Gå til innhold
Arkivverket

[#73294] Signe Pettersen (Melby/Medby), f. 1877


Gjest Jonas Hove
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonas Hove

Fortsetter en tidligere debatt her:LenkeJeg har store problemer med å finne Signe. Denne damen fra Dverberg/Bjørnskinn i Nordland var lenge en sterk kandidat, men ifølge bygdeboka for Andenes reiste hun ut av landet i 1905, til Amerika. Hvis ikke bygdeboka tar feil, må hun altså forkastes som alternativ (jeg klarer ikke finne henne blant utflyttede i Dverberg og Bjørnskinn i perioden 1900 til 1905, da hun må ha flyttet ut). Og noen annen Signe Pettersen/Pedersdatter/Melby/Medby fantes ikke i Norge i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Hove

Hvis Signe utvandret fra Trondheim, betyr det at det er sannsynlig at hun bodde i hjembygda før hun drog. Oppholdt hun seg der hele tiden fra 1900 til 1910, eller var hun noen år i Bergen? Jeg har som sagt ikke funnet henne blant utflyttede i kirkebøkene, så det tyder jo på det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er det mye som er uklart for meg?Ved dåp til sønnen Sverre 1906 ( fra forrige debatt) leser jeg ugift butikkjomfru Signe Pettersen, Medby?f. 1877 og enkemann Albert Petterson f. 1862Så et annet sted i forrige tema står det at Signe var gift med Ove G. Karoliusen? Når giftet hun seg med den karen, og hvor?Dette blir litt forvirrende? Damen fra 19oo-tellingen innlegg 3 her var vel også ugift butikkjomfru? ( Passe alder og sted?) Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Hove

Ove G. Karoliussen var også fra samme bygd i Nord-Norge som Signe Gjertine Pettersen. Siden Signe Gjertine Pettersen var ugift da hun utvandret i 1910, må de ha giftet seg i Amerika.Vi har altså å gjøre med to personer som kanskje, kanskje ikke er identiske:1. Signe Pettersen, f. 1877, kanskje fra et sted som heter Melby eller Medby, butikkjomfru av yrke. Bodde i Bergen fra 1901, fødte en sønn i Høydalsmo i Telemark (utenfor ekteskap, ble satt bort). Utvandret på et ukjent tidspunkt etter dette til Amerika. Min tippoldemor.2. Signe (Gjertine) Pettersen, f. 1877 på Medby i Nordland. Butikkjomfru. Bodde i Dverberg i 1900. Utvandret til Amerika i 1910, var på det tidspunktet ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da, tror jeg du burde få hjelp til å søke i folketellinger 1910, 1920, 1930 i USA. Kan jo være som du sier at hun giftet seg i Amerika etter 1906 ( da sønnen Sverre ble født) . Kan være at det er damen som emigrerer i 1910 ugift og gifter seg med sjømannen fra hjemstedet utenlands?Har dessverre ikke tilgang til folketellinger fra USA, men det finnes mange spesialister her :-)Lykke til med løsning på dette mysteriet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Andøy bygdebok av Johan I. Borgos, gård- og slekt del I har ingen andre opplysninger om Ove enn at han blei sjømann. Sandnes ligger på sydspissen av Andøya mens Medby ligger på Hinnøya, men tilhører Andøy kommune. Mvh tidligere innfødt: John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jonas Hove

Ønsker å ta opp igjen denne debatten siden jeg fremdeles ikke har klart å finne Signe. Har søkt på Signe på ancestry.com (pettersen, medby, melby) og ikke fått noe jeg med sikkerhet kan knytte til Signe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.