Gå til innhold
Arkivverket

[#73337] Skifte etter Ingeborg Eriksdatter 1813-16 i Stjørdal


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå er jo noen av skiftene utlagt på Digitalarkivet, og jeg trenger hjelp til å tyde arvingene etter Ingeborg Eriksdatter som det var skifte på 10.06.1816:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg må bare tilføye at jeg forstår noe av dette skiftet, men er usikker på om jeg tolker det riktig:-Broderen Thore Eriksen som var død og etterlot seg en sønn. Erik Thoresen Bye i Stjørdalshalsen??-Broderen Halvor Eriksen som var død og etterlot seg datteren Elen Kirstina Halvorsdatter. Hun var gift med Thore Arentsen Halsen(registreringen var jo i 1813 og han døde i 1815 før skiftet var ferdig). Dette er mine aner.-Søsteren Randie Eriksdatter som hadde vært gift med Peter Steen i Trondhjem. Hun var død og etterlot seg sønnen: *Tøver Rasch. Var han død? Kan ikke se noen barn ført på han. Dette forstår jeg ikke helt? *Christina Pedersdatter som var gift med Jens Gundersen Carter eller Caster(??). Barn: Gunder Jensen Caster(??) 11 år. Karen Kierstina Jensdatter Caster eller Karter(??) 9 årHvor kommer denne Christina Pedersdatter inn i bildet? Var hun datter av Randi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Var Jens Gundersen sønn av Christina Pedersdatter? Får ikke helt tak på slektskapsforholdene til etterkommerne av Randi Eriksdatter. Ellers har jeg funnet i kirkebok Peder Christiansen Steen og Gurina Kirstina Fjeldstad med barna: Peter Johannes døpt i Vår Frue kirke 24.05.1779, Christian døpt 25.02.1781, Randie døpt samme dag i Vår Frue kirke, Tøver Rasch Steen døpt 30.06.1782 i Vår Frue kirke. Har jeg funnet den Tøver Rasch som er nevnt i skiftet i 1816? I såfall så burde vel hans søsken være nevnt der?? Har jeg oversett noe?Siden jeg ikke har foreldre på søskenene Ingeborg, Halvor(ca 1721-1783), Thore og Randi så er det av stor interesse å få mest mulig ut av dette skiftet. Broren Thore kan være den Thore Eriksen Asbøl som ble trolovet 29.12.1756 med Anne Jonsdatter eller Jensdatter Lund. Han skal ifølge skiftet etter søsteren Ingeborg være gift med en dame som heter Lund(dette har jeg fra skiftet i 1816 på mikrofilm, men greier ikke å finne det igjen her). Det kan være dennes sønn Thore som ble døpt i Trondheim Domkirke 26.03.1757(sønnen til Thore i skiftet her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kanskje går slektskapsforholdene her klarere frem til venstre på side 754, men her ser det ut som om Christina Pedersdatter var sønnedatter av Randi Eriksdatter og ikke datter.LenkeHer kan det se ut som om Randi og Christian Steen hadde sønnen Peder Christiansen som var død. Barn Christina Pedersdatter. Så her har Christina altså blitt Randis sønnedatter hvis jeg har forstått det riktig? Hvorfor nevnes ikke Peder som sønn av Randi i innledningen? Har jeg oversett noe? Christina var gift med Gunder Karten eller Kaster?? og deres sønn var Jens Gundersen? Ellers var Ingeborgs ektemann Jørgen Jørgensen Hiorth, og Ingeborg var født i ca 1729. Er jeg helt på villspor når det gjelder Randi Eriksdatters etterkommere? Hvor var Karten eller Kaster? Kan det være snakk om Kartem på Heimdal Kan det være Kartem på Heimdal det siktes til her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kanskje går slektskapsforholdene her klarere frem til venstre på side 754, men her ser det ut som om Christina Pedersdatter var sønnedatter av Randi Eriksdatter og ikke datter.LenkeHer kan det se ut som om Randi og Christian Steen hadde sønnen Peder Christiansen som var død. Barn Christina Pedersdatter. Så her har Christina altså blitt Randis sønnedatter hvis jeg har forstått det riktig? Hvorfor nevnes ikke Peder som sønn av Randi i innledningen? Har jeg oversett noe? Christina var gift med Gunder Karten eller Kaster?? og deres sønn var Jens Gundersen? Ellers var Ingeborgs ektemann Jørgen Jørgensen Hiorth, og Ingeborg var født i ca 1729. Er jeg helt på villspor når det gjelder Randi Eriksdatters etterkommere? Hvor var Karten eller Kaster? Kan det være snakk om Kartem på Heimdal Kan det være Kartem på Heimdal det siktes til her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Slik forstår jeg det:Mad Randi Steen er død og etterlot seg to barn.1) i ekteskapet med Chr Steen hadde hun sønnen Peter Steen som er død og har etterlatt seg sønnen Tæve Rask Steen myndig.2)datteren Christine Pedersdt død, hadde i ekteskap med Gunder K etterlatt seg sønnen Jens Gundersen K som i ekteskap med Marit Maria etterlot seg to barn, nemlig Gunder Jensen K 11 år og Karen Kierstina K 9 år. De to barna er hos stefaren Andreas Wilhelm Westlund i Trondheim, tror jeg det står.Det er barnebarna av Christine Pedersdt som er arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Blir Christina Pedersdatter(Petersdatter?) da datter av Peter Christiansen Steen? Eller er Christina datter av Randi i et ekteskap med en som het Peder? Det er det jeg har skrevet i slektsprogrammet, men er usikker på om det er riktig. Du skriver oom Gunder K og Jens Gundersen K. Het de Karten, Kartem, Kaster eller noe annet som begynner med K til etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Til (7): Jeg skrev K fordi jeg var litt i villrede om hva det egentlig sto. Personlig holder jeg en knapp på Kaster/Caster. Det bor - som du sikkert har oppdaget på dette tidspunktet, en koffardistyrmann Jens Kaster i Trondheim i 1801. Det må vel nesten være ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Nei jeg fant ikke tidligere Jens Kaster i Trondheim, og var vel heller ikke sikker på om det sto Carter eller Caster. Søkte sikkert også med navnet skrevet på C. Jens ble vel da gift med Christina etter 1801. Så da er det vel bare å forsøke å finne det i kirkebøker, men hvilket område tilhørte 3.Rode og Sandgaten i Trondhjem på den tiden? Tenker da på ut fra dette å finne riktig kirkebok, for det tar jo lang tid å finne ut av dette hvis jeg ikke vet i hvilken kirkebok jeg skal lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for dette svaret. Finn er dåpen i 1802, men finner ikke de to barna Gunder døpt ca 1805 og Karen Kierstina døpt ca 1807.Har notert at moren til de to barna Gunder og Karen Kierstina heter Maren Maria, og det kan være feiltolkning jeg har fra skiftet etter Ingeborg Eriksdatter. Har også prøvd å finne Jens Caster som gift med Martha Olsdatter 1798, 1799 og til og med 1800. Det er vanskelig å lete i Trondheim, og jeg håper jeg at dette skulle føre meg bakover til Randi Eriksdatter og broren Halvor(min forfar).Hvor er Christina Pedersdatter i 1801? Døde hun før 1801? Jens var jo ikke gift med Christina som jeg tidligere har skrevet, men det var jo hans mor hvis jeg ikke har misforstått noe. Går helt i surr med etterkommerne til Randi Eriksdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.