Gå til innhold
Arkivverket

[#73330] Hvem var Marthe Paulsdatter f. 1796 som flyttet fra Holtålen ? til Heidal


Gjest Steinar Løsnesløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Løsnesløkken

Min tipp-tippoldefar Thor Olsen Grothe (1792-1880) fra Heidal giftet seg med en Marthe Paulsdatter (1796-1877). Det har vært sagt at Marthe kom fra Holtålen ved Røros. Er det noen som greier å nøste opp dette for meg, og har noen opplysninger om opphavet og slekten hennes. Hun kom vistnok til Faukstad i Heidal som tjenestejente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg finner henne heller ikke der i 1801.Men Marte Poulsdatter Fougstad 15 år er konfirmert i Vågå i 1811, nr 3 nedenfra, venstre spalte:Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 2 (1810-1815), Konfirmerte 1811-1812, side 100-101. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9248&idx_id=9248&uid=ny&idx_side=-54>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Men står det ikke grandgivelig at konfirmasjonsåret er 1816 og at hun er 15 år gammel. Da ville hun jo ha vært født ca 1801. Kanskje hun til og med ikke er med i FT1801 i det hele tatt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Unnskyld jeg leste feil. Det var en krøll oppunder siste ettallet i 1811. Da blir det ca 1796 likevel. Det jeg nå kommer til å skrive er høyst usikkert, men jeg foretok landssøk etter Marthe Poulsdatter i 1801 og fant bare 3, alle i Østfold. Men dette må være en parantes fra min side. Kanskje kan andre gjøre det samme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant henne ikke igår, fordi jeg stoppet søket ved utgangen av 1797. Barnet Marit (Marte) er døpt 2 påakedag 1798, og hun må sikkert være minst årsgammel da hun ble døpt. Prestens omtale av mora som Qvindemenneske er sterkt nedsettende, det er hennes 3. leiermål.Men det er vel ingen tvil om dette er den riktige Marte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Løsnesløkken

Storartet Astrid. Qvindennesket var i det minste produktiv. Det er helt sikkert henne i og med at moren er knyttet til Horgen i Heidal og faren er fra Fron. Rusten er vel helst Storrusten eller Vassrusten på Sjoa. Neste stopp folketellingen i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har allerede prøvd det ( temmelig tungvinte)landsdekkende søket uten å lykkes. Kanskje verdt å prøve det såkalte globale søk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har prøvd globalt søk (søk i alle databaser) med utgangspunkt i Marit/Marte Paulsdatter. Fødselsår 1795-97. Fornavn begynner på Mar-, etternavn begynner på P-. Krysset av for alle mulige stavemåter (jeg har ikke lært meg å bruke parenteser ved søk). Så gjennom alle kandidater i tellingen 1801. Men ingen Marit/Marte finnes sammen med en mor Anne Sivertsdatter. Jeg endte opp med tre 'oppfostrinsbarn', men det hjelper jo lite.I noen prestegjeld i 1801 er barn ikke oppført med farsnavn. Det gjelder bl a Oppdal ST og Fron. Det finnes sikkert flere som jeg ikke vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til Steinar (13): Det kan godt hende at vi skal til Sjoa. Ingen av de to var sjøleigne i 1801, og jeg har vansker med å finne Rusten idag som kunne være i gamle Kvams anneks, som strekker seg langt nord i Bredebygden. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Hvis man kan si at Sigurd, Sjugurd og Siver er det samme navnet finnes det en liten mulighet til å finne rette folket. I NST XIII, s.306 står det: Knud Tordsen kom til Søndre Ryu, Ro, i Heidal. Han var født 1670. Gift med Ingelev Sjugurdsdatter, nordre Faukstad, datter av Sjugurd Engebretson Faukstad og Rønnoug Amundsdtr Harilstad. De skiftet i live 21. juli 1738 med sine 4 barn: 1. Sjugurd Knutsen Ryu, f.ca.1707, var 31 år gammel og gift i 1738, men hvor det blev av ham senere vites ikke. Søndre Ryu, Ro, i Heidal ligger under Horgen nordre. Kan denne Sjugurd f.ca.1707 være far til Anne Siversdtr Horgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg tviler sterkt på at han var faren. La oss si hun var født ca 1775, så ville han ha vært nesten 70 år gammel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Løsnesløkken

Kai: Hvis vi utvider Sivert navnet til Syver og Sjugurd er det flere etterkommere etter Knut Tordsen (1684-1761) og Ingeleiv Syversdatter (1676 - 1761) som heter Syver og muligens kan knyttes til Søre Ro/Horgen. Det er han du nevner; Syver f. 1707 som var gardbruker i Søre Ryen og/eller opphavet til Sjugurdsetra (?), og en ny Syver f. 1745 som er sønn til bror til Syver f. 1707. Broren het Ola Knutsen f. 1712 og bosatte seg i Sæter i Heidal. Syver f. 1745 er gift i 1772 med Anne Olsdatter som er datter av Ole Tordsen Bakken og Kari Olsdatter Larsløkken. Kanskje har han trent litt før han giftet seg, det hadde passet rimelig bra med alderen til Anne Sivertsdatter at hun kunne vært født rundt 1770 når hun hadde sitt 3. leiermål i 1796.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det døde en Anne Syversdatter Foukstad (jeg tror det siste ordet er Foukstad) 8/2-1818 53 år gammel. Hun står som nr 9 til høyre i kirkeår 1817/18:Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 3 (1815-1827), Døde og begravede 1817-1818, side 192-193. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9249&idx_id=9249&uid=ny&idx_side=-105>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.