Gå til innhold
Arkivverket

[#73325] Globalt søk


Gjest Kristin Lindbach
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Lindbach
LenkeOppføringene for1828 * Bereth Kirstina Hendriksdtr Husmoder 68 Enke efter 2det ægteskab Lappe-qvinde, sidder paa rødnings plads1801-tellinga for93 Nordland Hammerøens Hammerøens Skielvasbakog hennes barn finner jeg ikke når jeg bruker globalt søk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke hva du mener med globalt søk, men 3 av barna hennes står jo i 1801 tellinga.Jeg har sett litt på Hamarøy, og funnet 2 barn som jeg lurer på om er riktig. Det merkelig er at navn og årstall kolliderer med de som står oppført i 1801.s.95, h.side, v.kol. Inger dpt. 1784, nest sist i 1784 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16665&idx_id=16665&uid=ny&idx_side=-49>Lenke og s.90, v.side, v.kol. Lars dpt. 1782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Lindbach

Den som er døpt (født) i 1784 vil bli 17 år i 1801 - i folketellingene skriver det året de ER i - det vil si at alderen like godt kan være 16 år. Alderen stemmer ikke, ikke navnet - og ikke kjønnet. Far: Ole Vildmand Lap – Mor: Berit Henrichsdtr. (Faddere: Arnt Guttormsen og Lars Guttormsen - interessant, i og med at naboen i folketellinga fra 1801 er en 33 år gammel fisker Jacob Guttormsen - men han er ikke 'lap'!!)Den som er døpt (født) i 1782 vil bli 19 år i 1801, men kan ennå være i sitt 18de år når han blir tellet. Alderen stemmer, navnet stemmer - og kjønnet. Far: Ole ...mand Mor: Bereth Kirstina lappefolk Denne føringen mener jeg gjelder den samme Berit som i folketellinga for 1801.I Skilvassbakk står tuftene etter huset hennes - gråsteinsmur. Det er et samisk kulturminne og fredet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Lindbach

Ser nå at det er Lars som er 16 år! (Man kan jo ha byttet om alder og navn...)Men det er flere ting som kan være byttet om! (eg har en batefar som er født i Kristiansand (S) - men i folketellinga for 1900 står det Kristiansund (N)!)Det er jo en teoretisk mulighet for at Inger (1784) har blitt til Nicolai i 1801... Men eg finner ikke ut at etternavnet til faren er det samme (klarer ikke å tyde føringa i 1882).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da skjønner jeg globalt søk. Globalt får meg til å tenke på hele verden og ikke bare lille Norge.Jeg fant Nicolai Olsen i globalt søk. Prøver om det går å legge inn lenke til det Lenke Om det ikke fungerer så finner du han/dem under Steigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Lindbach

Lenka virka ikke, men eg søkte ham opp sjøl - det er denne tellinga eg refererer til. Og det er denne føringa som må være feil - den samsvarer ikke med kirkeboka. 'Nikolai' må være Lars!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg trodde du ikke fant noen av barna fra 1801 i det globale søket.Noe rart er det med barna hennes, tror jeg da. Kanskje det er 2 par med samme navn, selv om det virker litt søkt. Det bør nok undersøkes nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiskifte etter Ole Wilman, Skillvasbakk enke Berit Kriostine Henriksdtr, skiftedato 24/8-1795Barn:1. Nikolai Olsen 14 år, 2. Lars Olsen 12 år, 3. Marie Olsdtr Wilman 16 år, Kristina Olsdtr Wilman 6 årDet skiftes etter Peder Henriksen i Korsvik 25/5-1781 enke Karen Amundsdtr søsken Lasse Henriksen og Berit Kristine Henriksdtr, begge Korsvik.Det er de 2 eneste skiftene jeg finner dem på.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

hei Har desverre ikke linker, det er fra Dis-Salten skifter nr. 3534 fra film HF 1968 protokoll 14 s. 156 nr. 5786 fra film HF1966 protokoll 17 s. 53.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.