Gå til innhold
Arkivverket

[#73341] Slekt fra Nordland


Gjest Bjørg Jansen Mikalsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Jansen Mikalsen

Jeg er på jakt etter far til Peter Christian Bech Lund foødt i brønnøe 1811. P.C.B.L er min tippoldefar og var prest på Vega, i Fjell og sist i Sokndal i Rogaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Finner på Family Search en Peter Chr. Beck Lund født 02.09.1811 i Fredrikstad. Han var gift med Cathrine Louise Eilertsen og Marie Helene Eilertsen.Er du sikker på at han var født i Brønnøy, eller kan den jeg har funnet være rett mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Jansen Mikalsen

Takk til Anne J Engmo for opplysningene. Bjørg Hukkelberg sine funn fra Family Search er feil. Har selv sjekket der tidligere, men det eneste som stemmer der er navnene. Så vidt jeg vet var P.C.B.L lærer der en kort periode før han fikk sitt første prestekall på Vega.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Jansen Mikalsen

Hei, Torodd! Det stemmer. Har oversikt over Bech-familien fra tidlig 1600-tall, men har bare antatt at Erik Lund er tipp tipp oldefar. Min oldemor het Nilsine Erike Johanne Lund. Mor til P.C. ble tidlig enke og giftet seg senere Greger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei BjørgMuligens du har dette fra før, siden du vet at Peters mor ble tidlig enke.Skifte på Sømnes i Brønnøy 1815 etter Peters far Erich Lund.Kiersten Lund, Ektefelle; Formynder for barna, moderen med tilsyn av Peder H.Greger, Stensøen. 1. Torber Lund, 5 år Sønn – 2. Peter Christian Bech Lund 4 år, Sønn – 3. Erich Lund 2 år, Sønn – 4. Anna Lydia Lund 8 år, Datter – 5. Maria Lund 3 år, Datter.I 1842 er det skifte på Sømnes etter Ludvig Schultz Knoph. Her opplyses det at Kjersten Lund Knoph er datter og videre er enke; Var gift med Hans Falk Greger. Er hos sønnen Petter B. Lund, Fredrikstad.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Jansen Mikalsen

Hei Hill-Gunn Takk for info. Har en god del opplysninger gjennom bøker om handelssteder og 'jordegods' på Helgeland og slektsbok om Bech. likevel har det vært/er det mange løse ender å nøste i. Jeg har lest at Kiersten L. flyttet til Bindalen etter at hun var blitt enke for 2.gang og døde der, men det kan passe at sønnen var i Fredrikstad på det tidspunkt du nevner. Mvh bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiKan ikke finne noe skifte som bekrefter dette, men ser at i ett skifte i 1812 etter Jakob Jonsen Govaslien i Bindal, er Erik Lund Sømnes formynder for datteren Ane Jakobsdtr. Det kan jo ha vært en eller annen forbindelse mellom disse to familiene siden Erik er oppnevnt som verge. Finner han ellers ikke nevnt som verge. Jakob hadde 12 barn og de andre vergene for barna var fra Bindal. Jakobs kone var Ingeborg Johansdtr. Vil anta at Tor Mathisen som har skrevet bygdebøkene for Sømna, og holder på å skrive for Brønnøy kanskje kan hjelpe deg med å nøste i løse tråder. Tor.Mathisen@somna.kommune.noMvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Hei!Vi er noen efterkommere av Erich Lund som håper å finne ham...Jeg deler gjerne det lille jeg har om efterkommere hvis du er interessert. En del av det er fra min bestefars papirer, der kildefortegnelsen er borte, så det må tas med en klype salt tils kildene er funnet.Vår felles tipoldefar PCBL flytttet en del: f. 1/9 1811, dåp 27/12 1811 Sømna, Bergen Katedralskole (ex. art. 1832), ex. philos, ex. theol 1836, bestyrer av borgerskolen i Fredrikstad forstad som kandidat 1837?, sogneprest til Vegø 14/9 1844, 18/9 1852 Fjeld, 25/1 1862 Soggendal, 14/3 1871-14/11 1885 Tune. Deretter bosatt i Kristiania (begravet der). Stortinget Varamann Hordaland 1859-60?Kirsten Lind Knoph døde i 1856 29/3 (mini Brønnøy/Vik 387) Steinsgjerdet i Vik, Brønnøy, høyst sannsynligvis hos sin datter Anna Lydia.Min oldefar var Carl Martin (yngre bror til Sine).Mvh Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Jansen Mikalsen

Hei! Dette begynner virkelig å bli spennende. Jeg har bilde både av P.C.B.L og hans første kone(som er min tipoldemor). Hans andre kone var førstes søster, men det vet du antagelig. Har funnet E.Lund som eier av Sømnes etter en enkefru Angell. Ser at to andre 'Lunder' blir nevnt som sønner til lensmann Lund på Sømnes. Et spor går til Reine i Lofoten, men om det er samme slekt vet jeg ikke. Om det er interesse for det kan jeg finne tittel på bøker der jeg har disse opplysningene fra. Må prøve å følge de sporene som er kommet fram om E.L. Han må være født ca. 1770. i folketellingen for 1801 er hans alder oppgitt til 32 år Mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar noen tillegg her. Kirsten Lind Knoph ble gift 1815 i Sømna med Hans Falch Greger 1787 - før 1845datter Marie 1813 - 1837 g. 1837 m. Christian Holst Han ble 1838 g. m. Anna Thomasine Knophsønn Erik Eriksen Lund g. 1. m. Birgitte Sofie Jensdtr Dreyer g. 2. m. Marie Kristine Johansdtr g. 3. m. Anna Katrine Osten. Hadde kun barn med første kone [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1859&kenr=001&bnr=0066&lnr=00>Lenke Flakstad kirkebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Anna Lydia Lund, datter av Erich og Kristen Lind Knoph var gift med (lensmand) Hemming Christian Lund og mor till Marie Lund g.m (bakermester) Gulle B. Eliassen.Det var 7 barn til Erich Lund og Kirsten Lind Knoph:Anna Lydia 1807, som enke til Flakstad, 12 barnTorber(g)1808-1808Torber(g) 1810, til Moskenes, 1 plus 7 barnMaria 1810-1810Peter Christian Bech 1811, 5 plus 3 barn inkl. 1 dødf.Marie 1813-1837 g. Holst(ingen barn)Erik 1814, til Flakstad, 3 levendef. barn m 1. kone(1 dødf. m. 2. kone Marie Christine Fich), 2 vokset op. E.L. er ikke bror av Johannes som han er listet over i 1801-tellingen.(Johannes Bernt Lunds foreldre er kjent, Hans Atke Lund, klokker i Ranen, d. før 18. desember 1798, og Bereth Henningsdatter Sme(i)de(i)knegt, på Troe i Alstahaug i 1801, g. 3 aug 1762, barnene døpt i Vor Frue/Thjem og Bakke kirker). (Johannes Lund kom vel til Leland?)Ingen spor av EL funnet i Alstahaug. EL ikke funnet døpt i Trondheim (Domkirken, Vor Frue, Bakke)1766-1771.Mvh Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Johnsen

Hei!(13)Hemming Chr. Lund ble født 29.01.1805 i Trondheim. Foreldre er parykkmakermester Johan Schjelderup Lund(1761-1826) og Hemmingine Kristine Foss(1779-1861). Hemming og hans to eldste sønner, Johan Schjelderup og Peder Christian, omkom under linefiske 23.10.1852Erich Lund´s opphav kjenner jeg dessverre ikke til, og har ikke klart å finne noen forbindelse mellom disse to Lund-slektene. JSL har dog en bror Simon (f. 1769 i Trondheim) som jeg ikke vet om stiftet familie.mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Johnsen

Hei!(13)Hemming Chr. Lund ble født 29.01.1805 i Trondheim. Foreldre er parykkmakermester Johan Schjelderup Lund(1761-1826) og Hemmingine Kristine Foss(1779-1861). Hemming og hans to eldste sønner, Johan Schjelderup og Peder Christian, omkom under linefiske 23.10.1852Erich Lund´s opphav kjenner jeg dessverre ikke til, og har ikke klart å finne noen forbindelse mellom disse to Lund-slektene. JSL har dog en bror Simon (f. 1769 i Trondheim) som jeg ikke vet om stiftet familie.mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Kirsten Lind Knophs (d. 1855 Steinsgjerdet Sømna) foreldre, Ludvig Schultz Knoph, d. 1842 paa Sømnes Sømna, og Anne Margrete Tygesdtr. Bech, d. 1815 paa Sømnes.Peder g. II 1850 Glemmen østfold.Vet du hvor var Peders første giftermaalet? Vet du hvor Peder døde (kirken? 1905?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Vibeke Lund Åhling

Rart at bare innlegg (13) var å se når jeg gikk over rubrikkene på hovedsiden....(17) Ja, jeg har nettop funnet vielsen: 12 mai 1838 i Glemmen. Frøken Nicoline Lovise Cathrine Eilertsen og Ungkarl, Laerer ved Friderichsstads Førstads Skole, Cand. theol. Peter Christian LundMen Peter Christian Bech Lund (Peter med t ifølge dåp julen 1811 Brønnøy/Sømnes og ham selv) døde 10 oktober 1905 med adresse Fagerborggaten 12 (kilde skannet materiale fra Oslo skifterett, Avd. II, Dødsfallsprotokoll C 3, 1905-1907, s 46, nr 1642, år 1905). Ministerialbøker for Fagerborg menighet er ikke scannet inn og lagt ut..... (12) Jeg vet at PCBL giftet seg med to søstre. Nicoline Lovise Cathrine Eilertsen f. 1.1.1811 (kilde for dato Lampe: Bergens stifts biskoper og prester efter reformationen; dato står ikke ved konfirmasjonen i Kristiansand 2.10.1825)- hjemmedåpen confirmeret 11.02.1811 (Lyngdal) - gift 12 mai 1838 (Glemmen) - død 8.8.1846 (Vega). Jeg har veldig få bilder fra Lund-familien; min bestefar var bare fem år når min oldefar døde.Blant de scannede portrettfotografiene fra Bergen museum på DA er det et fra 1892 på min oldefar Carl (yngste sønn til PCBL) med kone, kusine (Martine Johanne Andersen f. Eilertsen) med mann (Anker Andersen), barn og mor (hans onkels enke).PCBLs grav i Oslo (Vestre Gravlund) var i god stand når jeg var der i juni. Den finnes ikke på DIS gravminner. Jeg tror at bare de graver som er 'fra nyere tid' er tatt med fra kirkevergens register. (Datteren Petra Marie er registrert, begravet 1949.)Mvh Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Som Vibeke sier. så er vi mange som lurer på hvem som er foreldre til Erik Lund. Når en ser på barna til Erik og Kirsten, kan en ikke se at noen har fått navnet til sine besteforeldre på sin mors side. Kan en kanskje gå ut fra at heller ikke hans foreldre går igjen i navnene til barna. Torberg ble tatt opp igjen etter at den ene døde. Hvor vanlig var navnet Torberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Takk Vibeke for første giftermaal i Glemmen!Hvis PCBLs grav er i Oslo (Vestre Gravlund), hvilke kirkebok staar dette i? Jeg ser ikke ei bok for Vestre Gravlund i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

(20)Vestre gravlund er en kirkegård, og har ikke noen ministerialbok. Den 'moderne' delen av registrene over de som er begravet der finnes i DIS gravminner.Aktuell kirkebok for dødsfaldet er sannsynligvis Fagerborg, som ikke er on-line.Ved besøk hos kirkegårdsvergen (som var meget hjelpsom) ved midten av 1990-årene fant de direkte Petra, men trengte å lette en stund for å finne PCBL og 2. kone. Gravsteinen, kirkegårdsvergen og informasjon fra familien sier at PCBL er begravet der. Og det blev avertert i Aftenposten 14 oktober 1905 hefte 581 side 3 at Begravelsen foregaar fra Kapellet paa Vestre Gravlund Tirsdag 17de ds. kl. 1 1/2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Jansen Mikalsen

Hei til alle som deltar med opplysninger. Ser at Vibeke spør etter bilder. Jeg har bilde av P.C.L og min tippoldemor Nicoline L. C.. Har og bilde av min oldemor Nilsine E.J. Lund både brudebilde ? og flere andre bilder fra hennes eldre dager med hele sin store barneflokk i Haugesund. Det er mulig at det finnes flere hvis jeg leter i gamle familiealbum. Har forresten en del info om Eilertsenslekten som er spennende. Tilfeldigvis kom jeg over en bok om hageanlegg i Norge der kanselliråd Balles hage i Lyngdal var omtalt. Dette er et sidespor i letingen etter Erik Lunds opphav, men fikk bare lyst til å nevne det. Dessverre sitter jeg med skolearbeid 'til oppover ørene' (underviser i norsk og historie på videregående) og kan derfor lite bidra i letingen for øyeblikket. mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Halvor Skurtveit

Hei!Eg held for tida på med å skriva gards- og slektshistorie for Fjell kommune i Hordaland. I bindet som eg skriv på no skal m.a. Lund-familien omtalast. Som alt nemnt i debatten her var P. C. Bech Lund sokneprest i Fjell frå 1852 til 1862. Dei to yngste borna hans vart også født her, i 1854 og 1856. Eg hadde elles litt manglande informasjon om familien, så takk for opplysningane som er komne fram her i debatten!Så eit spørsmål til dykk som er etterkommarar etter sokneprest Lund: Veit de om det eksisterer materiale (t.d. brev, dokument, dagbøker eller fotografi) frå den tiårsperioden familien budde her i Fjell? Dette hadde i så fall vore særs interessant for vårt prosjekt.Venleg helsing Halvor Skurtveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.