Gå til innhold
Arkivverket

[#73327] Ørtugenfamilie, Verdal


Gjest Sturla Rosø
 Del

Recommended Posts

Gjest Sturla Rosø

Min bestefar: Aksel Martinsen F: 14.3.1890 Han ble døpt 17.07.1890.i Egge Kirke. Steinkjer. Fra digitalarkivet 1900 tellinga: Aksel Martinsen pleiebarn hos Johan og Karoline Olsen. Adr: Dronningensgt.254 Det var pga. Hans far Julius døde i 1896. Det var vel straks etter det han ble bortsatt til Olsen-familien. Han giftet seg med Beret Johannersdatter Ørtugen. Og de fikk en datter, Aslaug Martinsen.F: 25.9.1917. Hun var muligens fra Verdal i N-Trøndelag, og de bosatte seg oppe i Verdal. Jeg har prøvd å finne noen opplysninger om Ørtugen familien fra hennes fortid men har ikke lykkes. Er meget takknemmelig hvis noen har opplysninger å komme med Beste hilsen Sturla Rosø. sturlapost@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sturla Rosø

Hei Bjørg, fant Beret Ørtugen med din lenke , med hennes far og mor og brødre og søstre Yippiiiiii..Takk OG nå leter jeg etter Hennes fars: Petter Pedersen Ørtugen sine forfedre F. 1860 i Verdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Lurer på om ikke Beret bare er barnepike og ikke datter i huset her. Merk at han heter Petter, og Beret heter Johannesen. Jeg fant også den samme som Berit i (3), og kan ikke finne andre. Men vielsen kan gi svar på hvem som er far. Har du funnet den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Sturla.Beret het Johannesdatter til etternavn og ikke Petters/Pedersdatter. Hun er vel neppe datter av Petter Pedersen. Ellers så står hans barn oppført med slektsnavnet Østeigen, og jeg lurer på om det ikke heller skulle stått Ørtugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Og her er nok dåpen til den riktige Berit Lenke, og det forklarer nok også hvorfor hun står oppført som datter til Petter Pedersen. Han var nok hennes stefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

I 1900 tellingen står Berit oppført som d(atter), så hun er sannsynligvis datter til Anna, men ikke til Petter. Berit har jo også navnet Ørtugen, det viser vel også at Anna er moren. Hun er vel oppført som barnepike da hun er en del eldre enn sine halvsøsken. Kan en finne vielsen til Anna og Petter (ca 1893-4)så finner vi kanskje ut hvor Anna kom fra, og kan også da finne fødested til Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Ja de jobber godt disse damene, så etter noen små feilsjær har de kommet i mål. Tar en liten oppsumering: Berit Johansdtr. f. 30.12.1884 på Elnes, d. 04.02.1919, ug. foreldre Johan Gunbjørnsen Helmo, ikke Hjelmo, f. 04.02.1855 på Holmlivald, d. 20.04.1949, og Anna Johannesdtr. f. 28.07.1859 Kluken, d. 25.05.1943. Hun ble g. 30.10.1891 m. Petter Pedersen Overnesset/Ørtugen f. 30.10.1860, d. 30.05.1942, 4 barn. Johan Helmo ble g. 17.04.1896 m. Guruanna Olausdtr. f. 07.06.1865 på Kolstad, 6 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sturla Rosø

Tusen takk der smatt f. og d. datoer på plass..Æ må jammen sei æ e imponert av dere. Æ e relativt fers på de her, men lærevillig så æ kjæm te å spør meir fremover.. Igjen Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.