Petterson f. 1862Så et annet sted i forrige tema står det at Signe var gift med Ove G. Karoliusen? Når giftet hun seg med den karen, og hvor?Dette blir litt forvirrende? Damen fra 19oo-tellingen innlegg 3 her var vel også ugift butikkjomfru? ( Passe alder og sted?) Mvh. Gunn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jonas Hove

Ove G. Karoliussen var også fra samme bygd i Nord-Norge som Signe Gjertine Pettersen. Siden Signe Gjertine Pettersen var ugift da hun utvandret i 1910, må de ha giftet seg i Amerika.Vi har altså å gjøre med to personer som kanskje, kanskje ikke er identiske:1. Signe Pettersen, f. 1877, kanskje fra et sted som heter Melby eller Medby, butikkjomfru av yrke. Bodde i Bergen fra 1901, fødte en sønn i Høydalsmo i Telemark (utenfor ekteskap, ble satt bort). Utvandret på et ukjent tidspunkt etter dette til Amerika. Min tippoldemor.2. Signe (Gjertine) Pettersen, f. 1877 på Medby i Nordland. Butikkjomfru. Bodde i Dverberg i 1900. Utvandret til Amerika i 1910, var på det tidspunktet ugift.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Da, tror jeg du burde få hjelp til å søke i folketellinger 1910, 1920, 1930 i USA. Kan jo være som du sier at hun giftet seg i Amerika etter 1906 ( da sønnen Sverre ble født) . Kan være at det er damen som emigrerer i 1910 ugift og gifter seg med sjømannen fra hjemstedet utenlands?Har dessverre ikke tilgang til folketellinger fra USA, men det finnes mange spesialister her :-)Lykke til med løsning på dette mysteriet.Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn denne lenken fra RHD-tellingen 1900 på sjømannen Ove Karoliussen her: LenkeKan hende bygdebøker sier noe om han?Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Tar med enne barndåpen til Ove G. K. fra denne kilden også: LenkeMvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest John O. Svenning

Andøy bygdebok av Johan I. Borgos, gård- og slekt del I har ingen andre opplysninger om Ove enn at han blei sjømann. Sandnes ligger på sydspissen av Andøya mens Medby ligger på Hinnøya, men tilhører Andøy kommune. Mvh tidligere innfødt: John

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jonas Hove

Ønsker å ta opp igjen denne debatten siden jeg fremdeles ikke har klart å finne Signe. Har søkt på Signe på ancestry.com (pettersen, medby, melby) og ikke fått noe jeg med sikkerhet kan knytte til Signe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jonas Hove

Sine Pedersen, butikkjomfru, bor i Skudevigsgaten 23 ved kommunevalget i 1904 og har stemmerett:Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.