Gå til innhold
Arkivverket

[#73315] Søskenfflokk på Vatnebu i Flosta f. ca. 1770. Foreldrene?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tosten Torjusen og Asloug (Aaslau) Andersdtr. får for øvrig en 'attpåklatt' mens de er bosatt på Hagestad-eie: Sønnen Tosten Tostensen, som blir døpt i Holt 20/2 1796.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg fant din DIS-etterlysning her, Helge: Lenke.Jeg ser da at det også er andre som har tenkt på paret fra Vinje. Derfor slipper jeg fra meg den problematikken i denne tråden - og fortsetter min enetale om søsknene Knudsen/Knudsdatter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Tusen takk for ekstrainnsatsen din, Oddbjørn. Av en eller annen grunn hadde jeg ikke fått melding om det andre DIS-innlegget. Jeg håpet det kanskje var en forbindelse mellom disse 2 familiene, men det ser ikke slik ut foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg starter 2010 med en fornyelse av denne etterlysningen, i fall noen skulle ha 'snublet over' relevant informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Problemstillingen er altså at hvem som kan ha vært foreldre til Anne Knutsdtr. Vatnebu - død i Flosta 1860, 93 år gammel. Hun var gift to ganger: 1) 1787 i Holt med Ljøde Johnsen Bjelland (ca. 1764-1800). De bosatte seg ca. 1788 på Vatnebu. 2) i 1811 i Flosta med Tellev Gundersen Vatnebu.Hun tilhørte sannsynligvis denne søskenflokken - alle bosatt på Vatnebu de siste par tiårene av 1700-tallet:1. Karen Knudsdtr. f. ca. 1765, g. 1) 1792 i Flosta med Christen Gundersen Vatnebu (død 1794 i Frankrike); 2) 1796 i Flosta med Rikard Halvorsen Bjelland.2. Anne Knudsdtr. f. ca. 1768, g. 1) 1787 i Holt med Ljøde Johnsen Bjelland; g. 2) 1811 i Flosta med Tellev Gundersen Vatnebu.3. Helje Knudsdtr. f. ca. 1770 (konf. 1786). Antakelig ugift.4. Ole Knudsen f. ca. 1775, g. 1809 i Holt med Kirsten Andersdtr. Borås. Bosatt i 'Kirkebugten', Vatnebu.5. Lars Knudsen f. ca. 1778, g. 1805 i Dypvåg med Rakel Olsdtr. Eidbo-eie.Ingen dåpsinnførsler er funnet for noen av disse søsknene. De må ha vært tilflyttere til Vatnebu en gang i 1780-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Hei Oddbjørn. Jeg kan ikke hjelpe deg med opphavet til denne søskenflokken. Selv 'tøtsjer' jeg også inn på denne søskenflokken i Flosta - eller rettere sagt på to av søstrenes ektefeller fra Vatnebu i Flosta:KIRSTEN TELLEFSDTR VATNEBU (1739-1789) Hennes slekt i Vatnebu kjent tilbake til Bjørn Vatnebu som levde omkring år 1590-1600 på Vatnebu. Kirsten gift med GUNDER SALVESEN VATNEBU (ca. 1735-1789).Fra Sandøya i Dypvåg ? Gunders opphav er usikkert, trolig fra Sandøya i Dypvåg. Gunder først gift med Liv Nilsdtr. Gunder Salvesen var skipper og bodde på Vatnebu i Flosta.Gunder og Kirstens barn: 1. Tellef Gundersen Vatnebu(1766-1847).Skipper på Vatnebu G.m. 1) Anne Larsdtr (1767-1811). G.m. 2) enke Anne Knudsdtr (1768-1860).2. Christen Gundersen (1770-1794). Sjømann. Død i Frankrike. G.m. 1792 Karen Knudsdtr. (fca. 1765)søster til Anne Knudsdtr ovenfor.3. Liv Gundersdtr (f. 1778). G.m. Anders Alvsen Bodde i Kolbjørnsvik på Hisøy.4. Salve Gundersen Kilsund(1782-1840?. Skipper bodde i Kilsund i Flosta. G.m. Inger Pedersdtr. Holmen (1779-18 ? ). Dette ekteparet er mine forferdre / - mødre. Denne familien flyttet 1834 til området Barbu / Strømsbu rett utenfor Arendal (Da i Tromøy sogn).mvh Knut Inge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Interessant - og jeg 'tøtsjer' inn på dine aner her, i og med at Anne Knudsdtr. (ca. 1768-1860) og hennes første ektemann, Ljøde Johnsen Bjelland-Vatnebu, var mine 3xtippoldeforeldre.Det er forresten ellers noen litt spesielle familiekoblinger her. Anne Knudsdatters sønn fra første ekteskap, Knud Lydersen (1796-1877), giftet seg med sin stesøster, Kirsten Helene Tellevsdtr. (1799-1858; datter til Ane Knudsdatters ektemann nr. 2)!Og som om ikke det skulle være nok: Ei av Anne Knudsdatters døtre fra første ekteskap, Gunvor/Gumborg Helene Lydersdtr. (1793-1845), giftet seg med sin fetter, Halvor Jensen Bjelland (1794-1865). De ble de mine tipp-tipp-oldeforeldre.Ellers er det pussig at det skal være så vanskelig å finne opphavet til søskenflokken Knutsen/Knutsdatter Vatnebu. Jeg finner dem ikke døpt noe sted - og ingen av dem finner jeg noe skifte etter. Og de har heller ikke satt spor etter seg i panteprotokollene (bortsett fra Ole Knudsen som voksen, samt noen av Knutsdøtrenes ektemenn). Jeg vil jo tro at de har kommet til Vatnebu sammen med foreldrene sine - Knud NN og (Gumborg??) NNdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Ole Knudsen kaller den første dattera si Gumborg [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500218878755&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDersom dei følger tradisjonelle reglar for oppkalling, kan Knud Olsen og Gundborg Tallaksdatter i Bygland vere mulige foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Interessant mulighet, som må undersøkes nærmere! Det var en viss tilflytting fra indre Agder (og Vest-Telemark) til disse kystområdene... I denne tråden har vi jo allerede vært innom en annen familie som havnet på Vatnebu i omtrent samme tidsrom - og der var utgangspunktet Vinje i Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er både trolovelsen og vielsen til paret fra Bygland: LenkeSå gjenstår det å se om de kan ha hatt en barneflokk som passer. Trolovelses-/vielsestidspunktet (1750/1751) er litt i tidligste laget (barna på Vatnebu ser ut til å være født i tidsrommet ca. 1765-ca. 1778).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror nok dessverre vi må se bort fra Knut og Gumborg i Bygland. Det ser ikke ut til de har barn som passer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.