Gå til innhold
Arkivverket

[#73319] Konflikt database/bygdebok Malvik


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

HeiI bygdebok for Malvik er Anders Olsen Grønberg gift med Mali Olsdatter og de får en sønn Ole i 1785. Problemet er at Mali dør i januar 1784: Lenke i en alder av 65 år.Anders gifter seg på nytt med Marit Jonsdatter og får flere barn. Jeg heller mot at Ole også er barn av dette parret og at det er feil i bygdeboken.Alternativt må det være feil i registreringen av gravlagte, men da er både tidspunkt og alder feil, hvilket virker usannsynligt.Tar med takk mot innspill !Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

I allefall finner du det samme i originalen av kirkeboka: 'Begravet og holdt Liigprædichen over Anders Grønbergs Kone Mali Olsdr 65 Aar.' Så da er ikke avskriften feil. Jeg har ikke sjekket om klokkerboka sier det samme. Ingen bygdebøker er feilfrie, og det er himmelvid kvalitetsforskjell på dem (jeg har ei bokhylle full, så jeg vet akkurat det!)Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Malvik i Strinda, Ministerialbok nr. 606A02 /2 (1781-1817), Kronologisk liste 1785, side 213-214. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17042&idx_id=17042&uid=ny&idx_side=-10>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg finner heller ingen Ole i 1785, (riktignok har jeg bare skummet fort igjennom kirkeboka), derimot finner jeg Anders og Marit Jonsdatters sønn Ole døpt søndag 18. februar 1787 (midt på siden). Så da er det nok feilskrift i bygdeboka; ikke akkurat en nyhet det. Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Malvik i Strinda, Ministerialbok nr. 606A02 /2 (1781-1817), Kronologisk liste 1787, side 221-222. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17042&idx_id=17042&uid=ny&idx_side=-14>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Her må det vel være dåpsinnføringen som er feil, eller omhandler andre personer (i hvert fall en annen mor). For selv om Mali hadde levd i 1785, ville hun jo ikke fått noe barn 65/66 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

He,he, nei, det skjer bare i vår tid, - Italia, var det ikke?, og med all verdens medisinske hjelp... Stakkars fremtidige slektsgranskere, som må sjekke også 100-årige mødre for barnefødsler. Men da er selvsagt alt sjekkbart på data, eller hva de da vil kalle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.